Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Glapp i stereo / ljudsystem AS1 Saab 9-5 kombi ´00

  1. #1

    Glapp i stereo / ljudsystem AS1 Saab 9-5 kombi ´00

    Köpte en saab 9-5 kombi 2,3t från ´00 igår. På vägen hem märker jag att stereon inte funkar. (sitter en kenwood i, jag tror knappast att det är orginal. Jag har aldrig sett ett AS1 system förut) Jag stannar till å trycker på allt som tänkas kan, utan framgång. Efter att ha kört nån mil till så hoppar allt igång och musiken börjar lira, för att några minuter senare försvinna. Jag upptäckte senare att om jag kör på en guppig väg så lirar musiken/ dör musiken om vartannat när det guppar.

    Det "lustiga" med det hela är att stereon är på hela tiden, så det är inte någon problem med strömmen till den.

    Om jag står still, så kan musiken hoppa igång för en kort stund om jag slår/bankar (riktigt hårt) på mittkonsolen, från förarsidan eller passagerarsidan, båda funkar.

    Jag har tagit ut stereon och "juckat" på kablarna bakom, utan att något händer. Min första tanke var att det är nåt slutsteg där bakom stereon nånstans som glappar, men efter att sökt på forumet så ska det inte finnas något slutseg till AS1, eller hur?

    Tacksam för hjälp!

    Mvh Anders

    Edit! Nu har jag märkt att bäst av allt kan va att slå på högtalaren i vänster framdörr. (jag ska ju inte ens ha nån högtalare framdörren)

    Måste va nån som har varit å pillat här.

    Kan det vara kopplat så (om nu nån har byggt in högtalare själv) att om det är glapp i högtalaren i vänster framdörr, så dör alla högtalare?
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Glapp i stereo / ljudsystem AS1 Saab 9-5 kombi ´00

    Nån har absolut varit där och pillat eftersom det inte originalstereon som sitter i.
    Du kan med andra ord ha ungefär vad som helst inkopplat hur som helst och en seriös felsökning är svår innan du vet vad du har.
    Original AS1 har som du konstaterat vare sig separat slutsteg eller högtalare i framdörrarna.

    Om det blir kortis på någon av utgångarna så är det sannolikt att stereon stänger av steget för att inte gå sönder.
    Gissar på att högtalarkablarna antingen går emot varandra eller, mer troligt, att någon av dem är sönderskavd och går mot jord.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  3. #3

    Re: Glapp i stereo / ljudsystem AS1 Saab 9-5 kombi ´00

    Ok. Finns det nån möjlighet att det är AS2 i bilen orginal, men att nån har bytt ut stereoenheten?

    Anledningen till att jag var så säker på att jag hade AS1 var för att jag inte har stora enheten med kasett och cd + att jag inte har knappar i ratten.

    Men knappar i ratten kanske inte har med saken att göra. Och enheten kan ju va utbytt.

    Aja, jag tror jag får börja med riva bort dörrsidan och kolla dörrhögtalaren, jag hoppas att det är där det är knas. Tack så länge, jag återkommer
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Glapp i stereo / ljudsystem AS1 Saab 9-5 kombi ´00

    Visst kan nån ha bytt ut stereon även på de andra ljudsystemen. Allra enklaste sättet att kolla om du har AS1 eller AS2 när stereon är borta måste väl vara att kolla om det sitter en högtalare under gallret i mitten. AS3 har dessutom extra bas/basar som borde vara enkla att se.

    Det kan ju vara så att den som bytte stereon ansåg att rattknapparna var överflödiga efter bytet och plockade bort dem, eller så hade bilen helt enkelt inte dem från början. 9-5 såldes ju också utan stereo på en del marknader.

    Lycka till med letandet!
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5

    Re: Glapp i stereo / ljudsystem AS1 Saab 9-5 kombi ´00 *löst*

    Nu jag koll på läget. Det visade sig att jag har AS1, och att nån har monterat in marinhögtalare(!) i framdörrarna. Anledningen till glappet var att kabelskorna till högtalaren i vänster framdörr ibland nuddade metallen i dörren, å det blev väl nån sorts kortis. Så det hela var avhjälpt med lite eltejp.

    Nu återstår bara en fråga, eftersom stereon är utbytt till en "vanlig" kenwood, kan jag montera in en baslåda utan massa strul? Bara plugga in och spela, eller måste man bygga om halva bilen ändå?
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Glapp i stereo / ljudsystem AS1 Saab 9-5 kombi ´00 *löst*

    Citat Ursprungligen postat av Köttet
    Nu återstår bara en fråga, eftersom stereon är utbytt till en "vanlig" kenwood, kan jag montera in en baslåda utan massa strul? Bara plugga in och spela, eller måste man bygga om halva bilen ändå?

    Du behöver Dra plus från batteri till slutsteg, Sen lågnivå med remote till stereo från steg, och jordkabeln ska jordas i ramen, max 1 meter på jordkabel

    Hoppas det hjälper

  7. #7

    Re: Glapp i stereo / ljudsystem AS1 Saab 9-5 kombi ´00

    Bobzi >> Jo tack, Det har jag koll på. Det jag är intresserad av är om jag kan göra precis så, på det gamla hederliga sättet, eller om jag måste ha adaptrar och konvertera ljudet m.m bla bla bla modell http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio ... nced_to_se.

    Men jag antar att jag slipper det då stereon är utbytt och det inte finns något slutsteg monterat orginal som kan ställa till det.

    Någon som vet om det stämmer?
    9-3 SC Aero ´07 (Saab nr.7)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Glapp i stereo / ljudsystem AS1 Saab 9-5 kombi ´00

    Det stämmer. Du kan göra som vanligt.
    Det enda som det kan vara frågetecken runt är vad som ska eller inte ska vara kopplat till bilens originalkablage.
    Det enda som verkligen bör vara inkopplat är remoten till antennförstärkaren. Annars blir inte radiomottagningen kul. I de flesta fallen kan man säkert ta ström och jord till stereon från originalkontakten också.
    Tändningsstyrningen/Radioläge är lite värre att få till snyggt, men det finns lösningar även där. (Ljusreglaget eller TWICE/DICE-säkringen)
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -06 Kombi vilket ljudsystem?
    Av Tippler i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 18:57
  2. Glapp i stereo/högtalare? AS1 9-5 -99
    Av johis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 22:11
  3. Glapp i bakvagn? 9-5 kombi -03
    Av rallyjohan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •