Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Placering av filter på sluten dumpventil..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Placering av filter på sluten dumpventil..

    Hej!

    Har införskaffat ett filter från speedparts som ska placeras på den slutna dumpventilen, så att den istället blir öppen..
    Så här ser det ut original..

    Det är en Saab og9-3 med röd tändkasett, d.v.s. trionic5 och ingen luftmassemätare installerad. Lättrycksturbo på 154 häst.

    Större bild utan thumbnail:


    EDIT: Filtret är installerat och funkar fint Inte riktigt samma ljud som en öppen dumpventil, men det är nog bara bra det.. Ljudet finns där, men är ändå rätt diskret.. Perfekt

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    594

    Re: Placering av filter på sluten dumpventil..

    nja gör tvärt om istället.. eftersom dumpen ''dumpar'' övertryck som bildas när du släpper gas, alltså från gasspjället. om du följer röret från dumpen så går det till spjällhuset och då kanske du förstår att du inte ska plugga slangen vid ''nr2'' som du beskrev för då får du ingen dump funktion...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: Placering av filter på sluten dumpventil..

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    nja gör tvärt om istället.. eftersom dumpen ''dumpar'' övertryck som bildas när du släpper gas, alltså från gasspjället. om du följer röret från dumpen så går det till spjällhuset och då kanske du förstår att du inte ska plugga slangen vid ''nr2'' som du beskrev för då får du ingen dump funktion...
    Ah okej, se där, det var tur att jag frågade

    Då ska jag alltså plugga röret som går parallellt med kylaren och sätta filtret på dumpen vid nummer 1 på bilden..

    Nästa fråga nu då.. Iofs har jag redan införskaffat filterkitet och planerar väl att installera det, men finns det någon risk med att installera detta filter?
    Det ska ju gå att installera öppen dumpventil på denna bil i och med att det inte finns någon luftmassemätare som kan mäta fel, men finns det andra aspekter att väga in också? Jag valde att gå mellanvägen, genom att stoppa på ett filter på originalventilen..
    Detta får inte turbo eller liknande att ladda mer t.ex.? Jag vill ha bilen helt original i övrigt, d.v.s. inga fultrimningar eller liknande.. Men vill gärna åt lite pysljud

    Tack på förhand! (och tack för föregående svar )

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    594

    Re: Placering av filter på sluten dumpventil..

    exakt, sätt filtret vid ''nr1'' på din bild så blir det bra ska du se.. en grej värt att tänka på är att vissa anser att dessa ''dumpfilter'' är alldeless för småa för att dumpen ska kunna dumpa ut övertryck på rätt sätt, alltså filtret agerar som ett motstånd för dumpen så den inte trycker ur sig övertryck lika lätt vilket kan skads dumpen...

    vad är det för filterkitt du inhandlat? om det är ett ''öppet filter'' så se till att ha en bra avskärmning så det inte drar i sig varm luft, om det är ett insatsfilter tex jr, kn eller bmc eller va det nu kan vara för ett filter du införskaffat så behöver du inte oroa dig för att varmluft ska sugas in i motorn å ge försämrad verkningsgrad på motorn, alltså lägre effekt..

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: Placering av filter på sluten dumpventil..

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    exakt, sätt filtret vid ''nr1'' på din bild så blir det bra ska du se.. en grej värt att tänka på är att vissa anser att dessa ''dumpfilter'' är alldeless för småa för att dumpen ska kunna dumpa ut övertryck på rätt sätt, alltså filtret agerar som ett motstånd för dumpen så den inte trycker ur sig övertryck lika lätt vilket kan skads dumpen...

    vad är det för filterkitt du inhandlat? om det är ett ''öppet filter'' så se till att ha en bra avskärmning så det inte drar i sig varm luft, om det är ett insatsfilter tex jr, kn eller bmc eller va det nu kan vara för ett filter du införskaffat så behöver du inte oroa dig för att varmluft ska sugas in i motorn å ge försämrad verkningsgrad på motorn, alltså lägre effekt..
    Ok, tack så mycket för svar!
    Jag köpte filtret som finns på speedparts hemsida..
    Filtersats för original avlastningsventil XF 025

    Är detta filter vettigt eller är det för litet? Filtret var faktiskt större än jag trodde nu när jag fick hem det..
    Med tanke på att filtret kommer befinna sig ungefär vid kylaren så borde det ju inte dra in särskilt mycket varmluft eller? (Jag syftar på filtret till dumpen nu alltså)

    Vanliga luftfiltret till bilen är original..

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    594

    Re: Placering av filter på sluten dumpventil..

    jahaa! jag förstod det som att det var ett luftfilter som menade när du sa ''filterkit''..

    jag tro det kommer att fungera jättebra för dig dels beroende på att du kör original så dumpen kommer inte få jobba så hårt så därför tror jag att filtret kommer att fungera bra på dumpen

    men om du skulle köra trimmat så skulle jag inte rekommendera att använda filtret trots att jag inte själv har några dåliga erfarenheter av filtret (byte direkt bort original dumpen till en med kolv och oringar istället för membran)

    om du vill så kan du testa när motorn är igång och be någon varva upp bilen å sedan slätta gasen så och du håller handen vid ''nr 1'' på din bild så får du känna hur mycket luft som ''dumpas'' ut när man släpper gasen så kanske du får en bättre uppfattning om hur mycket luft som du vill släppa igenom filtret, förövrigt så är detta filtrets största uppgift att rena luften som sugs in när motorn går på tomgång..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: Placering av filter på sluten dumpventil..

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    jahaa! jag förstod det som att det var ett luftfilter som menade när du sa ''filterkit''..

    jag tro det kommer att fungera jättebra för dig dels beroende på att du kör original så dumpen kommer inte få jobba så hårt så därför tror jag att filtret kommer att fungera bra på dumpen

    men om du skulle köra trimmat så skulle jag inte rekommendera att använda filtret trots att jag inte själv har några dåliga erfarenheter av filtret (byte direkt bort original dumpen till en med kolv och oringar istället för membran)

    om du vill så kan du testa när motorn är igång och be någon varva upp bilen å sedan slätta gasen så och du håller handen vid ''nr 1'' på din bild så får du känna hur mycket luft som ''dumpas'' ut när man släpper gasen så kanske du får en bättre uppfattning om hur mycket luft som du vill släppa igenom filtret, förövrigt så är detta filtrets största uppgift att rena luften som sugs in när motorn går på tomgång..
    Precis! Bilen är helt otrimmad och det är ju en lättrycksturbo.. Om jag inte minns fel så laddar turbon runt 0,4bar original (och bilen är ju original), vilket innebär att det inte är något jättetryck till dumpen, så filtret borde inte vara ett alltför stort motstånd ändå.. Om dumpen skulle ta skada får jag väl ta och byta till en "riktig" dumpventil och slänga filtret.. Ventilen är ganska ny (ca 1 år gammal), för den förra var sönder när jag köpte bilen (eller gick sönder strax efter).. Det var en originalventil, d.v.s. helt sluten, men den lät som en kvittrande fågel och höll inte för något tryck alls.. Trycktestades på Saab för att jag tyckte den lät skumt.. Och det stämde..

    Nåväl, detta filter bör duga till min bil hoppas jag, precis som du sa.
    Tack för svaren
    (Jag tog ett foto lite snabbt igår och kollade ju inte ens var slangen gick innan jag postade här.. Det är ju inte särskilt svårt att se var filtret ska placeras om man följer slangen som ledde rakt in i luftslangen vid luftburken..)
    Nu är luftslangen pluggad och filtret på plats iaf

    Tack för svaren!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Re: Placering av filter på sluten dumpventil..

    Citat Ursprungligen postat av widde84

    Ventilen är ganska ny (ca 1 år gammal), för den förra var sönder när jag köpte bilen (eller gick sönder strax efter).. Det var en originalventil, d.v.s. helt sluten, men den lät som en kvittrande fågel och höll inte för något tryck alls.. Trycktestades på Saab för att jag tyckte den lät skumt.. Och det stämde..
    Det var inte dumpen som kvittrade, det var antagligen laddet som slog tillbaka på turbon = inte bra!

    Om du vänder på dumpen så den sitter som på 9000 så riskerar du inte att kvadda turbon om slangen till dumpen skulle gå sönder då trycket pressar sig ut genom dumpen ändå.

    Fördelen med monteringen på 900 är att man kan ladda mer på orginaldumpen då den inte belastas rakt under ifrån, men på en ltt som laddar 0,4 bar funkar detta utan problem.
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    56

    Re: Placering av filter på sluten dumpventil..

    Citat Ursprungligen postat av Miccce
    Citat Ursprungligen postat av widde84

    Ventilen är ganska ny (ca 1 år gammal), för den förra var sönder när jag köpte bilen (eller gick sönder strax efter).. Det var en originalventil, d.v.s. helt sluten, men den lät som en kvittrande fågel och höll inte för något tryck alls.. Trycktestades på Saab för att jag tyckte den lät skumt.. Och det stämde..
    Det var inte dumpen som kvittrade, det var antagligen laddet som slog tillbaka på turbon = inte bra!

    Om du vänder på dumpen så den sitter som på 9000 så riskerar du inte att kvadda turbon om slangen till dumpen skulle gå sönder då trycket pressar sig ut genom dumpen ändå.


    Fördelen med monteringen på 900 är att man kan ladda mer på orginaldumpen då den inte belastas rakt under ifrån, men på en ltt som laddar 0,4 bar funkar detta utan problem.
    Jo, menade att turbon lät som en kvittrande fågel, inte själva dumpen och då att bladen i turbon inte mår så himla bra eftersom dumpen var trasig. Men det var endast under nån dag som den fick gå med trasig dump (och då under lugn körning) Kvittret fanns inte där när jag köpte den, men dumpen var säkert ganska slut då och gick sönder strax efter jag köpt den..

    Ska ta och kika på det där med att vänta ventilen..

Liknande ämnen

  1. Sluten vevhusvent krav på bes? og900
    Av HFR i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-16, 11:24
  2. Bästa placering av dumpventil ?
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 12:13
  3. Placering av öppet filter og900
    Av fog i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 18:22
  4. Öppet filter och dumpventil.
    Av Danve i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 20:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •