Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Byte av spec koppling 9-3 ss

  1. #1

    Byte av spec koppling 9-3 ss

    Min koppling börjar att ge sig, vad är det effektivaste billigaste alternativet?
    Självklart har jag kikat in på spec, men är det verkligen värt dom pengarna som det kostar? vilka alternativ finns?

    Mvh:Emil

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 256

    Re: Byte av spec koppling 9-3 ss

    Hej!
    Vad har du för tankar om kopplingsbytet? Ska du byta bara lamellen eller tänkte du gå på en helt ny koppling med lamell och tryckplatta?

  3. #3
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 066
    Medlem#
    7289

    Re: Byte av spec koppling 9-3 ss

    Flikar in en delfråga om koppling då när det ändå är på tapeten.

    Om man planerar att hålla sig under 400Nm, vad bör man byta till då? Räcker det med en kraftigare lamell eller bör man byta tryckplattan också? Vad är det som skiter sig först så att säga.

    Mvh Marcus

  4. #4

    Re: Byte av spec koppling 9-3 ss

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Hej!
    Vad har du för tankar om kopplingsbytet? Ska du byta bara lamellen eller tänkte du gå på en helt ny koppling med lamell och tryckplatta?
    När man ändå byter så tycker jag att man ska gå på stort med en gång så man slipper byta fler gånger i framtiden. Har läst på zatzy att spec kopplingarna är från sachs med slipade nummer och målade blåa, kan vara bullshiit. Vad klarar original tryckplatta ? Räcker det med lamell av något bättre kvalité ?
    Kanske är en konstig fråga, men kan man få mer känsla på kopplingen? idag känns den som en tvättsvamp eller hur jag ska förklara det, inte den minsta känsla när man tycker med vänstern
    Mvh

  5. #5
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 256

    Re: Byte av spec koppling 9-3 ss

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Hej!
    Vad har du för tankar om kopplingsbytet? Ska du byta bara lamellen eller tänkte du gå på en helt ny koppling med lamell och tryckplatta?
    När man ändå byter så tycker jag att man ska gå på stort med en gång så man slipper byta fler gånger i framtiden. Har läst på zatzy att spec kopplingarna är från sachs med slipade nummer och målade blåa, kan vara bullshiit. Vad klarar original tryckplatta ? Räcker det med lamell av något bättre kvalité ?
    Kanske är en konstig fråga, men kan man få mer känsla på kopplingen? idag känns den som en tvättsvamp eller hur jag ska förklara det, inte den minsta känsla när man tycker med vänstern
    Mvh
    SPEC kopplingarna är inte Sachs med bortslipade nummer.
    SPEC bygger egna lameller, sedan kan det vara Sachs tryckplattor som man modifierar för att få rätt fjäderkraft för applikationen.

    Org. tryckplatta med en "sinter lamell" (sintring är en tillverkningsmetod och inte ett material) klarar ca 450Nm.

    Slender: Vridtåligheten uppnås av två saker, friktion mellan tryckplatta/svänghjul och lamellen och tryckplattans innspänningskraft (fjädring). Ökar du något av dem (fjädring eller friktion) så höjer du gränsen innan kopplingen börjar slira. Eftersom materialet på tryckplattan/svänghjulet inte direkt går att göra något åt för att öka friktionen är det lamellen som styr friktionskoefficienten, medan tryckplattan får stå för inspänningskraften. Att då öka tåligheten är den enklaste vägen att gå att byta lamellen till en vassare

    Pedalkänslan sitter mestadels i tryckplattan och kopplingsmekanismen i sig, däremot så ligger "draglägets" känsla mestadels i lamellen.

    Hälsningar,
    Henrik
    EXD Custom

  6. #6

    Re: Byte av spec koppling 9-3 ss

    okej, bra förklarat EXD, det enklaste är att köpa sig specs tryckplatta och lamell och bita i sura äpplet, det är väl en sådan setup som borde hålla i längden.
    Mvh

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 256

    Re: Byte av spec koppling 9-3 ss

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    okej, bra förklarat EXD, det enklaste är att köpa sig specs tryckplatta och lamell och bita i sura äpplet, det är väl en sådan setup som borde hålla i längden.
    Mvh
    Det ska den göra!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    125

    Re: Byte av spec koppling 9-3 ss

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    okej, bra förklarat EXD, det enklaste är att köpa sig specs tryckplatta och lamell och bita i sura äpplet, det är väl en sådan setup som borde hålla i längden.
    Mvh

    http://www.racestuff.se/index.php?main_ ... cts_id=234
    9-5 Aero SC -04 ,9-3 SS Aero -04 Såld , 9-5 Aero -04 Såld, 9-5 Aero -02 Såld, 900 Ng T Talladega (Viggen) Såld
    http://www.garaget.org/Nordie

  9. #9

    Re: Byte av spec koppling 9-3 ss

    Jodå, lite i överkant för enbart lamell, Det luriga är ju att jag inte vet om det sitter dubbelmasssvänghjul/enkel på min bil. Hur ska man veta det?
    Hur är det om man köper specs steg 3, man måste ju veta vilket lamell som passar min bil.
    Mvh

  10. #10
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 256

    Re: Byte av spec koppling 9-3 ss

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Jodå, lite i överkant för enbart lamell, Det luriga är ju att jag inte vet om det sitter dubbelmasssvänghjul/enkel på min bil. Hur ska man veta det?
    Hur är det om man köper specs steg 3, man måste ju veta vilket lamell som passar min bil.
    Mvh
    Man kan köra fjädrad lamell oavsett om man har dubbelmassesvänghjul eller ej. Hur var det hade du 5 eller 6växlad?

  11. #11

    Re: Byte av spec koppling 9-3 ss

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av EmilSS

    Jodå, lite i överkant för enbart lamell, Det luriga är ju att jag inte vet om det sitter dubbelmasssvänghjul/enkel på min bil. Hur ska man veta det?
    Hur är det om man köper specs steg 3, man måste ju veta vilket lamell som passar min bil.
    Mvh
    Man kan köra fjädrad lamell oavsett om man har dubbelmassesvänghjul eller ej. Hur var det hade du 5 eller 6växlad?
    5 växlad.
    Mvh

  12. #12
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072

    Re: Byte av spec koppling 9-3 ss

    Citat Ursprungligen postat av EmilSS
    Jodå, lite i överkant för enbart lamell, Det luriga är ju att jag inte vet om det sitter dubbelmasssvänghjul/enkel på min bil. Hur ska man veta det?
    Hur är det om man köper specs steg 3, man måste ju veta vilket lamell som passar min bil.
    Mvh
    Den informationen är inte uppdaterad. Har visat sig att körbarheten blir bra oavsett svänghjulstyp.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

Liknande ämnen

  1. Slirande SPEC 2+ koppling?
    Av Tur6o i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 14:29
  2. Spec steg2 koppling
    Av 95_aero_nordic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 19:45
  3. Nån som kör med SPEC koppling på 900ng ??
    Av Talladega-98 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-13, 20:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •