Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Stort problem med Check Engine lampan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    9

    Stort problem med Check Engine lampan

    Hej

    Är ny här men har redan fått stor hjälp av gamla trådar men nu är det dax för mig att lägga in en tråd!

    CE lampan lyser frenetiskt på instrumentpanelen som på så många andras saabar. Det är min 900 2,0t -96 det gäller. Varje år när jag har tatt ut den har lampan börjat lysa efter ett tag men tidigare två år har det bara varit att byta lambdan så har det löst sig. Men i år vägrar den slockna efter tre olika lambdabyten. Saabs orginal och Biltemas. Felkoden pekar på lambdan men varken jag, Saab eller Mekonomen hittar felet...Det vi har kommit fram till dock är att det kan ha å göra med styrenheten eftersom den e chippad och gar stått i kallgarage över vintern misstänker vi fukt...men man vill ju inte lägga pengar på en varken ny eller begagnad.

    Är öppen för alla tips och råd! Hade även varit fint om nån hade en styrenhet i närheten man kan testa med.
    9-3 2,0t -00 och 900 2,0t -96

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Hej!

    Vad för felkod om lambdan?

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 050

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Att skriva "som på så många andras saabar" är inte så trevligt tycker jag. Endast de som får problem händer dessa saker med. Men det är bra många fler som aldrig strular.
    Sånt som "alla och många m.m." är en klar överdrift. Däremot är det ingen överdrift att klaga på alla bmw som drar i sig upp till ett par liter olja mellan servicarna. Men det skrivs det ju inte om i den negativa motorpressen.

    Saabar som sköts är driftsäkra som tusan.

    Och din är ju chippad, så du har ju redan svarat på frågan själv. Fixa en styrbox. Finns ganska gott om på skrotarna runtom i landet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Citat Ursprungligen postat av Flaskan
    Det vi har kommit fram till dock är att det kan ha å göra med styrenheten eftersom den e chippad och gar stått i kallgarage över vintern misstänker vi fukt...
    På vilket sätt skulle förändrad mjukvara göra bilen mer känslig för fukt?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 050

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Den är väl öppnad och ej tätad igen. Har sett nåra fuskchippade boxar. En som dog efter motortvätten i en 9000 bl.a. Packningen va rätt trasig.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    9

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Flaskan
    Det vi har kommit fram till dock är att det kan ha å göra med styrenheten eftersom den e chippad och gar stått i kallgarage över vintern misstänker vi fukt...
    På vilket sätt skulle förändrad mjukvara göra bilen mer känslig för fukt?

    Mena precis det "turbosug" pratar om. Att det har vatt en klåpare som gjort det och inte tätat ordentligt...med tanke på hur resten av arbetet ser ut så...(klämda kablar till styrboxen bla)
    9-3 2,0t -00 och 900 2,0t -96

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    9

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Att skriva "som på så många andras saabar" är inte så trevligt tycker jag. Endast de som får problem händer dessa saker med. Men det är bra många fler som aldrig strular.
    Sånt som "alla och många m.m." är en klar överdrift. Däremot är det ingen överdrift att klaga på alla bmw som drar i sig upp till ett par liter olja mellan servicarna. Men det skrivs det ju inte om i den negativa motorpressen.

    Saabar som sköts är driftsäkra som tusan.

    Och din är ju chippad, så du har ju redan svarat på frågan själv. Fixa en styrbox. Finns ganska gott om på skrotarna runtom i landet.

    Tycker verkligen inte att det är...har haft den gamla 900, en 9000, den här 900:an och en 93:a och har haft en lysande CE lampa på samtliga mer eller mindre...å med tanke på hur många trådar det finns här så är det ett många som har det problemet haha eller så e jag nog bara schizo!
    9-3 2,0t -00 och 900 2,0t -96

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    9

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Hej!

    Vad för felkod om lambdan?

    Mvh H-engine

    Hm värderna var det inget fel på på bes. men när han koppla upp den till datorn var värderna "svaga/otydliga" va nu det betyder..
    9-3 2,0t -00 och 900 2,0t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    9

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Har fått en del tips nu som ja ska prova på! jag tackar för de! hör av mig igen när ja testat de men fortsätt ni komma me råd...de måste ju gå å fixa!
    9-3 2,0t -00 och 900 2,0t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    27

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    jag hade lysande ce lampa pga att jag hade större avgassystem än org, lösingen på mitt problem blev en adapter...

    JRM Cel-Fix. Monteras mellan bakre lambdasonden och avgassystemet för att slippa att motorlampan tänds pga avgasvärdena när man bytt avgassystem. Mycket enkel att installera.

    funkade klockrent till min 9-5 aero!

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 091
    Medlem#
    5389

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Citat Ursprungligen postat av flyh
    jag hade lysande ce lampa pga att jag hade större avgassystem än org, lösingen på mitt problem blev en adapter...

    JRM Cel-Fix. Monteras mellan bakre lambdasonden och avgassystemet för att slippa att motorlampan tänds pga avgasvärdena när man bytt avgassystem. Mycket enkel att installera.

    funkade klockrent till min 9-5 aero!
    Det är ju ingen lösning, det är ju att gå runt problemet...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    27

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av flyh
    jag hade lysande ce lampa pga att jag hade större avgassystem än org, lösingen på mitt problem blev en adapter...

    JRM Cel-Fix. Monteras mellan bakre lambdasonden och avgassystemet för att slippa att motorlampan tänds pga avgasvärdena när man bytt avgassystem. Mycket enkel att installera.

    funkade klockrent till min 9-5 aero!
    Det är ju ingen lösning, det är ju att gå runt problemet...
    kan du vara snäll och förklara för mig varför det e att gå runt problemet och inte en lösning? lampan tänds ju inte längre men lambdan e fortfarande aktiv,

    och om jag säger att det löste MITT problem så gjorde det väll antagligen det? eller?......

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Vilken felkod fick du exakt?

    Att bara gå på 6 blink= strulande lambdasond är att göra det liiite enkelt för sig.

    Har man koll på bilens hårdvara så ska det inte behövas några mumbo-jumbo släcka-CE prylar. Iaf inte på en Saab.

    Är avgassystemet tätt?
    Är alla vacuumslangar hela och sitter på rätt plats?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    9

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Citat Ursprungligen postat av flyh
    jag hade lysande ce lampa pga att jag hade större avgassystem än org, lösingen på mitt problem blev en adapter...

    JRM Cel-Fix. Monteras mellan bakre lambdasonden och avgassystemet för att slippa att motorlampan tänds pga avgasvärdena när man bytt avgassystem. Mycket enkel att installera.

    funkade klockrent till min 9-5 aero!

    Hm det är faktiskt väldigt väldigt intressant! dom första gångerna jag bytte lambda å lampan slockna hade jag ett skabbigt hemmabygge sen förra ägaren...problemen kom först en säsong efter att jag hade monterat JT-tunings 3" system! Så tycker verkligen inte det är en dum idé! Hur monterar man den igentligen? såg ut som en bult med hål i på deras sida hahah
    9-3 2,0t -00 och 900 2,0t -96

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    9

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Vilken felkod fick du exakt?

    Att bara gå på 6 blink= strulande lambdasond är att göra det liiite enkelt för sig.

    Har man koll på bilens hårdvara så ska det inte behövas några mumbo-jumbo släcka-CE prylar. Iaf inte på en Saab.

    Är avgassystemet tätt?
    Är alla vacuumslangar hela och sitter på rätt plats?

    Mvh

    Nix de e inget fel på slangar eller avgassystem...men med tanke på hur extremt moddad den är så räknas de knappt som en SAAB längre haha
    9-3 2,0t -00 och 900 2,0t -96

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Citat Ursprungligen postat av Flaskan
    Felkoden pekar på lambdan men varken jag, Saab eller Mekonomen hittar felet..
    Hej!

