Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 53

Ämne: Bilstereoskola? (Nu funkar det!!)

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869

    Bilstereoskola? (Nu funkar det!!)

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...=583743#583743

    Grejerna från Pioneer kom idag och i morgon ska vi sätta igång med att hiva in allt i bilen. Båda av oss är rätt gröna på ljudbygge och skulle behöva lite hjälp. Någon som vet någon sida på internet där man tar upp grunderna i ljudbygge?

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    kolla på http://www.nardik.se under magazinet

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    72
    Se bara till att ni inte Ansluter STRÖMMEN förrän ni är riktigt säkra på att ni har kopplat rätt!!!!!!!!!!
    Saab 9³-02 Nordic Uhr Steg 2

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av MrBlue
    Se bara till att ni inte Ansluter STRÖMMEN förrän ni är riktigt säkra på att ni har kopplat rätt!!!!!!!!!!
    På tal om det. Det är lite det jag eftersöker, hur man säkrar upp och drar ström och lågnivå.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Sök lite på detta forum .. finns mycket matnyttigt här vill jag lova ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Hor stor säkring ska jag ha vid batteriet?

    Jag kommer ha två slutsteg som enligt Pioneer drar max 15 A styck, samt ett nätagg till carputern som är på 90 watt.

    Med mina rostiga kunskaper så blir det 37,5 A.

    40 Ampere, blir det lagom eller vill man ha mer marginal?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Hor stor säkring ska jag ha vid batteriet?

    Jag kommer ha två slutsteg som enligt Pioneer drar max 15 A styck, samt ett nätagg till carputern som är på 90 watt.

    Med mina rostiga kunskaper så blir det 37,5 A.

    40 Ampere, blir det lagom eller vill man ha mer marginal?

    Hur stor säkring du ska ha beror på hur tjock strömkabel du har...

    Personligen tycker jag att du minst ska ha 21mm2 kabel... Ingen mening att ta under det om man ändå är igång.... tror att det borde bli rätt lagom för de saker du ska ha.... (Du kan ju säkert köra med mindre, men med viss risk för spänningsfall etc)

    Och till 21mm2 kabel är det max 100A säkring. Så. Använd en säkring mellan 40 och 100A (60A borde kunna bli lagom).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Tack för klarheten, Kongo!

    Vad tycker ni om placeringen av slutstegen? Ett ska driva bakhögtalarna och ett ska driva framsystemet.

    Var är det lämpligast att dra ström och lågnivå? Utmed kanterna?

    Någon som kan hjälpa mig med en inköpslista? Behöver veta på en höft ungefär vad och hur mycket av allt jag behöver.

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Tjaaa.. Placering av slutstegen... Finns ju lite alternativ.

    I bagaget är väl där det är lämpligast på grund av att det finns gott om plats...

    Är stegen riktigt små så kanske de kan gå in under nån av sätena, under handskfacket eller så, men generellt så är det bagaget de brukar hamna på grund av att det är trångt överallt... Vart i bagaget spelar mindre roll. Där det är lämpligt och/eller ser snyggt ut. Det är ju bra också om de inte sitter på tok för inpackat heller med tanke på att de behöver kylning.

    Lågnivå på höger sida under plasttrösklarna (kanske ännu hellre i mitten av bilen, men det blir rätt bökigt att få ner kabeln där (Typ riva ur stolarna)). Se dock till att i dra lågnivån så att den korsar eller ligger ihop med så få strömkablar som möjligt. Försök hålla kablarna ifrån Trionic-boxen vid passagerarplatsens högra sida också. Finns risk för störningsljud etc från generatorn m.m.

    Strömkablar rekomenderar jag till vänster sida under plasttrösklarna (På grund av att bilens flesta vanliga strömkablar redan ligger där. Lägger man lågnivåkablarna där så är risken mycket stor för störningar).


    Inköpslista... Sure. Kommer tips här: (Biltema har för övrigt mycket bra kvalitet på just kablar och anslutningar för slutsteg etc. Har tittat på flera "riktiga" bilstereobutiker och kablarna skiljer inte ett dugg emellan, såvitt jag kan se. Det som skiljer (och det rejält) är priset...

    (OBS: Listan utgår från att du har slutstegen i bagaget. Den kanske bör ändras något om du tänker ha stegen på olika ställen)

    * Säkringshållare (Exempelvis. Finns andra modeller än AGU också, men AGU är vanligast. (tror jag)).
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88069

    * Säkringar
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78755

    * Kabelskosats (är lämplig att ha. Dock inte livsavgörande)
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78733

    * Gaffelkabelskor (Om du inte köper hela satsen). Är lämpliga för att koppla in stegen.
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78721

    * Ringanslutning (Till bilbatteriet. Finns flera modeller denna är bara ett exempel)
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78751

    * Lågnivåkabel (Du behöver troligtvis alltså 2 st 5 meterskablar)
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78697
    eller
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78700

    (Köper du den övre kabeln måste du se till att dra en separat liten kabel för remote från stereon till stegen (Så att stegen startar tillsammans med stereon). Köper du den undre sitter det redan en liten kabelsnutt på som kan användas till det. Spelar dock ingen större roll vilken av de du köper. Den undre ska vara något bättre, men är också lite dyrare.)

    *Högtalarkabel. (Mät ungefär hur lång du behöver, beroende på vart du sätter stegen. 2 kablar till dörrarna (1kabelpar till varje dörr alltså) eller till instrumentpanelen och koppla in på de befintliga kablarna till dörrarna, samt 2 kabelpar till högtalarna bak. (Rekommenderar 2.5mm2)
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78621

    * Strömkabel (Vill du göra väldigt rejält köper du 30mm2.. Då är det ca 150A säkring som du kan ha max) Dock klarar du dig gott med 21mm2 till de saker du tänker driva just nu i alla fall.
    (Det BÖR räcka med 6 meter. Jag klarade mig precis med det.)
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78737

    * Strömkabel (För att jorda stegen. Lämpligtvis väljer du 3M brun kabel av samma dimension till det)
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78737

    *Strömfördelningsblock (För att dela upp den tjocka kabeln till mindre för varje slutsteg/carputer).
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=88079

    * Strömkabel (För att ha efter strömfördelningsblocket till slutsteg etc. Förslagsvis Röd 8mm2. Hur lång kabel du behöver beror på hur nära prylarna sitter varandra. Vill du vara på säkra sidan så kör 6M. De brukar kunna gå åt till annat om det blir nått över.)
    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78737

    Sen måste du välja hur du sätter fast jordkabeln också. Du kan eventuellt köpa ringkabelskor modell jättestor eller så gör du nått egenhändig anslutning. Du kan ju om inte annat köpa två st ringanslutningar (Lika som batterianslutningen) och använda den ena för att skruva fast jorden på lämpligt ställe i skuffen. Själv har jag använt ringkabelskor av industrimodell som jag fick från jobbet, men hur du gör det där spelar inte så stor roll. Det viktiga är att du får bra kontakt och att det håller.

    Har du inte en multimeter kan det vara läge att köpa en sån också. Ett mycket användbart instrument till det mesta vad gällande elekticitet. Med den kan du t ex mäta om du har bra jord eller inte på ett visst ställe, istället för att skruva lös allt på olika ställen och pröva dig fram. Biltema har sånna också för under 100-lappen.

    OBS! Kom för guds skull ihåg en sak. Koppla strömkabeln till batteriet först när all kabel är färdigdragen. Låt plasthylsan i AGU säkringshållaren sitta kvar också tills precis allt är färdigkopplat. Sätt i säkringen sist av allt. Är säkrast så. Anslutningarna på slutsteg etc sitter rätt nära varandra och det är lätt att t ex råka jorda + anslutningen på steget mot stegets chassi med en skruvmejsel om strömmen ligger på och man är där och skruvar. Inte säkert att steget mår bra av det.

    Genomföringshål för strömkabeln finns främst på 2 ställen. Dels ovanför handskfacket. (Du ser en massa befintliga kablar gå in genom en gummigenomföring till vänster under rutan om du står framför bilen.)

    Alternativt så finns det hål ovanför pedalerna. Du ser hålet om du står vid vänstra stänkskärmen och tittar mot backen vid torpedväggen. Ungefär mitt på så sitter det en gummiplopp som täcker ett hål där du hamnar strax ovanför bromspedalen. (Försök att göra hål i ploppen och dra kabeln genom den för att förhindra att fukt, oljud etc kommer in i kupén i onödan.)

    Puuuuh... Är väl vad jag orkar skriva så här på nattkvisten. Fyll gärna på listan ni andra..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Smygehamn/Trelleborg
    Inlägg
    232
    tänk på att du inte bör ansluta singnalkabeln innan du har satt i jorden till slutsteget.
    Jag för min del brukar först koppla in jorden och sen så 12 v matningen och till aldra sisst singnalkabeln
    Saab 9-3 aero cab. Ny motor

    Cadillac Devill -59 -ht

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    350
    ett viktigt tillägg säkringshållaren får inte sitta mer än 10 cm från batteriet har jag för mig. Om den inte gör det och det blir brand får du inte ut en spänn på försäkringen

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    111
    25cm tror jag gränsen är. Det kan vara marigt att placera den 10cm ifrån batteripolen dessutom.

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Kongo! STORT tack!

    Inte funderat på att skriva nåt till FAQen?

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    350
    Citat Ursprungligen postat av crescendo
    25cm tror jag gränsen är. Det kan vara marigt att placera den 10cm ifrån batteripolen dessutom.
    ok ja jag sa ju att jag inte var helt säker på det exakta avståndet men det är hur som väldigt viktigt att det inte blir för långt

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 538
    Citat Ursprungligen postat av Jagge
    ett viktigt tillägg säkringshållaren får inte sitta mer än 10 cm från batteriet har jag för mig. Om den inte gör det och det blir brand får du inte ut en spänn på försäkringen
    20 cm enligt försäkringbolagen

    mvh // Rasmus
    Bilar: Saab 9000i 88-(såld), Bmw 320i 84-(skrot),Ford sierra 90-(såld),Volvo 440 9x?(skrot), Bmw 535i 89- (såld) Nissan Skyline R32 GTR 94-(såld), Volvo V70 2,4T 00- (bruksbil), Volvo 240Gl 91- (samlar damm), Saab 9-3 Aero Cab 01 www.garaget.org/bolero

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Nu har jag läst igenom allt ett par gånger.

    Det ser ut som att båda slutstegen kommer hamna i skuffen, men datorn och dess nätagg ska sitta fram. Hur gör jag då med strömkabeln och strömdelarna?

    Jordar jag alla saker på samma ställe, eller får jag jorda datorns nätagg på annat ställe. Det skulle bli enklare.

    Jag behöver alltså inte dra något från batteriets minuspol? Jag jordar i karossen istället för det. Korrekt?

    Jag har inte gjort sånt här förut, så ni får ursäkta om frågorna är lite väl dumma.

    En annan sak också; Var på tändningslåset kopplar jag in kabeln som säger till att datorn ska vakna? Jag har märkt att det finns nåt halv-läge innan all el i bilen är på. Där vill jag ha den.

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  17. #17
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Kongo! STORT tack!

    Inte funderat på att skriva nåt till FAQen?

    Mvh
    Fredrik
    Vassego. Så lite så.


    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Nu har jag läst igenom allt ett par gånger.

    Det ser ut som att båda slutstegen kommer hamna i skuffen, men datorn och dess nätagg ska sitta fram. Hur gör jag då med strömkabeln och strömdelarna?
    Hmm. Undrar om det inte blir lämpligast att dra en 21mm2 (Tar du bort datorn från stegen så klarar du dig förvisso bra med 16mm2 också) från batteriet till stegen och en ensam mindre kabel till datorn från batteriet. Räcker då nog med t ex en 2.5mm kabel till datorn. (Kom ihåg att avsäkra denna också då.) (Föresten... Kolla om det inte finns nån ledig säkringshållare i säkringsboxen på vänsterkanten av instrumentpanelen du kan använda dig av. Kolla om inte nån säkring är märkt "extra" eller så. I så fall kan du kanske ta strömmen därifrån till datorn. (Vet inte hur lämpligt det är att göra så, men tycker att det borde funka. Nån som vet säkert?)

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Jordar jag alla saker på samma ställe, eller får jag jorda datorns nätagg på annat ställe. Det skulle bli enklare.
    Du behöver inte jorda allt på samma ställe.

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Jag behöver alltså inte dra något från batteriets minuspol? Jag jordar i karossen istället för det. Korrekt?
    Korrekt. Batteriets minuspol är ju direkt anslutet till bilens chassi, så det blir samma funktion som att dra en kabel från batteriet, men mindre strul.

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Jag har inte gjort sånt här förut, så ni får ursäkta om frågorna är lite väl dumma.
    Fråga på bara. Frågar man inget får man inget veta... Forumet är ju till för sånt.

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    En annan sak också; Var på tändningslåset kopplar jag in kabeln som säger till att datorn ska vakna? Jag har märkt att det finns nåt halv-läge innan all el i bilen är på. Där vill jag ha den.
    Det enklaste är nog att koppla in den på kabeln till cigarettändaruttaget istället. Då slipper du böka så mycket runt tändningslåset. Jag TROR (inte säker) att cigguttaget börjar funka i läge 1 på tändningslåset, men kolla med t ex en mobilladdare, testinstrument eller ciggtändaren om de funkar i första läget.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    657
    Medlem#
    5690
    Jag köpte ett sånt kabelpaket när jag byggde mitt ljud. På den var säkringen redan färdigmonterad och där var inga max 20 cm!! Närmare 35 cm! Så vid brand så kommer jag inte få ersättning av försäkringsbolagen? (Har saabförsäkringar)

    //Marcus
    Marcus Lind

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Hur är det med högtalarkablarna? Drar jag de tillsammans med lågnivå, ström eller något annat? Ska ju ha fram en uppsättning till varje dörr.

    Ska bli spännande det här

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Hur är det med högtalarkablarna? Drar jag de tillsammans med lågnivå, ström eller något annat? Ska ju ha fram en uppsättning till varje dörr.

    Mvh
    Fredrik

    Tillsammans med lågnivåkablarna blir bra.
    Tillsammans med strömkablar innebär risk för störningsljud i högtalarna...

    Tänker du dra nya kablar till dörrarna eller koppla in de på originalkablaget till dörrarna?
    Du sparar ju en del jobb om du kopplar in de på bilens originalsladdar.
    Blir ju en del extra krångel med kabelgenomföringar vid dörrarna och dörrsidor om du drar nya kablar, men bäst är ju om du drar nytt (extra) kablage till högtalarna förstås.

    Vill man vara petig så ska båda kabeluppsättningarna till dörrarna vara lika långa också. Ingen katastrof eller sånt man märker kanske om de inte är det, men rent teoretiskt kommer ju den högtalaren som har säg 2 meter längre kabel att slå något efter den högtalaren som har kort kabel. Men som sagt. Man märker antagligen ingen skillnad på så kort bit som det handlar om...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Hur funkar GLT
    Av SonnnyJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 11:55
  2. 9-3 SS...Funkar det här??
    Av Fredrik87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 19:56
  3. ABS funkar ej
    Av bobby9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •