Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Köpa Saxlyft

  1. #1
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Köpa Saxlyft

    Jag börjar bli gammal, stel och trött i ryggen och vill inte längre kräla runt en hel vintersässong under bilen med "en pallbocks höjd" = näsan skrapar antingen i golvet eller underredet när man vänder på huvudet.
    Utan vill nu växla upp åtminstone till sittpallshöjd.

    Detta (eller motsvarande) har jag kikat på
    http://www.scandictools.com/product.php?id_product=68

    Eftersom mina kunskaper gällande lyftar av allehanda slag är begränsad ställer jag ut frågan här.

    Är en sådan lyft tillräcklig för lite garagemeck?
    Kan man bara daska upp den på golvet utan några betänkligheter? (lokalen är ett klassiskt ~50kvm dubbelt villagarage med gammal stabil 30cm tjock betongplatta)

    Samt hur ser säkring och stabilitet ut?
    Jag är maniskt skräckslagen för att få bilen i huvudet! (Jag brukar fylla upp under upplyft bil med däck och andra prylar, så jag knappt kommer under själv. Och ände krävs 10min tillvänjning innan jag kan ligga avslappnat under.)
    Samt kan man ha sitt sönderskruvade "vrak" hängandes på denna lyft mer eller mindre en hel vinter?
    Eller bör man palla upp under ramperna?

    FI
    Att fläska på med en klassisk tvåpelare känns överkurs eftersom jag inte har någon takhöjd i garaget som tillåter full ståhöjd under bilen.

    Allright, ös på med tankar
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Köpa Saxlyft

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Samt hur ser säkring och stabilitet ut?
    Jag är maniskt skräckslagen för att få bilen i huvudet! (Jag brukar fylla upp under upplyft bil med däck och andra prylar, så jag knappt kommer under själv. Och ände krävs 10min tillvänjning innan jag kan ligga avslappnat under.)
    Men med en sån kommer du väl knappast in under bilen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Köpa Saxlyft

    Det blir lite av en semilösning.

    Den länkade lyfter 1.3m som max vilket räcker för att komma under sittandes på rullpall (Eller stå på knä/huk)
    Men framförallt, tanken är att det skall ge lite 3dimensionellt utrymme att röra på armar, kropp och ben, samt kunna veva runt lite med verktyg och komponenter.

    När man ligger under pallbock är det alltid en akrobatövning att hitta kraft för att lossa skruvar muttrar od. För att inte tala på när saker som har lite dimension skall tetrisas ut mellan golv bil och andra fastmonterade prylar.
    Även de enklaste moment tar lång tid och är besvärligt.

    Jag tänkte få det lite gubb bekvämt, även om jag inte når hela vägen till vanlig pelarlyftspotensial.

    Men jag kanske är fel ute här?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Köpa Saxlyft

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Den länkade lyfter 1.3m som max vilket räcker för att komma under sittandes på rullpall (Eller stå på knä/huk)
    Tänkte inte så mycket på höjden som att den ju ser ut vara stor i bemärkelsen att den är i vägen i sig själv.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Köpa Saxlyft

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Tänkte inte så mycket på höjden som att den ju ser ut vara stor i bemärkelsen att den är i vägen i sig själv.
    Absolut korrekt, på ytan rakt ovanför lyften blir det begränsad åtkomlighet.
    Samt snabba förflyttningar mellan framvagn och bakvagn kräver att man går runt lyften på utsidan sas.

    Helt klart en av minusposterna

    Då är en motsvarande likt detta en bättre lösning
    http://www.scandictools.com/product.php?id_product=29
    Dock lyfter just denna en aaanings lågt med 1m.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Hillerstorp
    Inlägg
    95

    Re: Köpa Saxlyft

    Får pelarna till en vanlig tvåpelarlyft plats utan att ta i taket hade jag installerat en sådan istället alla dagar i veckan. Även fast du inte kan få upp bilen i maxläge med en pelarlyft så får du upp den lika högt som saxlyften men med mer yta under.

    Det kräver ju dock att pelarna inte tar i taket från början.
    Svart Og9-3 Aero -01

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Köpa Saxlyft

    Gillar inte heller pallbockarna något vidare
    Har istället byggt egna av spillvirke.
    Fördelen med dessa är att dom är lätta att stoppa undan när dom inte behövs och är rejält stabila jämfört med vanliga pallbockar. För bästa resultat bygger man många låga istället för några få höga så kan man enkelt variera höjden - blir lite som att bygga Lego

    Mina är byggda av virke i varierande dimensioner och längder och det är inte optimalt när man vill ha en jämn höjd på bilen.

    Nackdelen är att man behöver en höglyftande domkraft om man snabbt och enkelt ska kunna få upp bilen på lämplig höjd.

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Köpa Saxlyft

    Den där typen av lyft tycker jag är smidig, speciellt om man har begränsad takhöjd i garaget. Kan aldrig ersätta eller bli lika bra som en riktig pelarlyft men otroligt smidig vid hjulbyte samt när man mekar med hjulupphängningar, bromsar m.m. Själv har jag en saxlyft med ramper som lyfter under trösklarna, och den lyfter till full ståhöjd under, fördelen med den är liksom pelarlyft att man har bra rörlighet under samt att man verkligen kan stå under. Men då har jag bra takhöjd i mitt nya garage, annars likt ditt, 55kvm dubbelgarage.
    Men skulle jag ha begränsad takhöjd så skulle jag mycket hellre ha den typen av lyft du visar än bara domkraft och pallbockar.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Köpa Saxlyft

    Jepp, tyvärr för låg takhöjd för att få in pelare i mitt garage.

    Frågan är om man gör sig själv en otjänst att köpa en ny Kinalyft?
    Såg på kvd där en rostig och lätt defekt lyft likt dessa gick för 13000:- Är en märkeslyft så mycket bättre? Särskillt komplex konstruktion rör det ju sig inte om. Vanliga garagedomkrafter finns väll knappt annat än Made in Kina. Och de brukar ju funka dugligt.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

Liknande ämnen

  1. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04
  2. Saxlyft / Billyft för normalhögt garage, försäkrigsersättning till smörjgrop
    Av gucpm i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •