Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: bilen startar inte! OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    bilen startar inte! OG9-3

    Tjoo folket, vart på gymet och när jag skulle åka därifrån startar inte bilen, kollade oljan, va ganska dåligt (läckage i oljetrågspackningen) Fyllde på olja då startade bilen mirakulöst körde hem, dålig tomgång dok, gjorde mej i ordning för att dra till jobbet å nu startar bilen inte längre får fram en nolla på acc displayen när ja drar på starten? SIDén är stendöd så där har ja inget att hämta.

    har ett gamalt felmeddelande på gasspjället, boven i dramat?

    försökte även lyssna efter bränsle pumpen innan ja fick fart på den på gymet och kunnde inte höra den, fuskar endast på tomgången och bilen är helt original.

    Nån som har nån idee till en man i kris?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 555
    Medlem#
    8163

    Re: bilen startar inte! OG9-3

    Låter som en dålig vevaxelgivare. Rör sig varvräknarnålen någonting när du kör på starten men den inte startar?
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    Re: bilen startar inte! OG9-3

    Yes det gör den!

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Låter som en dålig vevaxelgivare. Rör sig varvräknarnålen någonting när du kör på starten men den inte startar?
    /Johan

  4. #4

    Re: bilen startar inte! OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av kuBen
    Yes det gör den!

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Låter som en dålig vevaxelgivare. Rör sig varvräknarnålen någonting när du kör på starten men den inte startar?
    /Johan
    Att oljan är "dålig" beror på att bilen är kall. Oljetrycket byggs upp vart-efter bilen står och går. Så jag tror nog att bilen gick igång av någonannan anledning.

    Kolla allting som har med tänd/bränsle systemet så hittar du svaret (ganska uppenbart men men . )

    Tändstift, bränslepump, Tändkassett osv.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    bilen startar inte! OG9-3

    Blir att ta bussen nu då Koppla på datorn imorrn å kika felkoder (polare som har tillgång till det)

    Tack för hjälpen folket!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    bilen startar inte! OG9-3

    blev ingen felsökning idag, min kompis fick inte ta med sej datorn från jobbet och jag har ingen som helst möjlighet att flytta på bilen

    vart sitter denna vevaxelgivare? (kostade strax över 2000:- på saab, vettigt?)

    bränsle och tändning kan jag inte hitta några fel på.

    kan tändningslåset spöka, bara nåt jag kommit på då jag för en veckan sen sprayade i lite klibbig olja för att den inte slog av stereon när ja skulle ur bilen vilket resulterade i att jag inte fick larma den.

  7. #7

    Re: bilen startar inte! OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av kuBen
    bränsle och tändning kan jag inte hitta några fel på.
    Hmm.. Vad är det för styrsystem du har? T5 eller T7 ?

    Det kan vara svårt att märka av fel på bränsle och tänding utan att ha kollat upp en felkod först, då man vet mer exakt vart felet är. Kan vara en givare som ger fel luft/bränsle värden osv.

    Du har/hade uppenbarligen ett felmeddelande också i intrument panelen?! Vilken lampa lyser/lyste?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: bilen startar inte! OG9-3

    Skulle gissa på att du har ett kasst batteri. Du skriver att ACC gjorde en nolla och det gör den efter att den har varit strömlös eller att spänningen har varit för låg... Är även siden svart så har den ju väldigt dåligt med kräm i batteriet.

    Har du inte provat med startkablar så gör det.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    bilen startar inte! OG9-3

    NU står det klart!
    Bränslepumpen som är kass, anledningen till at jag skrivit att bränsle systemet är OK är att när jag startat pumpen inifrån bilen och sedan gått ut så har ja sett att det kommit ut lite soppa ur slangen och tagit för givet att skiten funka men så va inte fallet efter felsökning med mekaniker kompis

    Polaren som hjälpte mej att klara ut felet kikade även vad mekonomen tar för en pump och sa de att de blir det priset minus rabatten han har på jobbet, pumpen kosta 2000:-, är de verkligen de man får betala för en sån pump alltså?, shiit tyckte ja verkligen var dyrt!

    Har även funderingar runt hur man byter den den satans spilevinken, är de så att man kan ta sej dit under baksätet?
    special/udda verktyg?
    något annat man borde byta när man ändå är där så att säga?

    svara på 2 tidigare inlägg...
    T5 har jag.
    batteriet är friskt och SID panelen är trasig sen tidigare jävigt konstigt att jag fick en nolla på acc panelen med din beskrivning av orsaken... Bilar alltså

    Tackar än en gång för hjälpen, kanon forum!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    oslo
    Inlägg
    33

    Re: bilen startar inte! OG9-3

    Felmedelandet jag har är från en gamal felsökning med dator, där har jag en felkod på gasspjället. Ska även åtgärda det så fårt ja får möjlighet Och T5 som sagt

    Citat Ursprungligen postat av johan011
    Citat Ursprungligen postat av kuBen
    bränsle och tändning kan jag inte hitta några fel på.
    Hmm.. Vad är det för styrsystem du har? T5 eller T7 ?

    Det kan vara svårt att märka av fel på bränsle och tänding utan att ha kollat upp en felkod först, då man vet mer exakt vart felet är. Kan vara en givare som ger fel luft/bränsle värden osv.

    Du har/hade uppenbarligen ett felmeddelande också i intrument panelen?! Vilken lampa lyser/lyste?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5
    Av Nord_ i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 16:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •