Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner? NG9-3 B284

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner? NG9-3 B284

    Hej!

    Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.8T XWD.

    Jo, det är så att jag fick ett mysko "fel" på bilen i går. Det som beskymrar mig mest är att bilen är knappt ett år och gått 2000 mil.
    Då jag skulle göra en omkörning, utan att växla ner, och kom upp i ca 5000 varv på 6:ans växel så börja bilen säga ifrån, hacka. Så jag tog de lugnt å sen då jag körde ca en mil till så skulle jag kolla om det uppstod igen. Så jag testa samma process igen att gasa på (På alla växlar) så höll den på att dö, och den hacka på höga varv, detta var då i uppförsbacke och sen började motorlampan blinka. Så jag fick se till att stanna helt för att stänga av bilen.

    Detta problem återstår, dock inte alls lika kraftigt som det gjorde i går. Och vill mest säga att det kommer då motorn är väl varm och att man kört ett par mil. Kan stå å gasa på i fulla varv då jag står på tomgång, utan växel i från 0-7000 varv/m, utan problem.

    Kommer i alla fall lämna in bilen i morgon, men om någon kanske har en liten tanke på vad det kan vara så är det välkommet.

    Men den fråga jag mest undrar över är om denna felkod, för det måste det väl ändå vara en felkod som kommer in i datan om detta händer, att motorlampan blinkar. Och om det uppstod en felkod, ligger den kvar i datan så att SAAB bara kan koppla in Tech 2 och se att det finns en felkod, fastän de inte uppstår något problem med bilen då de får in bilen.

    Tackar på förhand!


    //Jonas

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner?

    Citat Ursprungligen postat av Braather
    Hej!

    Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.8T XWD.

    Jo, det är så att jag fick ett mysko "fel" på bilen i går. Det som beskymrar mig mest är att bilen är knappt ett år och gått 2000 mil.
    Då jag skulle göra en omkörning, utan att växla ner, och kom upp i ca 5000 varv på 6:ans växel så börja bilen säga ifrån, hacka. Så jag tog de lugnt å sen då jag körde ca en mil till så skulle jag kolla om det uppstod igen. Så jag testa samma process igen att gasa på (På alla växlar) så höll den på att dö, och den hacka på höga varv, detta var då i uppförsbacke och sen började motorlampan blinka. Så jag fick se till att stanna helt för att stänga av bilen.

    Detta problem återstår, dock inte alls lika kraftigt som det gjorde i går. Och vill mest säga att det kommer då motorn är väl varm och att man kört ett par mil. Kan stå å gasa på i fulla varv då jag står på tomgång, utan växel i från 0-7000 varv/m, utan problem.

    Kommer i alla fall lämna in bilen i morgon, men om någon kanske har en liten tanke på vad det kan vara så är det välkommet.

    Men den fråga jag mest undrar över är om denna felkod, för det måste det väl ändå vara en felkod som kommer in i datan om detta händer, att motorlampan blinkar. Och om det uppstod en felkod, ligger den kvar i datan så att SAAB bara kan koppla in Tech 2 och se att det finns en felkod, fastän de inte uppstår något problem med bilen då de får in bilen.

    Tackar på förhand!


    //Jonas

    Låter som om du har dåliga tändspolar......

    När motorlampan blinkar vid fullgas innebär det katalysator farliga misständningar.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Re: Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner?

    Ja. hörde något om att tändspolarna på denna motorn skall vara dåliga.

    men vad menar du med "farliga" misständningar?

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner?

    Hej!

    Tror han menar skadliga
    För det är det betyder när CE lampan blinkar "Katalysator skadliga misständningar"

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Re: Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner?

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hej!

    Tror han menar skadliga
    För det är det betyder när CE lampan blinkar "Katalysator skadliga misständningar"

    Mvh

    Tack Oxygene för översättningen för de som inte är si insatta i just de området

    Kan bilen ta skada om jag inte tänker mig för?
    Ska förvisso lämna in den i mon..Men kanske får tänka mig för på vägen till saab?!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner?

    5000 varv på 6ans växel låter sjukt snabbt iaf.

    Eftersom det är på höga varv som det händer så är ju tipset att köra LUGNT.
    D.v.s undvik fullgas på växlarna och växla runt 3000varv. D.v.s Ecodriving

    Troligtvis sparades det ingen felkod eftersom lampan inte fortsätter lysa.
    Men bilen har ju garanti och allt. Så Saab kommer väl kunna mäta upp ev misständningar med Tech2:an.

    Vad tankar du för bränsle?

    Risken är väl att detta är ett fenomen som lättare uppstår med 95. Även om det är kallt ute nu.
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner?

    5000rpm på en 6;a är rätt mycket.
    Gått 2000 mil sa du. När fick den oljebyte/service senast.
    Oavsett vad alla påstår klara inte ens den bästa oljan mer än 1000-1500 mil på en turbomotor som gasas omilt med jämna mellanrum. Eller körs många kortsträckor.
    Nu är Saabs motorstyrning läskigt noggrann gällande felsymptom, så den delen funkar. Har 6;orna fortfarande motronicsystem? Eller har Saab ett eget numera?

    Tändningen slår ifrån då du fått knackningar/otrevliga misständningar. Luftfuktigheten är rätt hög nu och då skull jag hälla i 98 eller V-power i tanken på en sån bil.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Re: Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner?

    Tack för alla svar hittills!

    Service med oljebyte var gjort då jag köpte den för 500 mil sen. Så det känns ju inte som ett allternativ.

    Men jag kör med 95 oktan. Kanske skulle skulle gå upp i oktan till 98? Dock tycker jag inte att man hittar 98 så mycket mer längre, eller har ja fel? Å sen ska man anpassa sig då för att tanka i Shells V-power.

    Saab skulle ta in bilen i dag..Att det var något med bränsle systemet var de ju 100 på. Hoppas de får in felkod på bilen.

    Ska höra av mig med resultatet sen.

    //
    Jonas

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    521

    Re: Spras data i bilen om en felkod uppkommer & sen försvinner?

    Då har jag fått svar från SAAB.

    Det var dåliga tändspolar. De kommer att byta ut alla.

    Helt otroligt vad folk kan på detta forum

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0206 NG9-3 B284
    Av bolin 107 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2024-01-28, 10:37
  2. [LÖST] Felkod P0411 NG9-3 TurboX B284
    Av Injis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2023-11-02, 19:24
  3. Felkod P0089 Bränslepumpsregulator NG9-3 B284
    Av AtlanTiz- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2019-06-07, 21:00
  4. [LÖST] Felkod P0500 och XWD service NG9-3 B284
    Av M3ndax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2018-03-09, 09:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •