Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Skyldig's ÄKTA fullrange lågnivå 93SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Skyldig's ÄKTA fullrange lågnivå 93SS

    Gillar du 4 x 23 W / 4 Ω @ 14.4 V, 1 kHz, 10 % ? Diggar du hög-till-lågnivåadapter? Läs då inte vidare


    Jag har plockat ut en fullrange lågnivå utan 5,7V som de flesta här på forumet verkar ha fått. Kan förövrigt tillägga att den spänningen inte har något att göra med eftermarknadsslutstegets ingångskänslighet, alls. Tyvärr hade jag bara min kassa mobilkamera med mig under testet. Postar en teaser tills jag mäter upp nästa gång med bättre kamera (och förhoppningsvis större element). Här syns musik på 3.15KHz till strax över 10KHz i en diskant samt en ton på 31Hz och 100Hz genom endast 6,5".


    Allting taget från samma lågnivåkälla. Givetvis har jag bara kört en högtalartyp inkopplad åt gången. Min slutsats är att uppdelningen som står skrivet i sten i FAQ'n*, att det inte går att få ut en fullrange, är inte sant. Anledningen till att jag inte fick utslag lägre än 31Hz är att jag hade bara 6.5". Kan väl tillägga att jag inte fick fram signalen genom 93t's mod.

    *ECU 120Hz och uppåt
    Amp1: SS2 40Hz-800Hz (SS3: 80Hz-800Hz)
    Amp2: 20Hz-100Hz

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Skyldig's ÄKTA fullrange lågnivå 93SS

    vart tar du källa ifrån?
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  3. #3

    Re: Skyldig's ÄKTA fullrange lågnivå 93SS

    ca 31hz är lågt. Men det jag är lite funderad över är varför du inte fick mer än ca. 10khz..detta är ju inte alls i närheten av de högsta frekvensen, som ligger iaf runt 20khz.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6

    Re: Skyldig's ÄKTA fullrange lågnivå 93SS


    Snyggt!
    Nyfiken på vad nästa mätning ger och information om vart ljudkällan kommer ifrån!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    158

    Re: Skyldig's ÄKTA fullrange lågnivå 93SS

    Var tar du signalen från? Blir galen, måste veta
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 655

    Re: Skyldig's ÄKTA fullrange lågnivå 93SS

    mkt nyfiken!
    tell us

    MVH//Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Skyldig's ÄKTA fullrange lågnivå 93SS

    Citat Ursprungligen postat av Skyldig
    ...Amp1: SS2 40Hz-800Hz...
    Det där stämmer dock inte riktigt enligt det jag mätt upp med min signalprocessor, signalen är skuren vid 40Hz ja men sen så går den då hela vägen upp. Dock med någon form av EQ pålaggd då kurvan inte är vidare rak, men det är den inte till mellanregistren på brädan heller.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Skyldig's ÄKTA fullrange lågnivå 93SS

    Jag har inte haft tid eller plats att stå på så det här har legat på is. Väntar på nya högtalare som kommer snart, förhoppningsvis till helgen. Signalen har jag tagit ur amp1 men utan biasspänningen. När jag tog signalen direkt på benen släckte mitt eftermarknads-steg drivspänningen till TDA't ---> Amp1 slocknade. Tar lite foton nästa gång jag får möjlighet att skruva, när jag hittar någonstans att stå (inomhus, kkkkallt nu). Har hittills bytt ut elementen i panelen och dörrar och kopplat på ett H/K-steg och det är ju vansinnigt trevligt att numera höra instrumenten i någorlunda verklig återgivning. Angående ljudkvalitet så finns det mycket kvar att önska, men mitt mål var att hitta en lösning med eftermarknadssteg utan att konvertera högnivå eller att byta huvudenhet. Min uppfattning är att man bör köra med bass/treble på +-0, allt annat låter skit (i min bil).

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Skyldig's ÄKTA fullrange lågnivå 93SS

    Jag fick samma problem med att utsignalen från AMP1 försvann när jag lödde in mig enligt den guide som finns för "riktig" lågnivå, så nu kör jag högnivåsignal direkt in i signalprocessor men det vore trevligt att se hur du har löst det. Lär ju inte vara sämre iaf.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    335

    Re: Skyldig's ÄKTA fullrange lågnivå 93SS

    Precis! Det beror ju på att det var ett helt felaktigt beslut från början att ta signal från dom benen på TDA't. Den spänningen har som sagt inget med lågnivåsignalen att göra.


    edit:
    Citat Ursprungligen postat av ChriZtoffer
    Citat Ursprungligen postat av Skyldig
    ...Amp1: SS2 40Hz-800Hz...
    Det där stämmer dock inte riktigt enligt det jag mätt upp med min signalprocessor, signalen är skuren vid 40Hz ja men sen så går den då hela vägen upp.
    Att dom frekvenserna som står i FAQ INTE stämmer var ju hela min poäng

Liknande ämnen

  1. Lågnivå i 93SS MY08 med BOSE
    Av Mozzy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-19, 17:34
  2. Vem är skyldig ?
    Av SaabAero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 19:25
  3. få ut fullrange lågnivå
    Av schompen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 21:08
  4. Probelm Lågnivå 93ss
    Av n0obee i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 15:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •