Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Höjdjustering av manuell förarstol NG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    15

    Höjdjustering av manuell förarstol NG900

    Händer inte ett smack när man drar i "teleskophandtaget" på väsidan av stolen. Vanligt fel eller? Tycker dessutom att det känns som hela stolen är lite sned, ryggstödet kanske, har inte åkt med bilen så mycket än. Värt att försöka laga eller ska man försöka få tag på en fräschare stol från skroten?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 618
    Sitter du i stolen när du justerar eller? Prova att hoppa ur och justera lite istället och sen hoppa in och prova om det blev bra. Har suttit i flera Saabar med de äldre stolarna utan att kunna justera höjden utan att hoppa ur.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    15
    Går inte att rubba handtaget oavsett om jag sitter i eller står bredvid.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    5737
    Ojoj, låter som samma fel jag hade på min 9000 -91 (fixade det för övrigt förra helgen, efter ett halvår typ ). På min var stolen upphissad på max och spaken pekade fel, dessutom kändes hela stolen sne (vilket den också va.) Hm, det är svårt att förklara men det sitter två kugghjul under stolen, ett på varje sida som kuggar i nån slags grej som gör att stolen reser sig iaf. På min var det så att ena hjulet hoppat ett kugg. För att fixa det fick jag lyfta ut stolen och skruva loss teleskophandtaget då lossnar även det ena hjulet. MEN, det sitter en fjäder i spänn (som jag tror är till för att det ska vara lättare att resa stolen). Den fjädern lossnar med en smäll iaf, så man blir skiträdd. Men sedan är det bara trycka tillbaka kugghjulet med spaken och spänna fjädern. Det gör man nästan med handkraft men en tång (gärna en svetstång) är bra att ha. Sedan sätter man fast fjädern med spårryttaren som man lossat innan då givetvis och skruvar tillbaka stolen.

    Det är ju inte säkert att det är samma fel på din, men vem vet.. Om du lägger dej i baksätet och kikar under så kanske du ser kuggarna och om de är sneda.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Höjdjustering av Xenonhalvljus OG9-5
    Av wakeboardmaster i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2024-03-10, 14:18
  2. [LÖST] Höjdjustering halvljus OG9-5 Halogen
    Av Mr.P i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-01-27, 13:45
  3. Manuell Växellåda Ng900 2.0 Turbo
    Av Hedley i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-07-16, 08:20
  4. Bygga om från aut till manuell NG900
    Av H.Blom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 13:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •