Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 99

Ämne: Hot Chilli Project

  1. #41
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Hot Chilli Project

    Håller med om att det är snyggt. Oavsett att det inte är en äkta Aero. Det är lite fjantigt med folk som sätter Aeromärke på en bil som inte är en Aero eller som kallar det för en Aero. Däremot kan man ju byta delar och liknande helt ok, tycker jag.

    Jag hade jättegärna haft en riktig Chilli Aero, men tyvärr är Aeron inte vanliga i Chilli. Jag letade som en tok förra vintern när jag letade bil. Hittade ingen. Min förra SS var Merlotröd, samma sak där. Fast Chillin är faktiskt strået snyggare. Lite klarare röd färg. Jag älskar den färgen!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  2. #42
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Hot Chilli Project

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Håller med om att det är snyggt. Oavsett att det inte är en äkta Aero. Det är lite fjantigt med folk som sätter Aeromärke på en bil som inte är en Aero eller som kallar det för en Aero. Däremot kan man ju byta delar och liknande helt ok, tycker jag.

    Jag hade jättegärna haft en riktig Chilli Aero, men tyvärr är Aeron inte vanliga i Chilli. Jag letade som en tok förra vintern när jag letade bil. Hittade ingen. Min förra SS var Merlotröd, samma sak där. Fast Chillin är faktiskt strået snyggare. Lite klarare röd färg. Jag älskar den färgen!
    OT: Jag har en Merlotröd SS (min sambos bil) med Saabs Pro Performance paket. Ser för jävligt ut på en grå/silver saab... blir som en aero på anabola, inte alls snyggt. Men på mörkare färger och framförallt en Merlotröd så smälter det in och ser inte alls dumt ut och framförallt är chassit bättre än en aero på konbana!
    Det här paketet jag menar:

    Och helt ärligt. Visst är det kul att ha en äkta aero... men tar man en Vector och byter alla delar till aero eller vassare så är den bilen i mina ögon bättre än en "riktig" aero. Med betoning att precis allt måste vara jämförbart eller vassare!
    Framförallt skiljer det många hundralappar per månad på försäkringen mellan vector och aero.
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  3. #43
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Hot Chilli Project

    Jag har aldrig sett det paketet på en Merlotröd bil, annars håller jag med om att det inte ser så bra ut på dom jag sett. Det ser lite "svulstigt" ut. Menar du att det är annat chassi också med till det? Jag har aldrig tittat så noga på det, men antog att det bara var ett plastpaket.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #44
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Hot Chilli Project

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Jag har aldrig sett det paketet på en Merlotröd bil, annars håller jag med om att det inte ser så bra ut på dom jag sett. Det ser lite "svulstigt" ut. Menar du att det är annat chassi också med till det? Jag har aldrig tittat så noga på det, men antog att det bara var ett plastpaket.
    Man kan väl köpa bara själva plastpaketet antar jag. Men på den här bilen sitter det en saab chassisats (fjädrar+dämpare) som är lägre+hårdare än en aero och jag har fått höra att det tillhör det kompletta Pro Performance paketet. Inte att rekommendera till en vinterbil... sjukt stötigt på ojämn väg. Men najs på torr asfalt.

    Här är dålig bild på vår Merlotröda:
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  5. #45
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Hot Chilli Project

    pro performance-paketet innhåller sportchassi som i övrigt sitter
    original i?......håll i er nu..... Aero. så det är samma enligt vad
    jag läst genom åren.
    Men det va riktigt snyggt i rött faktiskt.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  6. #46
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113

    Re: Hot Chilli Project

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    pro performance-paketet innhåller sportchassi som i övrigt sitter
    original i?......håll i er nu..... Aero. så det är samma enligt vad
    jag läst genom åren.
    Men det va riktigt snyggt i rött faktiskt.
    Tack! kan ju va så att det är något gjort på just vår bil för den är betydligt hårdare och stötigare än alla 9-3 aeros jag kört innan iaf, eller så har dämparna bara blivit gamla och hårda
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  7. #47
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Hot Chilli Project

    TurboX-bromsar monterade. Liite trångt med vinterfälgarna. Precis på gränsen att det funkar. Det gäller att inte ha hjulvikter på fel ställen...

    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #48
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Hot Chilli Project

    New wheels som jänkarna säger. Äntligen nya hjulen på! Köpte dessa däck/fälgar redan i somras, men ville slita ut dom gamla först då det inte var så himla mycket kvar... Men att det kliade i fingrarna hela tiden. Dessa fälgar blev jag förälskad i vid första anblicken!
    HotChilli14.jpg
    Senast redigerat av Vfr den 2018-01-25 klockan 21:38. Anledning: Fixat bilderna
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #49
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931

    Re: Hot Chilli Project

    Snyggt! Bromsarna fyller ut bra.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  10. #50
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706

    Re: Hot Chilli Project

    Mkt. snyggt

  11. #51
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Hot Chilli Project

    Tackar!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280

    Re: Hot Chilli Project

    hur många kolvar har turboX oken?? är det bara 1? Mvh/peppe
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3

    Re: Hot Chilli Project

    Satan vad stilig bil

    Nöjd med dina twinpipes?
    Skall köpa så fort jag får tid, var köpte du ditt set?
    Vart hittade du aerobakkjol för det har du väl gjort?

    Lycka till!


    Mvh Uffe
    Hej hej Hemskt mycket hej

  14. #54
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Hot Chilli Project

    Tack!

    Jag är nöjd med att ha twinpipes, som jag tycker lyfter utseendet väldigt mycket. Däremot är jag rätt tveksam till just det systemet. Det är ett Ray/Simons-system som säljs av Maptun, Speedparts och Simons själva. Trots att systemet är reletivt tyst under normal körning upp till säg 100-120km/h, så blir det tyvärr rätt brötigt när man t.ex kör motorväg eller drar släp/husvagn. Det blir rätt jobbigt i längden. Sedan är inte passformen så jädra bra på en SS. Systemet är tydligen måttat efter en SC som är några centimeter längre, och slutrören sticker ut väldigt mycket på en SS.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #55
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Hot Chilli Project

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Tack!

    Jag är nöjd med att ha twinpipes, som jag tycker lyfter utseendet väldigt mycket. Däremot är jag rätt tveksam till just det systemet. Det är ett Ray/Simons-system som säljs av Maptun, Speedparts och Simons själva. Trots att systemet är reletivt tyst under normal körning upp till säg 100-120km/h, så blir det tyvärr rätt brötigt när man t.ex kör motorväg eller drar släp/husvagn. Det blir rätt jobbigt i längden. Sedan är inte passformen så jädra bra på en SS. Systemet är tydligen måttat efter en SC som är några centimeter längre, och slutrören sticker ut väldigt mycket på en SS.

    upplever exakt samma vad det gäller ljud och pass form på min 9-3sc fast jag har ferrita... tyvärr verkar det inte som det finns något bra system till ng9-3 inte ens hirsch

  16. #56
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: Hot Chilli Project

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Tack!

    Jag är nöjd med att ha twinpipes, som jag tycker lyfter utseendet väldigt mycket. Däremot är jag rätt tveksam till just det systemet. Det är ett Ray/Simons-system som säljs av Maptun, Speedparts och Simons själva. Trots att systemet är reletivt tyst under normal körning upp till säg 100-120km/h, så blir det tyvärr rätt brötigt när man t.ex kör motorväg eller drar släp/husvagn. Det blir rätt jobbigt i längden. Sedan är inte passformen så jädra bra på en SS. Systemet är tydligen måttat efter en SC som är några centimeter längre, och slutrören sticker ut väldigt mycket på en SS.

    upplever exakt samma vad det gäller ljud och pass form på min 9-3sc fast jag har ferrita... tyvärr verkar det inte som det finns något bra system till ng9-3 inte ens hirsch
    Tycker passformen varit 100% på Ray/Simons systemen på mina SC o det funkar sätta kant i kant.. kollade nyligen på en av mina gamla 9-3sc 2.0t- 07 med +300hk med ett sånt system+ downpipe som nu hade rullat 8000 mil/4år.. jag o raymetall satte på det när bilen rullat 200mil.. det satt EXAKT som då 1cm ovankant 1cm sida/sida var faktiskt impad.. Hjälpte dom att ta fram det systemet redan -05/-06 när jag köpte min första Aero kombi.. Men jag upplevde inte det som SÅ bröligt.. vi/dom ändrade däremot mellanburken på andra bilen till mindre burk med mindre motstånd i för o palla mer effekt vid trimning 300++

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  17. #57
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Hot Chilli Project

    Tycker passformen varit 100% på Ray/Simons systemen på mina SC o det funkar sätta kant i kant

    Jo, men det var ju just det som var grejen. Att det skiljer lite i längd på SS och SC och systemet blir för långt på SS när det är måttat efter SC.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #58
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: Hot Chilli Project

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Tycker passformen varit 100% på Ray/Simons systemen på mina SC o det funkar sätta kant i kant

    Jo, men det var ju just det som var grejen. Att det skiljer lite i längd på SS och SC och systemet blir för långt på SS när det är måttat efter SC.
    Det är samma platta så det ska inte skilja något på dom.. men kanske har fel..
    Fixade ett till Pelle(silvrig aero 4d.. då) här på forumet o hans satt kanon ..
    Var menat till Frändberg mest om passformen för han har kombi o sa det inte fanns bra grejor till dom
    Hur mkt sticker dom förresten ?? ska man trycka in dom mkt måste man vara 2st..

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

  19. #59
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Hot Chilli Project

    vill jag inte förstöra tråden men det jag menade med att passformen var dålig är att det är svårt att centrera ändrören i uttagen i stötfångaren om man inte att ändrat på fästen etc så hade systemet varit 20mm för långt åt vänster kanske är pettig men ni får gärna kolla på min garaget sida jag är inte så nöjd med resultatet om man gemför med andra system jag har haft tidigare.

    men det stora problemet som jag ser det är resonans ljudet som man får i en kombi det är hemskt över 120km eller om man har tung last så kommer det betydligt tidigare.

    men det skiljer ju lite i kvaliten på ferritas system och simons det kan man inte sticka under stolen med och olika typer av matrial kan ge olika ljud är ju en hel vetenskap det där.

  20. #60
    Grundladd wiffes avatar
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    HIF-Land
    Inlägg
    332
    Medlem#
    6182

    Re: Hot Chilli Project

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    vill jag inte förstöra tråden men det jag menade med att passformen var dålig är att det är svårt att centrera ändrören i uttagen i stötfångaren om man inte att ändrat på fästen etc så hade systemet varit 20mm för långt åt vänster kanske är pettig men ni får gärna kolla på min garaget sida jag är inte så nöjd med resultatet om man gemför med andra system jag har haft tidigare.
    Precis vad jag trodde du menade med Frändis .. Rays system är riktigt lätta o kalibrera in åtm på SC snyggt o man behöver bara trixa med klämmorna vid slutljuddämparna för att få dom bra centrerade och jag är skadat petig med att dom ska sitta 100% sen när det gäller resonansljud förmodar jag att du VFR använder "mellanljuddämparen" vilket inte alla gör.. och det är den som RAY ändrade storlek på till mindre (minskade motståndsflödet) för bättre trimmöjlighet..där skulle man kunna använda annan burk för tystare ljud men då funkar trim sämre/pajjar så enl mig dålig lösning..

    Mvh Wiffe
    BMW M3 Coupe -10
    Honda Civic 2.2D Executive -12
    Honda CR-V 2.0i Executive -14

Liknande ämnen

  1. My double din - 2 din SAAB 9000 project
    Av smap i forum International SAAB related talk
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-03, 18:20
  2. Saab 900 T16 -project
    Av Turbo16 i forum International SAAB related talk
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-19, 12:41
  3. We need your help for a university project!
    Av TheSoftStone i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 01:38
  4. Svar: 109
    Senaste inlägg: 2010-01-27, 21:50
  5. Help with APC project
    Av Bandido i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 01:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •