Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

  1. #1
    Grundladd DrKasslers avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    206

    Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Hej!

    Pumpen la av idag på vår 9-5 2.0t -01.
    Har sett att några sätter dit en pump från Biltema, 52-200.
    Tydligen finns det två diametrar på anslutningar, 6 mm och 8 mm.

    Jag har läst att bränsleslang och slangklämmor har använts för att fixa övergången från 6 mm till 8 mm, håller verkligen det?
    Alla andra rör osv är ju hårda och med speciella kopplingar?

    Själv har jag skarvat liknande på en annan bränsleinsprutad bil med följden att slangen sprack av trycket från pumpen..!

    Hur gör ni som monterar biltemapump???

    Mvh
    /Christian
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 892

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    bensinslang från erkända tillverkare är klassade för ca 8 bar och det håller utmärkt. Dock är det ju ett frågetecken med att använda det nersänkt i bensin men de jag har monterat har då aldrig krånglat.
    6 och 8mm anslutningar är nog längre tillbaks i tiden på 900 och 9000. där fanns det lite olika.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 782

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Köp biltemapumpen, några dm slang från macken med 8mm innerdiameter och två st ABA-klammer så klarar du dig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Borås/Gislaved
    Inlägg
    453

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Jag har skarvat med en pvc-slang på min och det har fungerat utmärkt

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 171

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    jag råkade köpa fel så jag fick naturligtvis med 8mm anslutning, pallade inte att åka o byta så jag värmde den hårda slangen o töjde den till den passade sen värmde jag den när den satt på plats så den krympte ihop runt nippeln igen.
    Går fin fint o tyst, den gamla tjöt och gick upp o ner i varv när man gasade.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    12

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Ursäkta att jag lägger mig i. Men funkar även biltemas pump på en bil som är preppad och levererar 310hk och 420nm?? Tror nämligen att min börjar balla ur.
    SAAB 9-5 310hk-420nm

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 453
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Köp biltemapumpen, några dm slang från macken med 8mm innerdiameter och två st ABA-klammer så klarar du dig.
    Problemet brukar vara att hitta en slang som tål bensin både på insidan och utsidan, de flesta verkar enbart vara tåliga på insidan.

    Detta kan leda till att slangen blir förstörd ganska snabbt och bilen inte får soppa.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    448

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Jag kör med Biltemapumpen i min sen ett drygt år tillbaka. Köpte 7mm slang av fabrikat "Gates". Funkar utmärkt, men blir inte speciellt förvånad om miljön tar kål på den slangen ganska fort.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    169

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Erfarenhetsmässigt så klarar de flesta soppaslangar bensin (BF9 är dock värre om man e miljövän o tankar sprit (som ska drickas) eller BF95 som innehåller en skvätt drickbart.

    <--Guinness

  10. #10

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Jag hade riktig otur med slangar när jag gjorde denna manöver i min 9-5:a. Köpte Biltema (fungerade INTE), köpte Gates (Fungerade INTE), provade en jag hade liggandes hemma av bra fabrikat (funkade inte heller). Min bil stannade tre gånger på konstiga ställen, helt abrupt. Till sist hittade jag en slang från Dunlop som funkar ännu, efter ca ett halvår. De andra höll bara ett par dagar, förutom Biltemaslangen som satt i två timmar innan bilen stannade.

    Suntrip: Jag skulle inte köra originalpump med den setupen. Köp en högflödespump istället.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 743
    Medlem#
    10798

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Jag kör med Biltemapumpen i min sen ett drygt år tillbaka. Köpte 7mm slang av fabrikat "Gates". Funkar utmärkt, men blir inte speciellt förvånad om miljön tar kål på den slangen ganska fort.
    Gates är en stor tillverkare av gummiprodukter, de tillverkar bland annar en del originaldelar till Saab och andra biltillverkare.

    Det är dock skillnad på slang och slang. Slang som är avsedd att komma i kontakt med bränsle enbart invändigt har ett inre plast/gummi lager i bränsletåligt material medans den yttre delen av slangen bara är avsedd att tåla kontakt med luft och UV strålning. Slang som är avsedd för att sitta i en tank har ett bränsletåligt lager både invändigt och utvändigt.

    SAE har ett antal olika klassningar för bränsleslang beroende på vad de har för egenskaper. För att tåla bränsle utvändigt kan man använda en slang som uppfyller SAE J30R10

    http://www.gates.com/brochure.cfm?broch ... ion_id=541

  12. #12

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Kan tillägga då att min GATES slang inte hade texten "
    Submersible" på sig = inte dränkbar i bensin.

    Vill någon har namnet på dunlopslangen kan jag nog leta upp detta, den är anpassad för att tåla bensin utvändigt.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 171

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    har inte riktigt koll på exakt vilken diameter den svarta pumpslangen har utvändigt orginal, men om blå 8mm festo tryckluftsslang passar utanpå och passar på pumpen bra kan man skarva med den, tål bensin bra.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Norge
    Inlägg
    2

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Jag antar att denna pump från Biltema passar också till min SAAB 9-5 -05 2,0T Biopower.
    Jag har varit inne på biltemas hemsida men jag finner inte "52-200".
    Har den ett annat artikelnummer nu?
    Var kan jag annars köpa en bensinpump til min biopower? (det finns ju inget när jag söker på bilnumret på mekonomen)
    SAAB 9-5 2.0T Biopower
    2005

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Norge
    Inlägg
    2

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Jag såg på "mer info" och mycket riktigt där står artikelnummer.
    Men då kommer ett nytt spörsmål.
    Passar 52-203 också till SAAB 9-5 -05? [Elbränslepump för Saab 9000 2,0 16V
    ]
    SAAB 9-5 2.0T Biopower
    2005

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 892

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    jag har använt gates bränsleslang i en herrans massa år och den första pumpen på en 900 bytte jag för typ 8 år sen och den bilen går fortfarande här på byn så det kan knappast bero enkom på slangsort huruvida man lyckas eller inte........
    Även om slangen ifråga inte ska fungera dränkt i bensin så är det ju ingalunda att den löser upp sig på en timme.............
    De som misslyckas gravt kanske använder fel dimensioner eller nåt för slangen måste ju vara push fit. Man kan inte lita enkom till klammerna när man drar fast det för en slang som skjuts på med sugpassning kan nästan klara sig utan klammer.

  17. #17

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag har använt gates bränsleslang i en herrans massa år och den första pumpen på en 900 bytte jag för typ 8 år sen och den bilen går fortfarande här på byn så det kan knappast bero enkom på slangsort huruvida man lyckas eller inte........
    Även om slangen ifråga inte ska fungera dränkt i bensin så är det ju ingalunda att den löser upp sig på en timme.............
    De som misslyckas gravt kanske använder fel dimensioner eller nåt för slangen måste ju vara push fit. Man kan inte lita enkom till klammerna när man drar fast det för en slang som skjuts på med sugpassning kan nästan klara sig utan klammer.
    Problemet som jag har haft har - tro det eller ej - varit att slangen har löst upp sig. Har inte haft någonting med passningen till slanganslutningen att göra, eftersom den har varit korrekt.

    Jag har heller aldrig upplevt detta problemet innan jag behövde byta pump på min 9-5:a, och jag har bytt bränslepump + slang på rätt många bilar tidigare.

    Biltemaslangen höll inte i en timme, men i kanske sex timmar. Sedan var gummi + armering upplöst, och slangen sprack. Och jo, det var givetvis en bränsleslang som användes. Möjligt att jag gjort något annat fel, och hade ren tur nu på sista slangen jag köpte, men jag skulle bli förvånad om så var fallet.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 892

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Men Biltema slang ska man inte använda överhuvudtaget och än mindre nersänkt i bensin. Det är nog den sämsta slang som finns..............

  19. #19

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    säger du...?

    Baserat på mina nyvunna empiriska kunskaper i ämnet så kan jag bara konstatera att du har helt rätt, No more Biltema. Vet inte ens varför jag hade en snutt liggandes.....

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    Re: Saab 9-5 -01 Bensinpump från Biltema

    Ingen av biltemas pumpar som passar på min OG9-3 T5 2.0T?

Liknande ämnen

  1. Byta turbo på Saab 9-5 2.0T.. Biltema eller från Mekonomen??
    Av abcdef i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 21:26
  2. Spacers från biltema ?
    Av Patrick_C i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-17, 21:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •