Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Det här med lufttryck igen..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Heby (Uppsala)
    Inlägg
    67

    Det här med lufttryck igen..

    Nu har man precis lagt på vinterdäcken igen men denna gång på en Saab.
    205/55/16 ska ha 3kg sa killen på verkstan. Jag tyckte det lät på tok för mycket så jag sa "fyll till 2,8kg".
    Vad säger dom nya reglerna runt luftryck? Varje år hör jag att det ska vara högre och högre! Jag trodde 2.5kg skulle räcka men icke....
    Saab 9-5 2.3t bio Vector -07a (Fusion blue) Hirschpreppad..

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 967
    Medlem#
    6220

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Hej!

    3bar på den dimensionen är lite overkill.

    Ja skulle säga mellan 2.5bar är bra för den dimensionen kanske lite högre men inte mkt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 103
    Medlem#
    2555

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Har åkt med den dimensionen i många år på 9000, där va 2.6bar perfekt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Heby (Uppsala)
    Inlägg
    67

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Då kör jag med 2.6bar.
    Saab 9-5 2.3t bio Vector -07a (Fusion blue) Hirschpreppad..

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    594

    Re: Det här med lufttryck igen..

    jobbade på saab förut och var mycket klagomål från kunder att det va för lågt tryck i pumpade hjul som rullat ut från verkstaden, jag och alla andra pumpade som man alltid pumpat, men eftersom det var klagomål så ringde vi upp bridgestone och frågade, där sa dom att 3,2 bar ska vara i 17", 3 bar i 16" och 2,8 bar i 15" alltså 0,2 bar ökning/tum..

    låter mycket men har alltid pumpat i så pass sedan dess, sedan ska vi inte börja med att ''det blir bättre fäste med lägre tryck=alltså bättre'' hellre rätt tryck så däcken inte sliter ut sig snabbare pga för lågt tryck!

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 414
    Medlem#
    9481

    Re: Det här med lufttryck igen..

    brukar köra 3 bar i 16 och 2,8 i 15 och det har funkat bra de senaste 4 åren utan konstiga slitningar osv.

    2,5 bar är för lite, brukar mest uppstå vibrationer och konstigheter om man har för lite luft, mer soppa drar det med om man har för lågt tryck.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 885

    Re: Det här med lufttryck igen..

    man kan inte säga generellt att trycket beror på tumstorleken på hjulet utan det har med profilen att göra. Det finns ju 17 tums hjul som har fullprofil också och 3 bar i såna blir lite häftigt kanske om det är nån SUV eller nåt.

    När jag jobbade med däck så körde vi generellt 2,5 bar i däck som har profil runt 55, kommer man ner till 50 profil så är det 2,5-3 bar och under 50 alltid minst 3 bar.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Sen pyser det ju alltid ut en viss mängd över tiden, och eftersom de flesta söndagsbilisterna endast kollar luften två gånger per år är ju ett något högre tryck att föredra.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Heby (Uppsala)
    Inlägg
    67

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Efter jag läst detta får jag nog fylla på igen då.
    Tack för hjälpen folks...
    Saab 9-5 2.3t bio Vector -07a (Fusion blue) Hirschpreppad..

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Annars står det ju i manualen till din bil vissa rekommenderad däcktryck.
    Eller varför inte kolla tillverkarens rekommendation.

    Jag är skeptisk till "generella" däckstryck...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 885

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Annars står det ju i manualen till din bil vissa rekommenderad däcktryck.
    Eller varför inte kolla tillverkarens rekommendation.

    Jag är skeptisk till "generella" däckstryck...
    jo men tillverkarens rekommendationer kan många ggr vara helt felaktiga sett ur däckets synpunkt. De ser bara till bilen i helhet och slitage på däck ger dom honken i.
    När 900 kom med 17 tum som standard så tror jag det stog 2.3 bar även på dom i instruktionerna och jag vete gudarna hur många däck man bytte som var förstörda...........med för lite tryck i lågprofilsdäck är det nämligen mycket lättare att få stickskador av främmande föremål jämfört med högt tryck

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Citat Ursprungligen postat av StefanM

    jo men tillverkarens rekommendationer kan många ggr vara helt felaktiga sett ur däckets synpunkt. De ser bara till bilen i helhet och slitage på däck ger dom honken i.
    När 900 kom med 17 tum som standard så tror jag det stog 2.3 bar även på dom i instruktionerna och jag vete gudarna hur många däck man bytte som var förstörda...........med för lite tryck i lågprofilsdäck är det nämligen mycket lättare att få stickskador av främmande föremål jämfört med högt tryck
    För att förtydliga. Med "tillverkarens rekommendationer" så avser jag naturligtvis däckstillverkaren. Många däckstillverkare har info om vilket lufttryck som passar just din bilmodell (med deras däck).
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Citat Ursprungligen postat av StefanM

    jo men tillverkarens rekommendationer kan många ggr vara helt felaktiga sett ur däckets synpunkt. De ser bara till bilen i helhet och slitage på däck ger dom honken i.
    När 900 kom med 17 tum som standard så tror jag det stog 2.3 bar även på dom i instruktionerna och jag vete gudarna hur många däck man bytte som var förstörda...........med för lite tryck i lågprofilsdäck är det nämligen mycket lättare att få stickskador av främmande föremål jämfört med högt tryck
    För att förtydliga. Med "tillverkarens rekommendationer" så avser jag naturligtvis däckstillverkaren. Många däckstillverkare har info om vilket lufttryck som passar just din bilmodell (med deras däck).
    1-3 pers i bilen...så ska en 9-3 aero -01 med 17" så ska man ha 2,3BAR enligt instruktionsboken, tyckte jag att jag läste härom dagen.
    "hej, jag åker på fälgarna"
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Sedan spelar ju även belastningindex in. Har man exempelvis 91 på en 9-5:a bör man ha högre tryck än med 94 i samma dimension osv.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Utveckling finns det nåt som heter. Att gå på rekommendationer ur en instruktionsbok författad på 90-talet är ej att lita på.
    Nya däckmodeller kräver högre tryck bl.a. då de ska vara lite bränslesnålare att köra med. Gäller även vinterdäck.
    Så kolla alltid vad tillverkaren rekommenderar.

    Visst kan man vara emot generaliseringar, men nåt som funkar för mig är minst 2,5 på 15", 2,8 på 16" och 3,0 på 17". Då håller man sig inom gränserna och kan lasta ordentligt kortare sträckor utan att ha för lite tryck.

    Visste ni detta?
    Gamla däck med 80-profil eller högre slits på ytterkanterna vid för lågt tryck och i mitten om man har för mycket.
    Lågprofildäck, 65-profil eller lägre slits mest på mitten vid för lågt tryck. Detta pga en naturkraft som kallas för centrifugalkraft. Ju lägre profil, ju högre upp i tryckvärlden måste man om grejjerna ska hålla.
    Läste också att jag skulle ha 2,3bar i däcken på min Aerokombi vid 1-3 pers. Men däcken blev ju nästan platta med detta tryck. Sen gick den som en skadeskjuten kråka. Åkte ett kvarter, tillbaka o fyllde i det jag va van vid. Fast de däcken, Fulda excelero, fanns inte ens på marknaden när bilen tillverkades.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    För att förtydliga. Med "tillverkarens rekommendationer" så avser jag naturligtvis däckstillverkaren. Många däckstillverkare har info om vilket lufttryck som passar just din bilmodell (med deras däck).
    1-3 pers i bilen...så ska en 9-3 aero -01 med 17" så ska man ha 2,3BAR enligt instruktionsboken, tyckte jag att jag läste härom dagen.
    "hej, jag åker på fälgarna"
    Rekommenderade däckstillverkaren 2.3bar?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Styr mot styrbord igen, jansson. Han skrev ju " i världens minst lästa bok"(obs! anagram) ju.
    O precis de ja mena i mitt lite långa inlägg igår. Har också fått lära mig lite nytt senaste årtiondet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 963

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Bra sida att få fram sitt mer korrekta däcktryck

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Styr mot styrbord igen, jansson. Han skrev ju " i världens minst lästa bok"(obs! anagram) ju.
    O precis de ja mena i mitt lite långa inlägg igår. Har också fått lära mig lite nytt senaste årtiondet.

    Jo jag förstod att det menades instruktionsboken till bilen. Dock blev det lite missvisande eftersom i mitt citat som citerades skrev jag om däckstillverkarens rekommendationer.

    Gazer3312's sida är precis sådana rekommendationer som jag efterlyser. Dock tycker jag det verkar lite lustigt att det rekommenderas högre tryck bak än fram...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  20. #20

    Re: Det här med lufttryck igen..

    Hade en liten renault megane som vinterbil. Tyckte den kändes slö och drog mycket. Så jag kollade däcken, och det visade sig att det bara var 1.6 bar i samtliga. I med 2.8 bar, och bilen fick 20 hästar mer (högst subjektivt), men drog ca 1dl mindre / mil

Liknande ämnen

  1. Lufttryck 225/30-20 på 9-5?
    Av gurrae i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 17:29
  2. Lufttryck?
    Av skogome i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 20:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •