Räzerskåpet sålt och ingen bil... Så vad gör man??? Ett snabbt samtal till farsgubben som precis gått och köpt sig en Turbo X, och som självklart inte hans bättre hälft alls vart särskilt imponerad av. Ordagrant: Detta är en Johnbil ... Efter kort, kort, mkt kort överläggande vart affären i hamn och nu är man stolt ägare till ytterligare en Saab, 6:e NG9-3an för att vara exakt Kanske är man dum, eller så är man dumdum, men det är ngt visst med Saab, 9-3an är rätt stl på bil för min smak, 4 krafs är underbart och automat är guld värt när man börjar få problem med knäna igen, samt man ska börja jobba i sthlms innerstad igen. Varför ändra på ett vinnande koncept? Jag borde ju trots allt veta efter då detta är min 10:e 9-3a (11 om man får räkna med NG900an också ). Undrar om man skulle kvalificera sig till "lunatic of the century"?
Så nu står den på uppfarten och glänser (ngnstans under all skit).
Bilen i fråga: En Turbo X SC, som har all utrustning förutom BT Handsfree och Adaptiva strålkastare... Det är nice med taklucka faktiskt... Ger en helt annan rymd i coupen, och premiumlädret är måhända inte premiumpremium, men det får verkligen std lädret att framstå som riktigt Opremium.
Så, vad saknas??? Vinterdäck är löst, och nu sitter det nya 235/35-19 Nokian WR på Original Turbo X fälgar. I förrådet står en helt ny uppsättning 19" Turbo X fälgar och väntar på våren med 235/40-19 Pirelli PZero Nero... (Tack richard för ditt energiska letande). Den kommer alltså rulla på 19" Turbo X både sommar och vinter. Självklart är båda uppsättningarna försädda med däcktryckssensorer.
Har kommit till insikt med att denna bil kommer få rulla relativt std, i alla fall gällande utseende, och det är ju inget större fel på utseendet förutom att den är hög som en skyskrapa. Då SUV wannabee faktorn är ett faktum ser det ju alltid bättre ut med originalfälgar än eftermarknadsdito, och jag vill inte göra ngt åt varken den "lyxiga" markfrigången eller den relativt komfortabla fjädringen.
I och med 4krafs och tomatlåda så är det låååångt till prestandan i mitt forna skåp, så därför är planen att slänga i en IC, rensa andra cat:en och sen stoppa i ngn ny mjukvara... Vad det blir är inte bestämt ännu, men det lutar åt 2 olika håll för tillfället... Ett K&N filter har redan trillat i luftburken, och må hända är det ren placebo, men känns som om den är liiiiite rappare nu. Kommer det inte ngn smart lösning för att få på en större snurra likt en gt2871 el dyligt så kommer motorn ej maseras mer än så här.
Så, vad är egentligen planerna om man inte ska trimma? Jo, en hirsch vinge till bakluckan kommer innhandlas. På listan står även lite hirsch godis interiört, såsom läderhandtag inkl handbromshandtag samt smartslot, hirschpedaler samt hirsch-läderpanel. Detta lär räcka långt, och lär även göra ett djupt hål i plånboken, så vi får se när detta innhandlas...
Vad som redan är inköpt däremot (kan det vara så att bilinköpet redan vart planerat? ) är lite ljudprylar. Må hända är Bose systemet ok för att vara original, men när man precis byggt klart en mer än bra anläggning i Räzerskåpet kan man ju inte vara sämre i den nya. Vad som skall monteras är alltså följande:
DLS Ultimate Iridium 6.2i till panel samt främre dörrar
DLS Ultimate ur5i till bakdörrar
DLS Ultimate A7 5 kanals steg
DLS Utlimate Iridium 10" Sub under skuffgolv
lite DLS Dämpmatta (max damper)
3st DLS Ultimate SL lågnivå kablar (Tripperskärmade)
DLS Power cap 1F med volt mätare
Installationen skall göras så original som möjligt map utseendet, aå därför kommer ett nytt golv under bagagerumsgolvet att byggas där steg och kondning kommer sitta, och under detta skall en låda byggas för 10"aren... Framsystem kommer hamna bakom/under original galler, och i bakdörrarna finns det ju plats för 5,25"orna bakom gallren. Vart diskanterna ska sitta bak har vi (jag o fabbe) ännu inte kommit fram till, men ngnstans ska det allt gå att få dit skiten
Huvudenheten kommer bli en Pioneer F900BT, smutt enhet med allt man kan önska sig både funktionellt samt ljudmässigt... Tror det kan bli riktigt riktigt bra detta bygge...
Annars är det väll inte så mkt mer att säga om saken mer än att den är biff. Jo, det kommer självklart läggas ett lackskydd på bilen. Troligen kommer jag förtro J.Sandell till arbetet även denna gången...
Bilder kommer, har ingen kamera... Men den ser ju ut precis som en vanlig turbo x
Vad säger folket? Är jag ute och cyklar, eller blir det ett bra koncept?