Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5 -03 drar ur batteriet (Elfel, hjälp!!!)

  1. #1

    9-5 -03 drar ur batteriet (Elfel, hjälp!!!)

    Hej

    Jag har en saab 9-5 Arc Sportcombi 03 som jag har haft i två år och som jag älskar men... (det finns alltid ett men) jag har haft problem med batteriet hela tiden. Jag har haft bilen inlämnad på Biva i Örebro som inte hittade något fel och just nu har jag bilen inlämnad hos Maptun oxå i Örebro som verkar inte hitta något fel.
    Vid ett tiotal tillfällen har batteriet varit helt urladdat när jag ska köra. Oftast har det varit att jag inte har kört bilen på 3-5 dagar. Det är sällan som problemet har dykt upp om jag har kört bilen dagen innan så att det verkar som att något laddar ur batteriet när bilen inte körs. Men ingen hittar någonting. Vid ett par tillfällen har det hänt att jag har lyssnat på radion medan jag har väntat utanför någon affär, typ i 25 minuter. Det har räckt för att inte kunna starta bilen, skumt va?
    Mekanikerna säger att de inte hittar något fel och att det kan bero på att vi kör mycket korta sträckor inom stan och att batteriet inte blir helt laddat. Varje gång jag har lämnat in bilen har det varit dåligt laddat. Men, vaddå, är det bara jag som kör korta sträckor? Är det inte en massa "gubbar" som bara kör till kyrkan söndagar och inte har några sådana problem? Det känns som att det är något fel men ingen hittar det.

    Please help me!!

    Batteriet är nytt
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    35

    Re: Elfel, hjälp!!!

    Generatorn? laddar den som den ska?

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Elfel, hjälp!!!

    Ja, det första man skulle kolla är ju generatorn med tillhörande laddregulator. Visar det sig att allt är sånt är ok så skulle jag inhandla underhållsladdare att koppla in över natten.

  4. #4

    Re: Elfel, hjälp!!!

    Jag har ett batteriladdare men hur ofta ska jag ladda batteriet då? Jag gissar att de har kollat generatorn, eller?
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    35

    Re: Elfel, hjälp!!!

    Du ska inte behöva ladda batteriet hela tiden, kolla vad generatorn laddar.

  6. #6

    Re: Elfel, hjälp!!!

    Jag läste i ett tidigare inlägg att ett batteri som har blivit urladdat ett flertal gånger inte funkar så bra längre och bör bytas ut, stämmer detta? Anledningen att jag bytte det förra gången var det här problemet som bara fortsatte så jag tror inte att det är det som är problemet, eller? F.. vilken j..... skit att inte kunna lita på att bilen startar varje morgon, jag som älskar min saab
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  7. #7
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Elfel, hjälp!!!

    Har du kollat om den drar någon tjuvström , koppla los batteripolen och mät med en Amepere mätare (Multimeter el liknande) mellan batteriet och polen och se om den drar onormalt mycket när bilen är låst och larmad.

    Nu vet jag inte exakt vad en 9-5 brukar ligga på i viloläge men det kanske nån annan kan fylla på med.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  8. #8

    Re: Elfel, hjälp!!!

    Mekanikerna som har tittat på bilen och gjort mätningar säger att det drar lite över det normala, inga onormala siffror alltså
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

  9. #9

    Re: Elfel, hjälp!!!

    Kan det verkligen stämma det de säger att det kan bero på för många korta körningar, f.. det kan inte vara så, något skumt är det
    Mr J
    Saab 9-5 2.3t -03
    Det är alltid något!!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Drar ur batteriet OG9-5
    Av 9-3 Mike i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-10-28, 22:39
  2. Elfel (Batteriet laddar ut sig efter 2 dagar)
    Av darude i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 03:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •