Hej, har en 9-5 -03 som jag mest kör korta sträckor inom stan (Örebro). Kan detta orsaka problem med batteriet så att det blir urladdat ofta, särskilt om jag inte kör bilen på ett par dagar. Bilen helt enkelt dör. Ingen lyckas hitta något fel.
Hej, har en 9-5 -03 som jag mest kör korta sträckor inom stan (Örebro). Kan detta orsaka problem med batteriet så att det blir urladdat ofta, särskilt om jag inte kör bilen på ett par dagar. Bilen helt enkelt dör. Ingen lyckas hitta något fel.
Mr J
Saab 9-5 2.3t -03
Det är alltid något!!
Jag kanske var något otydlig Varken märkesverkstan eller Maptun, specialister på Saab men samma problem upprepas gång på gång. Har någon som kör sin bil ofta men korta sträckor haft samma problem. Kan det vara att jag förbrukar mer ström än vad batteri hinner laddas med så att det töms till slut?
Så trött på skiten
Mr J
Saab 9-5 2.3t -03
Det är alltid något!!
Skulle säga att du svarat på din egen fråga faktiskt. Batteriet hinner inte laddas upp lika mycket som du tar ut vid start och diverse användning av elektronik i bilen. Efter ett tag är det helt enkelt slut på moset, speciellt nu när det börjar bli lite kallare ute. Det finns dock batterier som är anpassade för att bättre klara dessa påfrestningar.
9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11
Be verkstan kolla så generatorn laddar som den ska.
Precis. Kortkörningar sliter inte enbart på batteriets förmåga att laddas utan laddregulatorns kol blir rätt varma och får inte den kylning de behöver på korta sträckor. De laddar ju liksom fullt hela tiden och får aldrig vila.Ursprungligen postat av 93ss Daniel
Ett batteri klarar ca 400 "cykler", ur o uppladdning innan det normalt är förbrukat. Sen ligger förbrukare som larm o annat och drar lite hela tiden. Mycket som ligger standby även i en bil med elektronik.
Kolla det också. Tyvärr måste då verkstan anstränga sig lite och ta loss regulatorn från generatorn. Och då kostar det en liten slant.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Du har besvarat din fråga som skrev i ovanstående inlägg.
Har du möjlighet så underhållsladda ditt batteri då och då när den står hemma. Sparar pengar i längden så att du slipper köpa nya batterier hela tiden och om det spelar nå roll för dig så är det bra för miljön.
Finns sådana "smarta" batteriladdare som du skruvar på en minus och plus kabel och andra ändan är det en koppling som du kan ha liggande under huven, så när du ska/behöver ladda är det bara att koppla in laddaren på den lilla kopplingen utan en massa krångel.
När man köper Ctek underhållsladdare får man med en sådan "koppling"
I´m on a seafood diet, I see food and then I eat it!
Hej,
Korta körningar med många strömförbrukare på, ex bakrutevärmare, fläkt, stolsvärme osv ger ett högt strömuttag.
Laddar generatorn som den ska?
Är batteriet i bra kondition(ålder, batterivatten osv)?
Är det ett batteri av bra kvalité(märkes)?
Saker som motverkar detta, motorvärmare(lättare att starta motorn) och batteriladdare(styrd av m-värmare).
Mvh
Johan
9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428
Det här med många förbrukare som gör att batteriet inte laddas upp snabbt nog köper jag inte!
Sålänge laddspänningen över batteripolerna ligger som den ska så spelar det ju ingen roll för batteriet om generatorn får jobba hårt.
Om jag startar min bil och slår på elbakruta, elvärme i stolar, radio m.m. så ligger ändå laddspänningen på samma volt. Möjligtvis nån tiondels volt lägre när motorn står på tomgång men det lär ju knappast påverka nämnvärt..
Grundtipsen är ju annars: Kolla så generatorn laddar som den ska. Kolla skicket på batteriet med en belastningsprovare, om det är dåligt: byt.
För att lösa problemet med korta körningar så får man antingen köra med laddare kanske varannan dag och/eller köpa ett så stort batteri som får plats.
Med ett större batteri tar man procentuellt ut mindre ström ur det och återhämtningen/uppladdningen går fortare. Dvs batteriet tar laddning bättre/fortare och hinner laddas upp på en kortare körning.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Självklart detta. Det jag är ute efter är vid själva starten. Startmotorn tar en del, sedan är lyse mm påslaget redan innan start. Många bäckar små....Det här med många förbrukare som gör att batteriet inte laddas upp snabbt nog köper jag inte!
Så länge laddspänningen över batteripolerna ligger som den ska så spelar det ju ingen roll för batteriet om generatorn får jobba hårt.
Om jag startar min bil och slår på elbakruta, elvärme i stolar, radio m.m. så ligger ändå laddspänningen på samma volt. Möjligtvis nån tiondels volt lägre när motorn står på tomgång men det lär ju knappast påverka nämnvärt..
Mvh
9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11
Dock så när bilen är igång, då skall batteriet inte förse något med el.Ursprungligen postat av Per-Ola
De flesta, vad jag läst, 9-5orna har 130-140A generator. Detta skall räcka gott och väl att förse bilens alla elartiklar OCH ladda upp batteri/er.
Så har man väl fått igång bilen, då skall batteriet igentligen enbart få ström och laddas, inte ge ut någon ström och tömmas. Gör batteriet detta så har man dålig kontakt mellan generatorn och batteriet.
Jag var och hämta bilen idag. Som väntat hittade de inget fel. När bilen kom in var batteriet väldigt dåligt laddat men tog emot laddningen under helgen. Från måndag till onsdag stod bilen utan att köras och batteriet blev knappt av med något ström, bara det normala. Betyder detta att generatorn funkar som det ska eller behöver det inte vara så?
Mr J
Saab 9-5 2.3t -03
Det är alltid något!!
Låter väl som att din generator behöver ses över. Det kan vara så enkelt att det enbart är kolen som håller på att ta slut. Dock så måste ju generatorn på 9-5 monteras ner för att byta detta vilket medför lite jobb, om jag har förstått det rätt.Ursprungligen postat av jjizaguirre
Har du/dem kollat över alla jordpunkter?
Ja när det kommer till el och elektronik verkar verkstäderna komma till korta.
Det vill till extrema kortkörningar för att knäcka ett batteri, typ körning till affären någon kilometer, sen står bilen stilla en vecka innan den körs igen.
Alla moderna bilar klarar kortkörningar idag utan problem.
Generatorn skall leverera ALL nödvändig ström under körningen, inte batteriet.
Hur har dom kollat din laddning och batteriet ?
Det räcker med en hyfsad multimeter för och kolla värdena.
Omedelbart efter kallstart bör generatorn ge 14,4 - 14,6 V för att efter någon minut gå ned till 13,8 - 14,2 V.
Om bilen drar tjuvström så är det också mycket enkelt att kolla med en multimeter,bara ställa den i Ampere läge och koppla mellan batteri och batterikabel, under 50 mA är bra, drar den 100 mA och uppåt så finns det en tjuvström.
Kjelle
Om du har möjlighet så ska du lämna till någon som kan bilelektronik..vanliga verkstäder är i regel kass på att hitta elfel, som föregående skrev. Finns undantag..men det brukar vara bäst att dra till någon som håller på med bilelektriskt.
Hur gammalt är batteriet?
Det kan inte vara så att det helt enkelt är "slut" och behöver bytas?
Har haft en bunt bilar mad samma symtom och de har alltid varit batteriet som varit slut.
Sen helt klart, underhållsladda batteriet. Jag kör med ctek 1 gång i månaden på vintern i varje bil bara för att det ska vara fräscht och funka bra.
mvh Benke
RX 450h -12
Batteriet är knappt ett år gammalt men frågan är hur det mår efter alla gånger som jag har fått starta igång bilen med startkablar eller att jag har laddat det med batteriladdare.
Mr J
Saab 9-5 2.3t -03
Det är alltid något!!
Läste någonstans att det krävs minst 10 minuters körning för att återställa batteriet efter en start. Vet inte hur sant det är för jag kommer inte ihåg källan.
Jag vet i alla fall att jag förut pendlade 9km med bilen och den blev aldrig urladdad eller hade andra problem.
I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02
9 km i stockholms köer tar lika lång tid som 70 km ute på landet. Vid mindre än ca 10 minuters körning hinner batteriet inte återhämta sig helt.
Har ingenting med laddspänning å göra. Generatorn laddar ju inte hur mycket som helst och dåligt på lågvarv. Då blir det inte många milliampere över när driften tagit sitt.
Behöver inte vara generatorn alls. Det viktigaste är ju den tid bilen körs. Enkel resa till jobbet tar ca 20 minuter för mig. Brukar sätta på ladd 1 gång/månad för säkerhets skull.
Och har du tömt batteriet för ofta så har du för dålig långtidskapacitet kvar.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.
Fakta om bilbatterier:
http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf
http://www.campingbuss.no/batterihandbok.pdf
Har själv dock aldrig, trots betydligt kortare körcykler än 10 min haft problem med laddning annat än när batterierna av olika anledning varit förbrukade och behövt bytas.
9000 2.3t A50 -97
.."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."
Haft några gamla 2-taktare med mer än 40 år gamla 6-voltsbatterier som med rätt vård funkat. Vart bättre runt 58-59, har jag för mig, då det blev 12V i dom.
Med dagens strömförbrukare så e de lite annorlunda trots allt.
Eller hur.
9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.