Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

  1. #1

    Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Måste bara berätta om min fantastiska tur, för komiskt för att inte dela med sig av...
    Lämnade in min bil för byte av vindrutan för 3 veckor sedan, bilen i fråga har rullat 28k mil och förmodligen aldrig bytt ruta innan, ganska blästrad och livsfarlig...

    Hämtade bilen dagen efter allting frid och fröjd, passade på att behandla den med proreconds "glass wipes" riktigt bra produkt, vattnet bara flyger av rutan :P
    2 dagar senare körde jag till Helsingborg för att träffa gamla lumpengänget. halvvägs dit smäller det som ett hagelskott i bilen...Åhh nej tänker både jag och min passagerare. Först ser vi inget men sen anar man en liten spricka i nederkant på rutan, som är svart, därför var det ganska svårt att upptäcka först, såg även ganska konstigt ut precis under sprickan. Tänkte bara att det var ju fan, men det går nog att laga den......Kommer fram till Helsingborg och kollar, en stjärna precis under torkarbladet stor som en 5 krona med sprickor på alla håll och ända ut i kanten på rutan, bara att skrota med andra ord.....

    Försäkringsbolaget bara skrattade när jag ringde, killen i luren meddelade glatt att senaste gången detta inträffat för någon hos dem var 1992.......

    Dagen innan blev jag skjuten av polisen och det kostade 2800:-(givetvis rätt åt mig, men ändå) Var en ganska dryg vecka om man säger så.

    Idag hämtade jag i vart fall bilen igen med ny ruta och än så länge(peppar,peppar) är den hel.

    Så mitt personbästa med flest rutor på en månad är förtillfället 2 st.

    Hade varit skoj att höra fler liknande historier, men det kanske inte finns?
    Saablös på okänd framtid

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    201

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    körde på motorvägen så pang tjong sprack rutan i volvon jag hade förut..vet inte varför..men såg ut som att nåt träffat där...
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  3. #3

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Rutan är fortfarande hel 2 dagar nu, ska köra till Jönköping i helgen....kommer update efter helgen :P haha Wish me luck!
    Saablös på okänd framtid

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    40

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Min mor och far och jag åkte till Västerås två dagar efter att de hade köpt bilen (Saab 95 kombi) och får ett stenskott mitt på rutan så vi var tvungna att byta ruta :P
    Saab 93 Aero -01 Såld
    Mitsubishi Evo 9 -07 Såld
    Saab 93 Aero Biopower -09 Såld
    Saab 93 Aero V6 XWD -08 Nuvarande

  5. #5

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Den är ganska tråkig den med....
    Snygg bil du har by the way, står en likadan i mitt garage med 18" BBS Challenge.
    Blir nog riktigt snyggt med de fälgarna du har köpt
    Saablös på okänd framtid

  6. #6

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Åkte på motorväg, small till som ett gevärsskott, höll på att hoppa ur stolen. Rutan hel, men var sjutton halva backspegeln bort både glas o plast. Tittade snett bakåt, lilla sidorutan krackelerad. Såg en bilsakta in framför, den hade fått punktering, troligen kört på ett metalföremål med ytterkanten på däcket varvid föremålet flög upp ,klippte halva backspegeln ,mossade lilla sidorutan samt gjorde en rejäl inbuktning i plåten bakom lilla rutan. Jäkla tur att det inte tog i framrutan

  7. #7

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Citat Ursprungligen postat av fiskarlennart
    Åkte på motorväg, small till som ett gevärsskott, höll på att hoppa ur stolen. Rutan hel, men var sjutton halva backspegeln bort både glas o plast. Tittade snett bakåt, lilla sidorutan krackelerad. Såg en bilsakta in framför, den hade fått punktering, troligen kört på ett metalföremål med ytterkanten på däcket varvid föremålet flög upp ,klippte halva backspegeln ,mossade lilla sidorutan samt gjorde en rejäl inbuktning i plåten bakom lilla rutan. Jäkla tur att det inte tog i framrutan
    Puh! Ja verkligen tur i oturen. Såg mythbusters, de provade myten om att man skulle kunna bli halshuggen av gummi fragment som flyger ifrån lastbilar vid punktering. Helt sjukt vilken kraft det blir i en bit gummi som släpper från ca 80 km/h. Slet nästan av huvudet på simulator dockan. Så man ligger inte gärna nära framförvarande bil oavsett storlek. Finns många bra anledningar att hålla bra avstånd.
    Saablös på okänd framtid

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Min månad.
    2st vindrutor, en på varje bil. Fick ett rejält stenskott efter en vecka som sprack upp fint direkt. Denna är nu lagad så vi får se hur länge jag står ut med att se sprickorna.
    1st tändkassett (ja 2 om man ska räkna in svärfars tändkassett som också gick åt pipan men den slipper iaf jag betala och behöver bara fixa bytet).
    2st nya vinterdäck då de gamla var sämre än jag mindes.
    1st ny kamkedja + balansaxelkedja + tillbehör och montering. Vattenpumpen byttes samtidigt.

    För att ytterligare spä på det lite så har jag även flyttat denna månad så jag har köpt lägenhet, ny soffa och ny matsalsgrupp.

    Det är jul om en månad va? Tror jag får ställa in allt vad julklappar heter.

    /Mr. Pank.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  9. #9

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Det är fan hårt att ha bil.... Dyrt om inte annat men vad gör man?!
    Saablös på okänd framtid

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Citat Ursprungligen postat av aerojohan
    Såg mythbusters, de provade myten om att man skulle kunna bli halshuggen av gummi fragment som flyger ifrån lastbilar vid punktering. Helt sjukt vilken kraft det blir i en bit gummi som släpper från ca 80 km/h. Slet nästan av huvudet på simulator dockan. Så man ligger inte gärna nära framförvarande bil oavsett storlek. Finns många bra anledningar att hålla bra avstånd.
    - Men man vet heller inte alltid vad man möter

    En bekant till mig fick ställa sin 3 månader gamla 900 GLs automat 81:a vid vägkanten när han mötte en långtradare där hela slitbanan på ett av släpets däck släppte.
    Hela fronten, ända från A-stolparna och framåt, detaljer på motorn samt hela automatlådan fick bytas. - Synd på nästan nya bilen, men tur att ingen människa skadades.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Var med mor på ikea i västerås för några månader sedan.
    På vägen hem när vi skulle in på motorvägen från påkörningssträckan så blåser en lastbil förbi, vi har en jäkla smäll och konstaterar direkt att en sten eller liknande måste slungats från hans däck.
    Har ett märke mitt i rutan som om någon skjutit en golfboll på den men pricka rakt över.
    Blev mycket trevligt med ny ruta på deras 9-5'a sen, lite avis är man, på min gamla 9000 från 93 har den nog aldrig bytts, ser knappt ett smack vid skymning, lite otäckt att köra, står med på prioriteringslistan när man får lite pengar.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    338

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Brorsan bytte ruta på sin V70 för ett tag sen. Den spack samma dag. Han klaga på det. och de fixa det. Sen sprack den igen efter någon dag. De sa att det va svår att byta rutor på den för de är så spända.
    Sen sålde han bilen
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    För två år sen bytte jag ruta på min förra ng900. På första resan från rutverkstaden så möter jag en lastbil, får ett stenskott på rutan som sen växer till en spricka...Då var jag inte så nöjd.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  14. #14

    Re: Hur många gånger har ni bytt ruta den senaste månaden?

    Haha, skönt att höra att man inte ensam om lite otur ibland i vart fall, eller skönt och skönt, känner med er kanske man ska säga. Min ruta är i vart fall fortfarande hel, klarat sig i imponerande 15 dagar nu
    Saablös på okänd framtid

Liknande ämnen

  1. Hur mycket är 80 gigabytes i månaden?
    Av MaMa i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 22:48
  2. Svar: 61
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 20:35
  3. Någon som bytt vevhusventilation flera gånger på samma bil?
    Av fetegrete i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 00:10
  4. Vad kostar en arbetsgivare en 9-5 i månaden?
    Av Geert i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-06, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •