Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: win xp vs win7?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 405

    win xp vs win7?

    ja, det börjar bli dags för att uppgradera datorn lite och funderar på om det är lönt att skaffa win7 samtidigt, vad är fördelarna mot xp? nackdelar?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    384

    Re: win xp vs win7?

    Jag kör Windows 7 på en av jobbdatorerna.
    Jag upplever det som lite jobbigare att hitta saker. (Vanesak kanske)

    Det verkar finnas en del säkerhetsfunktioner som inte finns i XP.

    De flesta program verkar vara skapligt kompatibla, ibland med varningar.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: win xp vs win7?

    Jäkligt svår fråga alltså. Är det lönt?
    Uppgraderar man datorn med nya komponenter såsom CPU, minne och grafikkort är det givet att välja W7. Varför hänga kvar med XP? Finns inget eller väldigt få saker som är bättre eller roligare med XP.

    Jag sitter med XP på min laptop just nu och jag har en retail version av W7 Home Premium liggandes som jag först tänkte lägga in på min stationära, men eftersom jag har en helt OK beta som fungerar perfekt på den kommer jag faktiskt idag att lägga in W7 på min laptop också. Vista var förinstallerat på denna och det åkte ut med en gång!

    Jag hittar inga direkta nackdelar med W7 gentemot XP, därmed inte sagt att Microsoft OS alltid är så perfekta, men det finns inget i XP som tilltalar mig.

    Fördelarna, som jag upplever det(oavsett vad testet från IDG nedan säger), är att det är ett bättre flyt, stabilare(blå skärm har t.ex aldrig hänt), snyggare, schysta gadgets. Filsökning fungerar otroligt bra. DirectX 11. Bra stöd för touchskärmar.

    Det enda rådet jag kan ge är att du bör välja minst Home Premium, om du vill ha lite grafiskt lull-lull. Starter edition är väldigt sniken...

    http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.2510 ... standatest

    http://windows.microsoft.com/sv-SE/wind ... ts/compare
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Jordbro
    Inlägg
    6

    Re: win xp vs win7?

    Har inte hunnit testa win7 så mycket själv så har tyvärr inte så mycket svar på frågan, men har ett litet tips om det känns dyrt.... Kräver dock att man har ett csn/mercantkort, kanske inte så många som har men här kommer en länk till en guide på sweclockers.

    Men blir alltså mer eller mindre gratis....betlat hundra kronor för mitt windows 7.

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: win xp vs win7?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Jäkligt svår fråga alltså. Är det lönt?
    Uppgraderar man datorn med nya komponenter såsom CPU, minne och grafikkort är det givet att välja W7. Varför hänga kvar med XP? Finns inget eller väldigt få saker som är bättre eller roligare med XP.

    Jag sitter med XP på min laptop just nu och jag har en retail version av W7 Home Premium liggandes som jag först tänkte lägga in på min stationära, men eftersom jag har en helt OK beta som fungerar perfekt på den kommer jag faktiskt idag att lägga in W7 på min laptop också. Vista var förinstallerat på denna och det åkte ut med en gång!

    Jag hittar inga direkta nackdelar med W7 gentemot XP, därmed inte sagt att Microsoft OS alltid är så perfekta, men det finns inget i XP som tilltalar mig.

    Fördelarna, som jag upplever det(oavsett vad testet från IDG nedan säger), är att det är ett bättre flyt, stabilare(blå skärm har t.ex aldrig hänt), snyggare, schysta gadgets. Filsökning fungerar otroligt bra. DirectX 11. Bra stöd för touchskärmar.

    Det enda rådet jag kan ge är att du bör välja minst Home Premium, om du vill ha lite grafiskt lull-lull. Starter edition är väldigt sniken...

    http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.2510 ... standatest

    http://windows.microsoft.com/sv-SE/wind ... ts/compare
    Det är detta man ska satsa på alltså?
    http://www.webhallen.com/prod.php?id=102678&view=2
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: win xp vs win7?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det är detta man ska satsa på alltså?
    http://www.webhallen.com/prod.php?id=102678&view=2
    64-bit kan du välja om du har en Dual-Core CPU eller bättre och om du använder mycket minne.(Över 3GB)
    Man ska veta att vissa 32-bit applikationer kan bli långsammare under ett 64-bit OS.
    Och likaså kan du inte använda gamla drivrutiner, allt måste anpassas till 64-bit.

    Detta är dock inga problem! Det mesta som jag har fungerar. Men om man har lite äldre hårdvara kan det bli problem...

    Men ska du inte använda massa minne eller givna 64-bit applikationer så är 64-bit bara överflödigt egentligen, det tar också större plats på hårddisken.

    Sen funkar OEM så här:
    Det är en skiva för systembyggare och det lämnas oftast ingen support från Microsoft, det är egentligen ingen "riktig" licens.
    Om du byter t.ex moderkort etc så är det inte bara att installera och aktivera operativet igen hur som helst. Det är lite krångligare med OEM. Jag har haft någon OEM genom åren och det har alltid gått bra att ringa till Microsoft och berätta läget, jag har uppgraderat min dator lite. Egentligen ska det inte gå, men MS är oftast schysta. Jag vill dock poängtera att jag har ingen aning om hur det ser ut idag med Vista eller Windows 7, kundtjänst kanske har fått hårdare regler som de måste följa.
    Att då köpa ett OS för 1000:- som inte går att använda efter en liten hårdvaru uppgradering är kanske inte så kul. Då skulle jag nog titta på retail versionen istället...


    Jag köpte denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=101728
    Fast jag beställde den från Amazon UK, jag betalade 879:- inkl. allt

    http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Windo ... 930&sr=8-1

    Nu har Amazon höjt priset, jag gav ~£68+ frakt och lite skatt.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 405

    Re: win xp vs win7?

    okok, men OEM, blir det problem även om man bara vill formatera om burken?
    är också inte säker på om jag ska välja AMD eller Intel, det jag behöver är cpu, minne och moderkort,
    amd phenom II 955 + 4gb minne och ett kort hamnar på ca 4500, kan man få nåt bättre från intel för samma slant? har inte orkat läsa på om deras I5 ännu.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: win xp vs win7?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    okok, men OEM, blir det problem även om man bara vill formatera om burken?
    Nej, så länge hårdvaran är oförändrad ska det inte vara några problem.

    Sen får du utöka minne och byta ljudkort osv utan att det ska ställa till med problem. Det är de stora grejerna, som helt annat moderkort som brukar bli problem.

    Det finns en anledning till att OEM finns.
    OEM kostar runt 1000:-, samma version fast retail kostar närmare 2000:-

    Det blir billigare för tillverkarna att skicka med ett operativ.
    För Microsoft innebär det mindre supportärenden.
    För slutkund innebär det en begränsning i hur du får uppgradera din dator.

    Oftast säljs inte ens OEM skivan utan att du köper hårdvara.
    Så var det när jag köpte min Vista OEM hos en lokal handlare. Han fick inte sälja OEM skivan utan hårdvara, men vi fixade till det

    OEM ska vara knuten till exakt den datorn. Det är bara för att OEM skivor inte ska spridas runt helt obehindrat som man har satt hårdvaruspärr. Men som sagt, MS har inte varit speciellt hårda på detta förr och ett samtal så är det löst. Så var det förr iaf.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: win xp vs win7?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Det är detta man ska satsa på alltså?
    http://www.webhallen.com/prod.php?id=102678&view=2
    64-bit kan du välja om du har en Dual-Core CPU eller bättre och om du använder mycket minne.(Över 3GB)
    Man ska veta att vissa 32-bit applikationer kan bli långsammare under ett 64-bit OS.
    Och likaså kan du inte använda gamla drivrutiner, allt måste anpassas till 64-bit.

    Detta är dock inga problem! Det mesta som jag har fungerar. Men om man har lite äldre hårdvara kan det bli problem...

    Men ska du inte använda massa minne eller givna 64-bit applikationer så är 64-bit bara överflödigt egentligen, det tar också större plats på hårddisken.

    Sen funkar OEM så här:
    Det är en skiva för systembyggare och det lämnas oftast ingen support från Microsoft, det är egentligen ingen "riktig" licens.
    Om du byter t.ex moderkort etc så är det inte bara att installera och aktivera operativet igen hur som helst. Det är lite krångligare med OEM. Jag har haft någon OEM genom åren och det har alltid gått bra att ringa till Microsoft och berätta läget, jag har uppgraderat min dator lite. Egentligen ska det inte gå, men MS är oftast schysta. Jag vill dock poängtera att jag har ingen aning om hur det ser ut idag med Vista eller Windows 7, kundtjänst kanske har fått hårdare regler som de måste följa.
    Att då köpa ett OS för 1000:- som inte går att använda efter en liten hårdvaru uppgradering är kanske inte så kul. Då skulle jag nog titta på retail versionen istället...


    Jag köpte denna http://www.webhallen.com/prod.php?id=101728
    Fast jag beställde den från Amazon UK, jag betalade 879:- inkl. allt

    http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Windo ... 930&sr=8-1

    Nu har Amazon höjt priset, jag gav ~£68+ frakt och lite skatt.
    Har precis byggt en ny dator med triple core 2,8 ghz o 2 gb ram, som för några få hundringar blir 4 gb. Så det borde inte vara några problem, men det verkar ändå drygt om vissa saker inte funkar som det ska med 64 bit, så det blir nog 32 bit ändå.

    Kollade lite på Amazon o jag hittade inget för £68, men det beror väl på säljaren, o inte Amazon. Det där är väl precis som eBay det där?

    Hur lång tid tog det att få hem?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: win xp vs win7?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Har precis byggt en ny dator med triple core 2,8 ghz o 2 gb ram, som för några få hundringar blir 4 gb. Så det borde inte vara några problem, men det verkar ändå drygt om vissa saker inte funkar som det ska med 64 bit, så det blir nog 32 bit ändå.

    Kollade lite på Amazon o jag hittade inget för £68, men det beror väl på säljaren, o inte Amazon. Det där är väl precis som eBay det där?

    Hur lång tid tog det att få hem?
    Ska du ha 3GB minne eller mer, kör 64-bit. 32-bit kommer bara kunna använda ~3GB.

    Amazon är inte som E-bay eller Tradera. Amazon är som, hmm, vilken annan online handlare som helst, typ webhallen.com osv
    Jag förbokade mitt Win7 någon gång i Oktober och då hade bl.a Amazon specialpris.

    Tar cirka 10-14 dagar med vanlig flygpost.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  11. #11
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: win xp vs win7?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Har precis byggt en ny dator med triple core 2,8 ghz o 2 gb ram, som för några få hundringar blir 4 gb. Så det borde inte vara några problem, men det verkar ändå drygt om vissa saker inte funkar som det ska med 64 bit, så det blir nog 32 bit ändå.

    Kollade lite på Amazon o jag hittade inget för £68, men det beror väl på säljaren, o inte Amazon. Det där är väl precis som eBay det där?

    Hur lång tid tog det att få hem?
    Ska du ha 3GB minne eller mer, kör 64-bit. 32-bit kommer bara kunna använda ~3GB.

    Amazon är inte som E-bay eller Tradera. Amazon är som, hmm, vilken annan online handlare som helst, typ webhallen.com osv
    Jag förbokade mitt Win7 någon gång i Oktober och då hade bl.a Amazon specialpris.

    Tar cirka 10-14 dagar med vanlig flygpost.
    Jag hajar inte riktigt hur det där funkar, för kollar man här http://www.amazon.co.uk/gp/offer-lis...8326020&sr=1-1 så finns det flera olika säljare.
    Det ser inte alls ut som vilken webbutik som helst
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: win xp vs win7?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Falcy

    Ska du ha 3GB minne eller mer, kör 64-bit. 32-bit kommer bara kunna använda ~3GB.

    Amazon är inte som E-bay eller Tradera. Amazon är som, hmm, vilken annan online handlare som helst, typ webhallen.com osv
    Jag förbokade mitt Win7 någon gång i Oktober och då hade bl.a Amazon specialpris.

    Tar cirka 10-14 dagar med vanlig flygpost.
    Jag hajar inte riktigt hur det där funkar, för kollar man här http://www.amazon.co.uk/gp/offer-lis...8326020&sr=1-1 så finns det flera olika säljare.
    Det ser inte alls ut som vilken webbutik som helst
    Jupp, det stämmer att folk säljer sina mjukvaror osv där.
    Men den länken till Amazon som jag gav dig längre upp här, har inget med begagnade grejer att göra
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: win xp vs win7?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Citat Ursprungligen postat av Travis

    Jag hajar inte riktigt hur det där funkar, för kollar man här http://www.amazon.co.uk/gp/offer-lis...8326020&sr=1-1 så finns det flera olika säljare.
    Det ser inte alls ut som vilken webbutik som helst
    Jupp, det stämmer att folk säljer sina mjukvaror osv där.
    Men den länken till Amazon som jag gav dig längre upp här, har inget med begagnade grejer att göra
    Aha, men då är jag med på banan igen!
    I länken som du skicka va priset £139.32.
    Då är det ju lika bra att köpa i Sverige.

    EDIT: Är det denna man "ska" ha?
    http://www.webhallen.com/prod.php?id=101718
    Är det samma som din, fast på svenska?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: win xp vs win7?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    EDIT: Är det denna man "ska" ha?
    http://www.webhallen.com/prod.php?id=101718
    Är det samma som din, fast på svenska?
    Ja, det är den jag har.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 228

    Re: win xp vs win7?

    Är det stor skillnad på Vista och Win 7..?

    Har köpt en bärbar och som jag fattat det så kan man uppgradera till Win 7 gratis
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    832

    Re: win xp vs win7?

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Är det stor skillnad på Vista och Win 7..?

    Har köpt en bärbar och som jag fattat det så kan man uppgradera till Win 7 gratis
    Ja, enligt de erfarenheter jag har så är Vista riktigt dåligt. Jag anser att W7 är det bästa Microsoft har skapat på många, många år.

    Kan du uppgradera gratis, så är det inte mycket att tänka på. Du kommer inte ångra dig i vart fall, även om du trivs med Vista så hade jag uppgraderat. Lätt.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    702

    Re: win xp vs win7?

    Jag brukar säga något såhär, win7 är den stabila och genomarbetade uppföljaren till XP som vista inte riktigt blev.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 405

    Re: win xp vs win7?

    nån som vet om och hur man kan ändra på teckensnittet i menyer etc, tycker det ser för taskigt ut...

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Det där med OEM och Retail verkar lite löst i kanterna. På releasedagen för Win7 köpte jag ett sånt OEM för 1095:- i en vanlig butik i Malmö till min sons nya dator som består av hopplock av nya delar. Ingen hårdvara köptes tillsammans med OS:et eller i samma affär.

    Och på min egen dator är det mesta uppgraderat minst en gång; hårddisk, minnen, processor och moderkort men det har gått bra att återinstallera OEM-XP utan några telefonsamtal. Jag "har hört" att detta skall funka två gånger men därefter blir det mer komplicerat.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: win xp vs win7?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Har precis byggt en ny dator med triple core 2,8 ghz o 2 gb ram, som för några få hundringar blir 4 gb.
    Erm, köpte du en quad core med en trasig core? Cure duo och quad core känner jag till, men knappast någon triple core. Det torde vara väldigt komplicerat att få 3 processorer att samarbeta, det är mycket lättare, rent tekniskt, om det är i multipler av 2.

Liknande ämnen

  1. synka htc HD2 med win7 hjälp!
    Av Eyeball i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-18, 23:17
  2. Fildelningsproblem Win7 ultimate, problemet löst
    Av Mr.Maniac i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 20:41
  3. kommer inte längre åt filer, win7
    Av kvistarn i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:02
  4. Importera mail: Win7 -> macOS X. Thunderbird.
    Av 9-3 Mike i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 00:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •