Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Saab 93 -99 2,0T hackar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    8

    Saab 93 -99 2,0T hackar

    Hej, min Saab 93 -99 2,0T med speed parts steg 1, hackar till när jag ger full gas. Bara på full gas hacker motorn till, är det någon som vet vad det är som gör det?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    sätter min 5a på tändkasetten, den brukar orsaka att det hackar och har sig, självklart byts även tändstift vid detta bytet.

    Kan ju vara lämpligt att börja med att låna av någon kompis då den är rätt dyr.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Kör du på 98 oktan? Bytt tändstift (rätt hårdhet?). Magnetventil ok?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    8

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Kör bara på 98 oktan, tändstften har jag inte bytt sedan jag trimmade bilen ca 1,5 år sedan.
    Jag får prova att köpa nya tändstift, hoppas att det inte är tändkasetten.
    Om magnetventilen, är OK kan inte jag svara på men den har fungerat tidigare.

  5. #5

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Citat Ursprungligen postat av Theone1
    Hej, min Saab 93 -99 2,0T med speed parts steg 1, hackar till när jag ger full gas. Bara på full gas hacker motorn till, är det någon som vet vad det är som gör det?
    Kolla även om bilen ryker vid gaspådrag(behöver inte ryka väldans mycket), låt någon åka bakom. Om det börjar ryka när laddtrycket sätter fart så är det turbon som sjunger på sista versen. Men annars som dom andra skriver, kolla tändkasett, tändstift, uppgraderad vevhusventilation(mkt viktigt). osv.

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Citat Ursprungligen postat av johan011
    uppgraderad vevhusventilation(mkt viktigt). osv.
    Är så vitt jag vet inget problem på en T5 motor, var först med årsmodell 00 som 9-3orna fick samma motor som 9-5orna.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av johan011
    uppgraderad vevhusventilation(mkt viktigt). osv.
    Är så vitt jag vet inget problem på en T5 motor, var först med årsmodell 00 som 9-3orna fick samma motor som 9-5orna.
    Det kan nog stämma, har själv en t7a.
    Hade samma som du, ryckningar fast vid själva gaspådraget eller laddtrycket.
    Men det var vevhusven. som behövde uppgraderas. Efteråt blev det bättre, men det finns fortfarande kvar där, men mycket marginellt.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    8

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Jag har bytt tändstift men det gjorde ingen skillnad. När jag gasar fullt så hackar motorn till hårt och kommer igång nästan direkt efteråt.

    Kan det vara magnetventilen? Kan jag ta bort elkabeln till den och prova köra, om det är magnet ventilen borde den inte hacka till på fullgas?

    Om det är tändkasetten, blir det då ett stort hack vid fullgas?

    Kan det vara luftmassamängdsmätaren?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    64

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Citat Ursprungligen postat av Theone1
    Jag har bytt tändstift men det gjorde ingen skillnad. När jag gasar fullt så hackar motorn till hårt och kommer igång nästan direkt efteråt.

    Kan det vara magnetventilen? Kan jag ta bort elkabeln till den och prova köra, om det är magnet ventilen borde den inte hacka till på fullgas?

    Om det är tändkasetten, blir det då ett stort hack vid fullgas?

    Kan det vara luftmassamängdsmätaren?

    När min LMM var kass så hackade bilen vid gaspådrag, men oftast fler små hack,
    Kan vara tryckvakten om de känns dom den slår av kraften i nån bråkdels sekund? Har samma problem för tillfället

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Sätter mina pengar på magnetventilen. Den är utsliten och läcker, därför får du överladd vid fullgas. Laddtrycksspärren bryter bränslet och bilen hackar till och sen kommer det tillbaka och så fortsätter det så om du håller gasen nere.
    Tyvärr är det bara till att byta magnetventilen. Och tyvärr kostar den nästan 2000 kronor

    Om du inte tror mig så kan du prova följande:
    Titta på magnetventilen.
    Den har 3 slangar, märkta W,R,C
    Koppla ihop slangarna W och C med nått litet rör.
    Plugga R-slangen

    Nu skall bilen gå med grundladdtryck och kommer med säkerhet gå hur bra som helst.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    57

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Citat Ursprungligen postat av Theone1
    Jag har bytt tändstift men det gjorde ingen skillnad. När jag gasar fullt så hackar motorn till hårt och kommer igång nästan direkt efteråt.

    Kan det vara magnetventilen? Kan jag ta bort elkabeln till den och prova köra, om det är magnet ventilen borde den inte hacka till på fullgas?

    Om det är tändkasetten, blir det då ett stort hack vid fullgas?

    Kan det vara luftmassamängdsmätaren?
    På en T5 (röd TK) har du ingen LMM.

    Låter som tryckvakten slår av. Har du kollat att WG:n inte hängt sig eller att slangarna till MV:n är hela?
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar"
    http://www.garaget.org/M_icke_

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    242

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Min gjorde så och det var tändkasetten iaf.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Min gjorde så och det var tändkasetten iaf.


    Min hacka som FAN när tändkasetten var trasig, trodde motorn skulle fara åt fanders.

    Jag skulle i vilket fall som provat med en annan tändkasett innan jag gått på MVn, jag faktiskt hört få som haft en massa hack och ryckningar som berott på MV, däremot så är det väldigt vanligt med tändkasetten.

    Låna en och prova med!
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    8

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Först vill jag tacka alla för alla tipsen och råd.

    Jag ska ta och kolla upp magnetventilen, jag köper en ny. Det låter som att det är magnetventilen eftersom det bara händer på fullgas pådrag ibland och på högre varvtal. Det blir som att motorn dör 1 eller 2 sekunder och sen drar den igen.

    Om det är tändkasetten så skulle det väl hacka(1 till 2sek) när jag också gasar normalt?

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Det är ju grymt svårt att avgöra.
    När bränslet stryps av övertrycksvakten så brukar det kännas som att man skall slå huvudet i ratten. Det är dock inte så våldsamt på og9-3 som det var på 9000 enligt min uppfattning. Det blir väldigt mycket på eller av iaf.
    När det blir misständningar så brukar faktiskt CE-lampan blinka, men inte alltid och det känns mer som bilen tappar kraft. Inte fullt så "binärt" som med övertrycksvakten.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    8

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Jag ska koppla om magnetventilen, enligt ditt råd så får jag se om det är magnetventilen som strular.

    När det är fel på tändkasetten blir det likadant son jag har att motorn tappar kraften i 1-2 sekuder och sen går den igen?

  17. #17

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Citat Ursprungligen postat av Theone1
    Först vill jag tacka alla för alla tipsen och råd.

    Jag ska ta och kolla upp magnetventilen, jag köper en ny. Det låter som att det är magnetventilen eftersom det bara händer på fullgas pådrag ibland och på högre varvtal. Det blir som att motorn dör 1 eller 2 sekunder och sen drar den igen.

    Om det är tändkasetten så skulle det väl hacka(1 till 2sek) när jag också gasar normalt?

    Hej,

    Låter mer som membrandosan (wastegaten) är trasig/dålig. Sitter en fjäder i den som brukar bli svag av slitage, eller membranet som är trasigt. Hade exakt det felet på min 9-3a -00 (t5). Det som händer är att du får överladd och går in laddtrycks spärren som är runt 1.55 bar. Då känns det som motorn tvärdör i 1-2 sek.
    Testa byta den.

    Mvh

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Citat Ursprungligen postat av Theone1
    Jag ska koppla om magnetventilen, enligt ditt råd så får jag se om det är magnetventilen som strular.

    När det är fel på tändkasetten blir det likadant son jag har att motorn tappar kraften i 1-2 sekuder och sen går den igen?

    När tändkasetten pajar så kan det uppmärksammas på 100 olika sätt, därav att den alltid är en het kandidat, den är ganska lätt att byta med så därför brukar iaf jag alltid börja med att utesluta den, ska man på MV och andra prytlar så tar det mer tid och arbete.

    Min erfarenhet säger iaf att det är bra mycket vanligare med DI problem än MV problem, efrer att själv haft 3 haverier, inte CE vid något av dem.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    8

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Jag ska kolla membranet.

    en fråga när det gäller:

    Om du inte tror mig så kan du prova följande:
    Titta på magnetventilen.
    Den har 3 slangar, märkta W,R,C
    Koppla ihop slangarna W och C med nått litet rör.
    Plugga R-slangen

    Jag antar att du menar att koppla ihop W och C och plugga R på turbon.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    8

    Re: Saab 93 -99 2,0T hackar

    Jag lämnade in bilen på Saab, för att dem skulle kolla felkoder men det fanns inga.
    En felkod hittade dem och det var att fel styrenhet sitter i bilen. Ska det vara så efter jag har bytt chip?

    Jag ska fråga där jag köpte chip:et om dem kan veta vad det är för fel på bilen.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -00a hackar
    Av wolf9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 15:04
  2. Saab 900 2.0T SE -95 hackar
    Av XzepT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 18:00
  3. SAAB t16 900 Hackar vad acc.
    Av SAABt1685 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 23:46
  4. Saab 900 t hackar
    Av Freddan_1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •