kamaxeldrevs skruven är runda.... HUR GÖR JAG NU?? kom gärna med tips....innan jag själv börjar testa olika saker....bilen i fråga är en saab 9000 2.0 ltt 96a....mvh
kamaxeldrevs skruven är runda.... HUR GÖR JAG NU?? kom gärna med tips....innan jag själv börjar testa olika saker....bilen i fråga är en saab 9000 2.0 ltt 96a....mvh
Kör 9000cde 2.0ltt 96a
Hur menar du? Gängtorsk/gängpaj?
Eller är nyckelfattningen trasig?
Mvh
jag har kramat Lill-Babs...
det är nyckelfattningen som trasig..... HJÄLPPPPPPPPPP
Kör 9000cde 2.0ltt 96a
Been there, done that...För min del så slutade det med att jag fick klyva dreven med bågfil. Varför? Jo eftersom jag hade en extra uppsättning kamaxlar så tänkte jag att då byter jag kamaxel helt enkelt...men så enkelt var det inte, för att öht. få ur kammen med drevet monterat så var jag tvungen att kapa sönder det gamla drevet då det tog i godset i toppen. Jag tror väl inte jag behöver påpeka hur noga man måste vara så att man inte får en massa spånor på fel ställen, va?
Kommer du åt med en bra tång? Typ svetstång?
Kan ju hjälpa att "väcka" skruven med några välriktade slag på den, men det vågar jag inte rekommendera.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
tack för svaren än så länge..... jag har en liten rörtång som jag testade med, den gick runt den med *suck* kan man inte testa att ta en hugmejsel till hjälp? frågan är bara hur hårt man vågar slå,,, vill ju inte ha sönder något
Kör 9000cde 2.0ltt 96a
Slå på en lite mindre hylsa och använd mutterknack om du kommer åt. Jag har fått bort med svetstång men man fick kämpa ett bra tag.
Man ska aldrig försöka få loss dessa med 12-kantshylsor eller någon "lite för stor" hylsa. Väldigt kinkiga bultar.
kan du inte visa på en bild hur en svetstång ser ut? mvh
Kör 9000cde 2.0ltt 96a
Gissar att den ser ut såhär (googlade lite snabbt bara):Ursprungligen postat av fabbebock
Mvh Marcus
Det där är mycket riktigt en svetstång. Dock anser inte jag att en sådan är bättre än en rörtång.
Jag skulle rekommendera värme på skruvskrället. Elda på ordentligt och sedan dra på med rörtången.
Mvh Per-Ola
9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11
hmmm nu jävlar har jag testat allt... nu blir det snart slägan och sen en annan topp *suck* jag fick av den enna skruven med den andra kunde jag glöma.....nu då?
Kör 9000cde 2.0ltt 96a
Be nån "låsa" drevet åt dig, knacka på en mindra hylsa, lossa.
Annars "låsa" drevet och en större rörtång.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
knacka på en hyllas på skruven å ta svetsen å svetsa fast hyllan det är ett förslag bara
då får du bort den
jag tackar för tipsen... får se hur jag fixar det..... annars kanske någon här har en topp hehe..mvh micke
Kör 9000cde 2.0ltt 96a
jag har en topp till dig
2,3 kan det vara något?
Säger bara en sak, käft hylsa modell Swelock. Lätt den bästa investering jag gjort! Kostar dock 800kr för ett set med 10mm-21mm men jag har aldrig misslyckats dra loss en rund bult/mutter med dessa.
Vet att Biltema har något liknande men jag vet inte om dessa är lika bra.
artnr: 19-1346
/Eric.
Hej!
Ett trick som jag begagnat mig av, i olika sammanhang, är att använda en huggmejsel. Gör ett litet hack så långt ut som möjligt på diametern. Använd en vanlig skruvmejsel i hacket som nyss gjordes och vinkla ned mejseln i den riktning som skruven ska tas dän. Därefter slås korta slag för att få loss skruven.
I ditt fall vet jag inte om åtkomligheten gör det hela möjligt.
Givetvis får man vara försiktig när man slår på en kamskruv.....
Jonas.
SAAB 9-3 2000, De Tomaso Pantera 1972, Chevrolet Corvette 1964, Ockelbo Ferrari 2016.
Tjohoooooooooooo det var hugmejslen som skulle till....nu är den jävlen av.....tack för alla råd och tips..... mvh micke
Kör 9000cde 2.0ltt 96a