Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dämpa dörrar på 9-5 SportCombi - frågor ang dörrdemontering

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Dämpa dörrar på 9-5 SportCombi - frågor ang dörrdemontering

    Nu har jag börjat med mitt första projekt - att sätta in dämpamattor i dörrarna bland annat - men jag har redan stött på lite problem.

    Så här ser min dörr ut när jag tagit bort dörrpanelen:


    Ett antal frågor har jag nu innan jag fortsätter:

    1) Ska det flimsiga skumgummit som hängde där vara kvar, eller är det den jag ska ersätta med dämpmattorna?

    2) I de instruktioner jag läst om hur man demonterar dörrsidan står det att man ska börja med att veva ner fönstret. Hur går man då tillväga för att få fast dämpmattor på ytterplåten?

    3) Ska man skruva loss mellanplåten eller räcker det att sätta remsor genom luckorna i mellanplåten?

    4) Bafflarna som högtalarna i framdörren sitter i är gjorda av metall. Är det inte de man som byta ut mot MDF?

    Har skruvat tillbaka allt nu då jag inte vågar gå vidare utan er hjälp

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    937

    Re: Dämpa dörrar på 9-5 SportCombi - frågor ang dörrdemontering

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    Nu har jag börjat med mitt första projekt - att sätta in dämpamattor i dörrarna bland annat - men jag har redan stött på lite problem.

    Så här ser min dörr ut när jag tagit bort dörrpanelen:


    Ett antal frågor har jag nu innan jag fortsätter:

    1) Ska det flimsiga skumgummit som hängde där vara kvar, eller är det den jag ska ersätta med dämpmattorna?
    * det är vattenavskiljaren så vill du inte ha blöta dörrsidor ska den va kvar..

    2) I de instruktioner jag läst om hur man demonterar dörrsidan står det att man ska börja med att veva ner fönstret. Hur går man då tillväga för att få fast dämpmattor på ytterplåten?
    *enklast är nog att köra upp den igen efter att du lossat dörrsidan

    3) Ska man skruva loss mellanplåten eller räcker det att sätta remsor genom luckorna i mellanplåten?
    *sätt remsorna genon mellan plåten.

    4) Bafflarna som högtalarna i framdörren sitter i är gjorda av metall. Är det inte de man som byta ut mot MDF?
    dom är väl i plast??
    Har skruvat tillbaka allt nu då jag inte vågar gå vidare utan er hjälp

    /thomas
    Trust a few, Fear none!

    My rides... http://www.garaget.org/ghost76

  3. #3

    Re: Dämpa dörrar på 9-5 SportCombi - frågor ang dörrdemontering

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    Nu har jag börjat med mitt första projekt - att sätta in dämpamattor i dörrarna bland annat - men jag har redan stött på lite problem.

    Så här ser min dörr ut när jag tagit bort dörrpanelen:


    Ett antal frågor har jag nu innan jag fortsätter:

    1) Ska det flimsiga skumgummit som hängde där vara kvar, eller är det den jag ska ersätta med dämpmattorna?

    2) I de instruktioner jag läst om hur man demonterar dörrsidan står det att man ska börja med att veva ner fönstret. Hur går man då tillväga för att få fast dämpmattor på ytterplåten?

    3) Ska man skruva loss mellanplåten eller räcker det att sätta remsor genom luckorna i mellanplåten?

    4) Bafflarna som högtalarna i framdörren sitter i är gjorda av metall. Är det inte de man som byta ut mot MDF?

    Har skruvat tillbaka allt nu då jag inte vågar gå vidare utan er hjälp

    /thomas
    1) Ska det flimsiga skumgummit som hängde där vara kvar, eller är det den jag ska ersätta med dämpmattorna?
    Denna måste du ta bort innan du monterar dämpmattorna. Om du vill vara riktigt noga, så klipper du till plåtbitar och fäster dem där det är "hål" i mellanplåten. Detta för att få en "helt sluten" låda till midbasarna.
    Du kan sedan välja att montera tillbaka den igen, eller skippa den.


    2) I de instruktioner jag läst om hur man demonterar dörrsidan står det att man ska börja med att veva ner fönstret. Hur går man då tillväga för att få fast dämpmattor på ytterplåten?
    Man måste inte veva ner rutorna för att göra detta. Jag vevar sällan ner mina rutor då jag plockar bort dörrsidorna.


    3) Ska man skruva loss mellanplåten eller räcker det att sätta remsor genom luckorna i mellanplåten?
    Går ej att plocka bort mellanplåten tyvärr. Väldigt korkat av Saab att inte kunna göra det. Kan de inte tänka lite på dem som bygger billjud i bilarna
    Så du måste sticka in handen med remsor eller ark av dämpmatta i de hålrum som finns.


    4) Bafflarna som högtalarna i framdörren sitter i är gjorda av metall. Är det inte de man som byta ut mot MDF?
    Som föregående skriver, de är gjorda i plast. Man kan lägga dämpmatta runt denna baffel och på så sätt minska vibrationer i den, eller så bygger man nya i spån,MDF,massivt eller något annat stabilt material.


    Vad skall du ha för 6½" i dörren ist?

    Lycka till.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Dämpa dörrar på 9-5 SportCombi - frågor ang dörrdemontering

    Citat Ursprungligen postat av TT-95
    4) Bafflarna som högtalarna i framdörren sitter i är gjorda av metall. Är det inte de man som byta ut mot MDF?
    Som föregående skriver, de är gjorda i plast. Man kan lägga dämpmatta runt denna baffel och på så sätt minska vibrationer i den, eller så bygger man nya i spån,MDF,massivt eller något annat stabilt material.

    Vad skall du ha för 6½" i dörren ist?

    Lycka till.
    Den yttre ringen runt högtalarna där skruvarna sitter är i alla fall i metall. Repade i den med skruvmejseln för att säkerställa. Kanske föregående ägare har fixat redan?

    Och än så länge har jag inte funderat på att byta några hötalare. Var däremot på BRL och köpte dämpmattor idag, och där hade de ett antal 10' GAS baselement (GAS ALPHA 1025X) som suttit i en demobil. För dessa ville de ha 498 kr per par - istället för 498 kr per styck. Min nya plan är att bygga egen baslåda och stoppa in dessa i
    Vet ej om jag måste förstärka "framsystemet" eller om jag får tillräckligt skönt ljud med dessa basar.

    Kan få tag på MDF skivor och få bygghjälp från svärfar - som är snickare. Kan väl inte vara så svårt att spika ihop en fyrkantig låda och borra ett hål i den?

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Dämpa dörrar på 9-5 SportCombi - frågor ang dörrdemontering

    För övrigt ska jag nu gå ut och fortsätta försöka isolera dörren. Tack för era svar!

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  6. #6

    Re: Dämpa dörrar på 9-5 SportCombi - frågor ang dörrdemontering

    Citat Ursprungligen postat av ahlsttho
    Kan få tag på MDF skivor och få bygghjälp från svärfar - som är snickare. Kan väl inte vara så svårt att spika ihop en fyrkantig låda och borra ett hål i den?

    /thomas
    Hahaha...Det få isf. vara jäkla smala spik och ett sa***s stort borr

Liknande ämnen

  1. Dämpa dörrar 9-5 kombi, något man ska undvika?
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-05, 02:47
  2. Dämpa dörrar 9-5 kombi
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 23:03
  3. Dämpa framdörrar i 9-3 SS med mer än asfaltsmatta?
    Av Millow i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-04, 18:05
  4. dämpa vägljud 9-5 -98?
    Av kvistarn i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •