Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Aut eller man!? Ni som kör Ng 9-3 kom med lite feedback!

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 066

    Aut eller man!? Ni som kör Ng 9-3 kom med lite feedback!

    Sitter och kikar på en ny bil som ni kanske sett i mina trådar jag skapat! Har varit inne på manuell hela tiden men jag skulle nog kunna tänka mig en automat med tanke på hur smidig/skönt det är!

    Ni som kör 9-3 SS/SC med automatlåda, vad tycker ni om denna? Det jag kollar på är Aero(210hk).

    Hur fungrar den på långkörning?
    Fungerar den till lite inspirerande körning? Är det någon fördröjning om man ex växlar ner?
    Vad hamnar ni på för förbrukning?

    Alla tankar och reflektioner är så välkommna så!!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  2. #2
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770

    Re: Aut eller man!? Ni som kör Ng 9-3 kom med lite feedback!

    Jag har en 9-3 SC aut 1,8t. Kan inte tänka mig att åka manuell vx. Aut går utmärkt ihop med 150 hk lågtryckshästar. Nån kanske tycker det är klent men då gör ju inte 210 hk saken sämre för dig.

    Kan inte göra någon jämförelse med manuell 9-3 angående prestanda och förbrukning för jag har inte haft nån sån men jag är i alla fall nöjd med bägge delarna. Kort- eller långkörning spelar ingen roll för den sköter sig perfekt. Växling sker utan fördröjning och den växlar underbart mjukt. Paddlarna på ratten däremot ger jag inte mycket för. Det är både lång fördröjning när man slår vx-föraren till/från manuellt läge och i grund och botten är det inte så mycket man får sköta växlingen för elektroniken styr i alla fall ganska märkbart. Och inte vill jag växla manuellt heller när jag betalat 16' för aut!

    Vi hade en kort tid manuellt vx Volvo V70 (med tanke på ungarnas övningskörning) före 9-3'an men den var varken snabbare eller snålare. Saab med aut var förr, för länge sedan, en ganska trögsåld bil som begagnad men enligt några olika Saabhandlare vi pratade med i samband med bilbytet så var då efterfrågan på beg aut vx Saab större än tillgången och aut såldes direkt. Därför tvekade vi inte att köpa en ny Saab med aut. Faktum är att nu i dagarna är det 4 år sedan och efter 5000 mil är jag fortfarande lika nöjd med bilen som jag var första dagen. Det gäller bilen i sin helhet och givetvis även automaten.

    Jag tycker att om du är intresserad och funderar på aut finns ingen anledning att fortsätta fundera på manuell vx.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Aut eller man!? Ni som kör Ng 9-3 kom med lite feedback!

    Mjukare automatlåda än denna har jag aldrig upplevt. Frugans förra 1,8t va helt underbar och med lite mer hästar som skjter på måste det bara vara bättre. Växlade i mitt tycke blixtsnabbt och utan ryck, neråt vidd acc.
    210Hk drar lite mindre än 150hk, och du kan få den å gå snålare än en manuell med rätt körstil.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4

    Re: Aut eller man!? Ni som kör Ng 9-3 kom med lite feedback!

    Hej!

    Kör själv en 2,0T 210HK automat och den växlar underbart mjukt och fint.
    Svara snabbt på "kickdown"
    Paddlarna i ratten känns ok, dock ej BMW/ Audi respons, men man använder det sällan.
    Har även "chips" i min så den lämnar 250hk i steg 2 variant.
    Ligger runt litern stadskörning och landsväg 0.75 i normal körning.

    Kan verkligen rekomendera automaten, idagsläget är 9-3 SC med automat näst intill hårdvaluta i bilhandeln..hittar du en med vettig peng så slå till, du blir ej besviken.

    Lycka till!!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571

    Re: Aut eller man!? Ni som kör Ng 9-3 kom med lite feedback!

    Har automat i min nuvarande, and i love it
    Men som någon sa tidigare så är paddlarna inte så bra (långsamma).

Liknande ämnen

  1. Feedback på lite olika leverantörer
    Av andy9041 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 22:54
  2. Ny motorsetup för og 9-3 Cab, feedback efterfrågas.
    Av NP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-08-14, 18:01
  3. Feedback om min nya dekor?
    Av Matrix021 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 00:36
  4. Feedback på köp
    Av Vassle i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 21:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •