Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Nya stötdämpare (9-5, 99)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Nya stötdämpare (9-5, 99)

    Tror jag skulle behöva nya stötdämpare, bilen har gått 29 000mil och är rejält svajig emellanåt. (Med orginalstötdämpare, aldrig bytta???)

    Skulle någon vänlig skäl kunna rekommendera mig ett färdigt paket med allt som man "bör" göra när man byter stötdämpare. (I form av bussningar, lager mm)

    Det gör inget om bilen (9-5 kombi, år 99,) blir sänkt ett par cm det jag mest är ute efter är att få en mindre ostabil bil vid motorvägs fart (150+km/h).
    Kan nämnas att tanten emellanåt kastar på hästtrailern till någon tävling.

    Jag kan tänka mig att betala för att allt blir gjort som det ska men å andra sidan är det också en gammal bil, inte värt att lägga allt för mycket pengar på den. Så en mellanväg är väll rimligt.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Nya stötdämpare (9-5, 99)

    Ingen?

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973

    Re: Nya stötdämpare (9-5, 99)

    Mina erfarenheter av stötdämpare är följande:
    Efter att ha förbrukat tre uppsättning orginaldämpare bak på knappt 20000 mil byte jag till gula Koni runt om.
    Orginaldämparna har vid byte läckt olja och uppfört sig som en cykelpump med en kraftig fjäder i.
    I höstas byte jag fjädrar och skruvade då isär fjäderbenen bak. Konidämparna kändes fortfarande, efter nästan 10000 mil, precis som när jag monterade dom. Fjädrarna kom från sdcc som kompletta fjäderben som gått 4700mil enligt lappen. Dessa dämpare var också som cykelpumpar.
    Min slutsats:
    Saabs orginaldämpare håller antingen otroligt låg kvalitet eller så förstör bilen dämparna med sin bakvagnskonstruktion. Det som talar imot nummer två är att Konidämparna bevisligen klarar av det...
    Fredrik J

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    27

    Re: Nya stötdämpare (9-5, 99)

    Har en 99a skåp. Tänkte byta svajjiga bakdämpare till GE motorsports paket inkl nya fjädrar, samt nr 3 o fyra nedan

    Saab 9-5 2,3 kombi-99. 29 000 mil metallic SE- o Pilotpaket
    Bytt: Kat, Turbo, Vevhusvent, Växellåda-renov, Koppling, Huvudcylinder, Hjullager, knakstag. Nytt chassi + powerflex bak. Krängbussningar fram, vattenpump, rem m.m.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Nya stötdämpare (9-5, 99)

    Detta artikeln Artnr:GE13158 från http://gemotorsport.jetshop.se/
    och ett par bussningar från speedparts?
    12781136 & 4906749
    Samt
    5063391, 4566899 & 4686820 http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_ch_bus_9-5.shtml från speedparts
    Tror ni det duger? Eller finns det mer "bang for the buck"?
    Kommer man bli missnöjd? Finns det något litet "monteringskit" man måste beställa också? Typ nya bultar osv (ids inte dra på gammalt rostigt skit!)

Liknande ämnen

  1. Stötdämpare
    Av NnR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •