Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Köpa Cadillac BLS?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Köpa Cadillac BLS?

    Hejsan,

    Jag har kört Saab rätt många år nu (9000, 9-5 sc, 9-3ss) och är jättenöjd. Nu har jag börjat titta lite på ett bilbyte, Jag hade tänkt att vänta ett halvår, men börjar fundera på om man ska slå till redan nu. Jag vill ha en kombi, så jag har funderat på 9-3 sc. 9-5 sc har jag redan provat och jag gillar den, men dels är det lite tråkigt att köpa en likadan (om än klart nyare), dels är den onödigt stor för mig som singel.

    Av en slump började jag titta lite på Cadillac bls wagon, som ju är samma bil som Saab 9-3 sc i det stora hela. Det jag gillar med Saaben är framförallt att jag tycker att den är snyggare. Det jag uppskattar med Cadillacen är att den är tystare (ska vara, har inte provat än) och att det är en lite udda bil. Dessutom verkar man kunna få mycket bil för pengarna nu.

    Om jag förstått saken rätt så har Cadillac slutat tillverka bls!? Om man tittar runt lite kan man hitta bilar från 2008, med 0 mil på mätaren (ja, eller nära 0 iallafall). Priset är klart tilltalande. En Cadillac bls elegance (2008-års modell) med 0 mil, 2.0t biopower med DVD Navigation system och Bose-system för 200,000 kr. Nypris 305000 kr.

    En Saab 9-3 sc från 2008 med samma motor/utrustning ligger ungefär 5000-10,000 högre i pris och då har den rullat 2500-4500 mil.

    Motor etc ska väl i stort vara detsamma som för Saab, så service borde inte vara något problem? Det som oroar är att om man inte hittar så mycket om Cadillac på nätet. Det ser ut som att alla återförsäljare hänvisar till samma usla website: http://www.cadillaceurope.com

    De frågor jag nu ställer mig är:
    Kommer Cadillac finnas kvar i Sverige/Europa?
    Kommer bilen rasa som en sten i värde?
    Kan det vara ett bra köp?

    Så vad säger expertisen på detta forum?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Köpa Cadillac bls?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Om jag förstått saken rätt så har Cadillac slutat tillverka bls!?
    Cadillac kan inte slutat tillverka den då de aldrig började med det. Bilen byggdes i trollhättefabriken av Saab.

    Hur som helst så var den tystare än motsvarande 9-3 när den kom men det jämnade ut sig efter ett år då 9-3ans ljuddämpning uppgraderades vill jag minnas.

    Annars vad gäller bilen så är den i stort sett som en 9-3 i udda kostym och med en analog klocka på instrumentpanelen. Inköpspriset är lägre (nu efter några år) och egentligen så finns det väl bara två saker som talar emot den.

    1. Andrahandsvärdet på bls:er kommer troligen vara lågt då de unika reservdelarna (kaross, lyktor, mm) skrämmer köpare. En 9-3 är "säkrare" trots allt.

    2. Det är ingen Saab och det betyder att den inte är välkommen på banträffarna.


    Sammanfattningsvis: Gillar du utseendet och du är medveten om risken vad gäller andrahandsvärdet och risken för att GME/Cadillac försvinner så kan det vara ett helt ok köp.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Köpa Cadillac bls?

    OK, så Saaben är lika tyst numera? Min 9-3ss från 2003 är inte tyst.

    Från början var Cadillacen dyrare, men nu verkar man rea ut osålda exemplar och det är det som fått mig att titta lite på den. Det är som du säger, kaross, lykter etc som kan bli knepigt att få tag i, vilket gör att andrahandsvärdet kan bli lägre, men å andra sidan om inköpskostnaden är lägre så kanske det jämnar ut sig.

    Utseendemässigt tycker jag 9-3 är snyggare, men det är ju kul med något lite udda också?!

    Motor, växellåda, chassi etc, bör väl knappast vara något problem att serva!?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Köpa Cadillac bls?

    Var lite inne på samma tanke (att köpa BLS), men tyckte att inredningen var allt för plastig. Jämför ACC-rattarna i en BLS med dom i en 9-3 så känns BLS:en inte alls speciellt gedigen.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Köpa Cadillac bls?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    OK, så Saaben är lika tyst numera? Min 9-3ss från 2003 är inte tyst.
    Men BLSen började väl inte tillverkas i thn för än 2006???
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Köpa Cadillac bls?

    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    OK, så Saaben är lika tyst numera? Min 9-3ss från 2003 är inte tyst.
    Men BLSen började väl inte tillverkas i thn för än 2006???
    Jo det stämmer säkert.
    En skillnad mellan BLS och 9-3 var om jag tolkade det rätt att BLS hade mer/bättre ljudisolering, men om jag tolkar mioh rätt så har samma förbättring även genomförts på SAABen?!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Re: Köpa Cadillac bls?

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson

    Men BLSen började väl inte tillverkas i thn för än 2006???
    Jo det stämmer säkert.
    En skillnad mellan BLS och 9-3 var om jag tolkade det rätt att BLS hade mer/bättre ljudisolering, men om jag tolkar mioh rätt så har samma förbättring även genomförts på SAABen?!
    Jo precis, och då fatta jag det som att om nu BLSen började tillverkas 2006 i thn (jag borde veta för jag jobba där då, men kommer inte ihåg exakt) då måste ju saaben ha förbättrats -07 eller 08a. Så om din -03a låter mer är ju inte så konstigt då. Va mest så jag tänkte
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

Liknande ämnen

  1. NG9-3 ratt i Cadillac BLS
    Av mondeost220 i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-03-04, 16:55
  2. 235/45-17 -> 225/45-17 Cadillac BLS
    Av Fairlane i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-10-29, 09:01
  3. Cadillac BLS 2009 värt att köpa?
    Av qvintus4 i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-01-30, 14:09
  4. Cadillac 2,8T AWD
    Av .loser. i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 16:16
  5. Cadillac CTS, Är det 9-3 bygge ?
    Av Piotr i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-21, 22:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •