Vad är skillnaden på en cs och en cse
Vad är skillnaden på en cs och en cse
CS e lite mer basic medans cse e lite mer utrustad, lackade kofångare bland annat.
Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)
Rent generellt kan man säga att det extra E:t bara tydliggör att bilen är utrustad med ett specifikt utrustningspaket.
Om man ska fördjupa sig i Saab's användande av E eller bokstavskombinationer med E så blir det dock lite rörigare.
1990 kom 9000 CDE som då var en lyxbil, även om de flesta av bilarna inte hade turbomotor. Det är lite att generalisera igen, men vi kan låta säga att CDE 1990 är förlagan till den modell som kom att kallas Griffin senare
1992 (vill jag minnas) så kom ett utrustningspaket med tillhörande emblem som hetta GLE, och jag vill minnas att det är detta som sedan förkortades till att bara sätta ett E efter karossbeteckningen.
1992 innebar GLE bland annat ACC, farthållare, elspeglar, elhissar, elantenn och alu-fälgar. och det är ungefär samma paket som funnits från mitten av 80talet (dock utan beteckning) fram till slutet av 9000.
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
Lite OT från rubriken, men E:et som representant föe utrustningspaket följde även med till ng900, som fanns som S resp SE. Samma sak för 9-5 98-01 även om detta aldrig skrevs ut på bilarnas bakluckor (dock ha jag för mig att det fanns SE-symboler på framskärmarna under blinkersen).
/Johan
Som vanligt blandar ni päron med äpplen o blandar in andra bilmodeller än den efterfrågade. SUCK!
CS är karossmodell och även standardutförande. Oavsett motor. Många firmabilar extrautrustades med diverse lullull som CS.
CSE från -94 o framåt har från fabrik kraftigare fjädrar/dämpare än motsvarande CS. I EPC finns det flera alternativ, men lite bökigt å läsa ut.
Går man till saab o ska ha ett fjäderpar fram till en CS så får man på regnumret fram att det är s.k. "NLS-USE"-nummer som är identiskt med CSE. Har kollat med ett regnr från CS o dito CSE från -95 båda två.
Plus att CSE alltid har elhissar/speglar, acc och färganpassad inredning samt lackade kofångare och Aluhjul. Firmabilspaketen hade lite mer att välja på som min gamla från -95 som hade lastförstärkt fjädring o avtagbart drag från fabrik. Något som nästan alltid eftermonterades på privatsålda bilar. Och då fick man inte lastfjädrar.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Detta anser jag är vad norrmännen skulle kalla "tull" men du är välkommen att överbevisa mig.Ursprungligen postat av turbosug
Vad gäller vad som monterades "från fabrik" tror jag nog att en del som jobbat på linan kan bringa klarhet i huruvida man monterade draganordning redan där.
Jag tvivlar även på detta.
Vad gäller innehållet i "E-paketet", åtminstone för MY97, har jag redan otaliga gånger hänvisat till företagsprislistan från 1997 och gör så även detta gång: http://w1.605.telia.com/~u60506780/S...a_9000_-97.pdf
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Då kan Turbosug förklara varför Aeron har Cs som betäckning eftersom den har all tänkbar utrustning. Finns nog en del som behöver komma ner på jorden.
http://www.garaget.org/?car=144123
SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.
Ursprungligen postat av LM
Håller med, en viss turbosug kommer med inlägg som man bör ta en tallrik sallt för att läsa.
//MH
Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
2 st og900 cab
Lite förenklat kan man säga följande:
E står för extrautrustad, eller om man så vill Executive, Exlusiv eller Elegans.(Då vi talar 9000).
Extrautrustningen bestod av ett paket, där exempelvis ACC, elhissar/speglar, c-lås, dimljus och liknande ingick.
Dessa saker gick visserligen att beställa separat till vilken CS som helst, men köpte man allt i ett "E-paket" var det ekonomiskt förmånligare.
Under årens lopp har väl E-paketen haft olika innehåll, precis som andra paket som "Pilot" på ex.vis 9-5.
Att fjädringen skiljer sig mellan en vanlig CS och en CSE är fel. Fjädringen har på 9000 inte varit beroende på om den har E paket eller ej.
det som bestämmer fjädring är hur bilen är beskaffad med SRS, ACC och annan utrustning. Och inte minst turbo eller inte turbo eller om det skulle vara en Aero.
Det är lite lustigt när man tittar i EPC numera, då kan man inte hitta GLE märket som fanns på 9000 CC 91. (Jag hade själv en sådan. - 9000 2,3 16 GLE stod det bak på bilen. - Under höger baklykta om jag inte minns helt galet). Så Rodder 76 får ursäkta, men 91 kom 9000 GLE och jag tror att även CDE kom samtidigt.
Och Blue Spirit.
CS är beteckningen på karossen. CS står för CombiSedan. Så det är inget konstigt med att Aero har CS som beteckning.
CS kom förövrigt till My 92 och CC tillverkades parallellt t.om My 93.
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
Cs = karossbetäkning , jo tack jag vet det , men läs då vad turbosug skrev det va det jag svarade på.
http://www.garaget.org/?car=144123
SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.
På en CSE ingick även el-antenn..
9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
http://www.garaget.org/aeropiloten
Inget att be om ursäkt för när man rättar fel, men jag skrev även att jag var osäker. Efter kontroll så har du helt rätt i att GLE-beteckningen kom 1991, men CDE som beteckning kom 1990, då med hela kjolpaketet. Till 1991 fanns CDE kvar som en väldigt välutrustad CD men då utan det stora plastpaketet.Ursprungligen postat av Slättabjörnen
Dessa CDE kallas av vissa för "Limited Edition" men än har ingen kunnat bringa klarhet i om det gäller enbart 90 eller både 90-91. Däremot så tillverkades det ca 180 CDE 1990 och inte 100 som många vill tro.
Bilarna som går under "Limited Edition" ska ha en silver(?)-plakett där detta framgår. Är dock osäker på om det står hur många som skulle tillverkas. TROR bara att det står vilket nummer det är på det aktuella exemplaret.
Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
Morsan har elantenn på sin CS, men det kanske gick att välja till?Ursprungligen postat av mazurka
900R 2,3T Projekttråd
VW Passat Variant -12
"Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h
Förklara då de olika artikel numren typ ett dussin olika fjädrar med olika egenskaper samt fjäderben i ett halvdussin olika modeller.
Samt att en period hade vi i familjen 2st 2,3t lättisar, en CS o en CSE, båda automat, men CS;en hade enligt saab andra fjäderben och fjädrar när vi fick fjäderbrott på en samt 2 dagar senare pajjade ena fjäderbenet på den andra. Frågade ju självklart om de var nån skillnad. Kraftigare fjädrar på CSE;n. Ställde båda bredvid varandra och började sen stora frågeleken. Sen va det en röd dekal på själva fjäderbenet men en gul tror jag det var på benet till CSE;n. Såg identiska ut men olika artnr. Var lite skillnad i hårdhet enligt saab.(Svenska bil/akalla i oktober 2000.)
Fjäderbenen till min va de tvungna å ta hem men då vi köpte ben o fjädrar till båda kärrorna samtidigt kom beviset, för vi hämta allt dagen efter. Va nåra tusen som gick där.
Alla papper lämnade till de som äger dessa bilar idag. CS;n är visst skrotad numer nånstans i småland.
Och de som jobbat med tillverkningen av dessa bilar har inte alltid koll på allt samt det kommer fram rätt prylar till rätt modell/motor/låda på löpande bandet så den automatiken är programmerad från driftledningen och inget som enskilda montörer kan påverka.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Som det står längre upp i tråden så gick det att göra de flesta tillval på en CS.Ursprungligen postat av Travis
Men på en CSE finns det El-antenn med i paketet...
9-3 Aero TX Hirsch -10, 9000 2.3T Classic -98, 900 S -90
http://www.garaget.org/aeropiloten
Det är som Rodder skriver, chassiesättningen har inget att göra med om det är en CS eller en CSE. Fjädrarna bestäms av övrig utrustning, typ ACC och taklucka.Ursprungligen postat av turbosug
Ska man förenkla de mycket beror de på vikt och vilken motor de är i bilen.Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
Så glöm allt med att de har med betekning på bakluckan som alla säger!!
MVH
F
Säkert är bilen som farsans gamla CS -95 beställd med orginalstereo.Ursprungligen postat av Travis
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Som vanligt så får jag väl ge mig lite, för kom på att CSE;n hade taklucka o vi beställde via bilarnas regnummer. 95;or båda 2 iaf, samt att tygklädseln kändes sladdrigare och mjukare stoppning i CS;en trots att den gått hälften så långt som den andra.
Men jag frågade rakt på sak den gången om detta att ex-vis eftermarknadsgrejjer inte skiljer på annat än om det är turbo eller sugmotor.
"Den ena är ju en CSE och det skiljer lite mot CS, bl.a. fjädrar o dämpare, vad jag kan se i systemet" är det svar jag fick då det var fysisk skillnad på pryttlarna.
Att det skulle vara pga utrustning kände jag inte till.
Envis som jag är så finns det skillnader, eller hur?!
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Hej!
Jag har ju dessutom skinnklädsel i min cse från 95, Utöver elhissar, Elspeglar, Acc, Orginalstereo med slutsteg, Elantenn, Lackerade stötfångare, Dimljus fram. Detta beror säkert på att du kunde beställa E paket och tillföra något extra. Färgkoden på fjädrarna säger vad för utrustning bilen har, Inte en chans att Mekonomen kan ta fram exakt samma fjädrar som det ska vara, Deras blir en kompromiss.
// Jens