    Med tanke på att SAAB (Tech2) och Mekonomen (Mekotech) har kollat bilen då ska det finnas någon vetig Felkod pressenterat. En sådan har du inte kommit med, man kan inte snurra runt binkkoden och gissa sig fram. Så gör man inte.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    27

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Citat Ursprungligen postat av Flaskan
    Citat Ursprungligen postat av flyh
    jag hade lysande ce lampa pga att jag hade större avgassystem än org, lösingen på mitt problem blev en adapter...

    JRM Cel-Fix. Monteras mellan bakre lambdasonden och avgassystemet för att slippa att motorlampan tänds pga avgasvärdena när man bytt avgassystem. Mycket enkel att installera.

    funkade klockrent till min 9-5 aero!

    Hm det är faktiskt väldigt väldigt intressant! dom första gångerna jag bytte lambda å lampan slockna hade jag ett skabbigt hemmabygge sen förra ägaren...problemen kom först en säsong efter att jag hade monterat JT-tunings 3" system! Så tycker verkligen inte det är en dum idé! Hur monterar man den igentligen? såg ut som en bult med hål i på deras sida hahah

    hej! jag fick med problem efter byte till grövre avgas, du skruvar i cell-fixen där lambdan ska sitta och sen skruvar du i lambdan i cell-fixen, nollar felkoden och lever lyckligt i alla dina dagar!

    edit: de va lambda 2 (den bakre) som strulade för mig

  18. #18
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 115

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Har du en eller 2 lambdasonder?
    Bara för att det "verkar" tätt behöver det inte vara så.
    Har du bara en sond måste du kolla flänsen mot turbon. Den kan sitta lite snett eller inte riktigt på plats. Minsta lilla, ohörbara läckage kan göra att lite luft suga in och då får man ofelbart lambdasond-fel.
    Jag hade en 9-3 med t5 och 2 sonder. När jag bytte till 3" så fick jag lambdafel som var svårfixat. Det visade sig vara en minimal läcka precis innan sond 2 som gjorde att lite luft _sögs_ in (syntes eller hördes alltså inte) och det var tillräckligt för att ge felkod.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    9

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Citat Ursprungligen postat av Flaskan
    Felkoden pekar på lambdan men varken jag, Saab eller Mekonomen hittar felet..
    Hej!

    Med tanke på att SAAB (Tech2) och Mekonomen (Mekotech) har kollat bilen då ska det finnas någon vetig Felkod pressenterat. En sådan har du inte kommit med, man kan inte snurra runt binkkoden och gissa sig fram. Så gör man inte.

    Mvh H-engine

    Vet tyvärr inte vad du menar med att "snurra runt med binkkoden" (antar du menar blinkkoden) å om gissningar är vad SAAB och Mekonomen säger så ok. Men det är vad dom har sagt. Fel på Lambdan. Och eftersom jag har bytt den tre ggr så utesluter jag att den e kass!
    9-3 2,0t -00 och 900 2,0t -96

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    9

    Re: Stort problem med Check Engine lampan

    Nu är jag tillbaka igen för att se om det går att sparka liv i tråden vilket inte lär bli så lätt haha.

    Har mondterat en cell-fix som jag blev tipsad om men ack nej det funka inte....om det är någon med några nya ideer så är ni välkomna! Har vatt ute å lekt lite med den nu i det fina vädret (går inte att låta bli) i hopp om att det ska blåsa ur systemet som det gjort på en tidigare bil ja hade men det gick inte det iheller så nu blir det på å fundera igen.
    9-3 2,0t -00 och 900 2,0t -96

Liknande ämnen

  1. Check Engine lampan 9-5 -02
    Av eddy79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 19:45
  2. Check engine lampan
    Av miltonspappa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 19:52
  3. Check engine lampan!!
    Av EW200 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 21:15
  4. Check Engine Lampan
    Av TeQuilla i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 09:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •