Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Köpråd kupévärmare

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Köpråd kupévärmare

    Hej,

    Då bilen under dagen har fått motorvärmare och kupévärmaruttag monterat så måste jag nu också köpa en vettig kupévärmare. Frågan är bara, vad ska man köpa?

    Jag är förtjust i de slimmade värmarna från Defa och Modernum, men de kostar ju ofta lite mer än lite tjockare modeller. Är det värt de extra pengarna för att kunna gömma undan värmaren lite snyggare?

    Ös på med erfarenheter!

    Mvh
    Martin

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738

    Re: Köpråd kupévärmare

    Dom små tjocka värmarna på ca. 950W (har en själv) orkar inte värma
    upp en större kupe. Min 9-5:a sedan blir inte varm med en sådan.
    Jag känner några stycken som har en sån där smal på 1300W(?).
    Dom är nöjda.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Köpråd kupévärmare

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Jag är förtjust i de slimmade värmarna från Defa och Modernum, men de kostar ju ofta lite mer än lite tjockare modeller. Är det värt de extra pengarna för att kunna gömma undan värmaren lite snyggare?
    Vad handlar det om för merkostnad? 200:- utslaget på 10 år kanske.
    Köp den du VILL ha för sjutton.

    Är det inte Mekonomen som har kampanj på någon av de du nämner just nu?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Köpråd kupévärmare

    Haha, ja det är sant, vi skiter i kostnadsaspekten.

    Någon som har erfarenhet av vilken av Defa, Modernum och Calix som brukar göra bäst värmare då? Eller är det "skit samma, köp den som är snyggast"?

    Jag har också för mig att jag har sett en kampanj på en platt värmare någonstans, men kan inte komma på var?

    Får nog bli en sväng förbi Mekonomen och kolla vad de har att erbjuda.

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Köpråd kupévärmare

    http://www.tradera.com/search/result.as ... ategory=-1

    http://www.tradera.com/Kupévarmare-Defa-Termini-1350-helt-ny-i-forp-auktion_102042889
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Köpråd kupévärmare

    Av dessa skulle jag slå till på denna: http://www.tradera.com/Kaffekokare-M...tion_101866247
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: Köpråd kupévärmare

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Av dessa skulle jag slå till på denna: http://www.tradera.com/Kaffekokare-M...tion_101866247
    Haha, den slank bara med

    Köpte en Termini förra vintern, nöjd.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Köpråd kupévärmare

    Sen är frågan om du bor i hus med eget eluttag eller lägenhet med "stolpe" för stolparna klarar inte speciellt mycket.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731

    Re: Köpråd kupévärmare

    Kaffekokaren såg lockande ut, men det blir så omständigt att koka vatten på spisen och rusa ner till bilen för att värma upp motorn med hjälp av vattnet.

    Tack för tipsen, jag budade hem Terminin i RZ:as andra länk för 500:- inkl. frakt, helt okej pris! Billigaste butiken jag har hittat som säljer samma är Jula som tar 699:- för den.

    Jag bor i lägenhet och har stolpe. 1350W borde den väl palla i alla fall?

    Mvh
    Martin

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    98

    Re: Köpråd kupévärmare

    Jag kör alltid med den billigaste jag hittar på typ jula, rusta osv. Brukar finns för 99 spänn och nå värmer den lika bra som defa deluxe och calix yeah.

    Har 3 liknande denna:
    http://www.jula.se/kupevarmare-600-1250-w-127977
    Ok, den kanske är liiiite fulare och liiiiite tjockare men ack så mycket billigare
    mvh Benke
    RX 450h -12

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Köpråd kupévärmare

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Jag bor i lägenhet och har stolpe. 1350W borde den väl palla i alla fall?

    Mvh
    Martin
    Beror nog på om du delar stolpen med någon annan?
    Jag bor själv i lägenhet och delar stolpe och i mitt avtal så står det max effekt 1200W, jag har 2 lägen på min kupévärmare (defa) och jag måste köra på första nivån för om jag knäpper på läge 2 så löser automatsäkringen ut.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Köpråd kupévärmare

    Citat Ursprungligen postat av sukke
    Dom små tjocka värmarna på ca. 950W (har en själv) orkar inte värma
    upp en större kupe. Min 9-5:a sedan blir inte varm med en sådan.
    Jag känner några stycken som har en sån där smal på 1300W(?).
    Dom är nöjda.
    Jag har haft(/har om jag hittar den i källaren) en modernum 2000W, men den hade lägena 2000W, 1400W och 700W om jag minns rätt. 700W räckte alldeles utmärkt. Bla i Saab 9000 och Volvo 745.

    Nu bor jag väl inte mitt farbror rimfrosts rike, men neråt 10-20 minusgrader brukar vi ha någon vecka även här.

    Själv köper jag nog en sådan till andrebilen.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Köpråd kupévärmare

    Ingen som reflekterar över att inkopplingstiden i alla fall delvis måste tas med i beräkningen huruvida en viss effekt räcker till att tina rutorna?
    Detta i kombination med yttertemperaturen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Köpråd kupévärmare

    Jag hade en liten 650/950W värmefläkt från biltema. Tyvärr klarade den inte av att få bort is från rutorna när temperaturen kröp ner till runt 20 minusgrader. (tror stolpen står på minst 2h vid den temperaturen).

    Köpte därför en Termini 1350W nyligen, så nöjd med storleken att jag faktiskt skruvade fast det medföljande fästet i bilen! Så nu när jag skadat inredningen och allt hoppas jag verkligen att den fungerar bra även vid lägre temperaturer.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Köpråd kupévärmare

    Min stolpe kör i 3h, och jag tror att jag kör på 650W på min defa och har i princip aldrig problem med att isen inte försvinner. Kanske något på bakrutan men annars allt borta. Sen visst så kan jag inte komma ihåg när det va 20 minusgrader ute senast
    3h har jag blivit rekomenderad att köra motorvärmare+kupévärmare, tror att det va någon på saab ana som sa detta till mig för det va där jag köpte mina grejjer. Dom rekomendera inte att köra längre i alla fall. Men sen är det ju upp till var och en
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Köpråd kupévärmare

    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Kaffekokaren såg lockande ut, men det blir så omständigt att koka vatten på spisen och rusa ner till bilen för att värma upp motorn med hjälp av vattnet.

    Tack för tipsen, jag budade hem Terminin i RZ:as andra länk för 500:- inkl. frakt, helt okej pris! Billigaste butiken jag har hittat som säljer samma är Jula som tar 699:- för den.

    Jag bor i lägenhet och har stolpe. 1350W borde den väl palla i alla fall?

    Mvh
    Martin
    Även jag ropade in en Termini på Tradera. Fick hem den idag så imorn blir det installation.
    Nu har det även börjat snö här så det blev ju perfekt timing
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Köpråd kupévärmare

    Det är ganska stor skillnad mellan en billig och "dyr" värmare. Blir inte alls lika effektivt med en billig dito. Den måste stå på en evighet jämfört med en jämnstark av bra märke.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Köpråd kupévärmare

    Jag kör med en stor 2000w värmare som jag köpt på biltema. Jag vet inte om den är mindre effektiv än andra men jag skulle egentligen ha behövt en ännu kraftigare för bilen blir aldrig sådär mysvarm som man vill ha den. Visst rutorna blir isfria men skinnstolarna är ändå lite kalla att sätta sig i.

    Jag har en sån där temperaturstyrd stolpe som reglerar inkopplingtiden efter utetemperaturen och den tiden är alltid för kort. Stolpen måste dock vara rätt kraftigt avsäkrad för jag har defa warmup system i bilen med motorvärmare, batteriladdare samt alltså 2000w biltemakupévärmare på samtidigt och den har aldrig slagit ifrån. Dessutom delar jag ju stolpe med en annan bil.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Köpråd kupévärmare

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Jag har en sån där temperaturstyrd stolpe som reglerar inkopplingtiden efter utetemperaturen och den tiden är alltid för kort.
    Har hittills aldrig varit med om att en sådan termotaktanläggning gett ett acceptabelt resultat sett till uppvärmning och komfort.
    Däremot lär firman som lanserade detta stort under energikrisen på 70-talet tjänat multum, till bilägarnas förtet.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Köpråd kupévärmare

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Jag kör med en stor 2000w värmare som jag köpt på biltema. Jag vet inte om den är mindre effektiv än andra men jag skulle egentligen ha behövt en ännu kraftigare för bilen blir aldrig sådär mysvarm som man vill ha den. Visst rutorna blir isfria men skinnstolarna är ändå lite kalla att sätta sig i.

    Jag har en sån där temperaturstyrd stolpe som reglerar inkopplingtiden efter utetemperaturen och den tiden är alltid för kort. Stolpen måste dock vara rätt kraftigt avsäkrad för jag har defa warmup system i bilen med motorvärmare, batteriladdare samt alltså 2000w biltemakupévärmare på samtidigt och den har aldrig slagit ifrån. Dessutom delar jag ju stolpe med en annan bil.
    Jag delar också stolpe med en annan, och stolpen klarar inte av när jag kör min defa kupévärmare på 1250W (tror att det är max ungefär) motorvärmare för då slår min automatsäkring ifrån.
    Men så kör jag även på jobbet på eftermiddagarna och det är bara ett vanligt el-uttag så där kör jag max på kupévärmaren i ca 3h och då är typ hela bilen helt torr på utsidan när man kommer ut om det varit frost (lite överdrivit) har inte skinnklädsel i min bil nu men har haft och den har alltid blivit varm o go när jag kört på högsta.

    Så låter ju lite konstig att din 2000W inte gör så att det blir varmt. Kan ju bero på att din stolpe känner av osv. för jag kör nästan alltid i 3h.

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

Liknande ämnen

  1. Bra liten kupevärmare?
    Av Nozer i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 05:08
  2. Kupevärmare !
    Av 1974pek i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-25, 10:35
  3. DCC+kupévärmare
    Av -=Matte=- i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 10:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •