Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Läcker in vatten i min NG9-3

  1. #21
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Antagligen har detta uppmärksammats av SAAB & därav har locket tillkommit under någon årsmodell. Jag vet ej när. 2005 är ju en ganska tidig 9-3 bil så detta kan ju ha uppmärksammats först efter. Men med locket så fixar sig det nog. Att en gummi/skumgummi packning vittrar sönder, ja sådant händer. Men såklart, trist när man nyligen köpt bilen.

    9000mil på en 2005 låter ju ovanligt bra. Trevligt. Any plans for the future?

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Nu kanske mätaren står på cirka ~9500 .. jag undvek V6an på grund av högre kostnader (vad jag trodde då), vilket innebär att den har den klassiska saab 4an.
    Planerna just nu är att hålla bilen i bra skick, kommer uppgradera bromsarna i sommar sedan lite allmänt småpill :-) Funderade på att optimera programvaran men inser att detta gör att helförsäkringen inte gäller.. så avvaktar lite med det

    Titta gärna på min Saab på http://www.garaget.org/?car=357906
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-04 klockan 12:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  3. #23
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Fin kärra. Jo B207R är nog allt ett bättre val för vardagsbruk. B284 V6-maskinen är fin i många avseenden, men lite törstigare. Men som garagequeen dricker den inte så mycket soppa

    Ja 314mm Aero eller 345mm TX-bromsar fram så har du fått en fin uppgradering. 2004 & 2005 Aeron hade ju 302mm fram.

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Jag kan meddela att det var ett hell****e att få bort all svart silikon som jag satte dit hållaren med igår..... man lär sig av sina misstag.

    Jag monterade istället tätningslisten från Mekonomen. Nu inväntar jag plastskyddet från 2008 års 9-3 som även ska monteras ovanför kupefiltret.. sedan får vi hålla tummarna att det håller tätt och jag slipper vatten i kupén.. men det vet vi såklart inte förens det börjar regna!

    Kan även tillägga att tätningslisten från mekonomen är grym, väldit lätt att arbeta med. Hoppas bara att den håller tätt också!

  5. #25
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Ja den typen av tätningslist är guld. Jag har genom åren gjort slut på några rullar till olika ändamål. Den har många användningsområden där man behöver täta något, men som man inte vill "limma" ihop permanent.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    En magisk rulle m.a.o. :-) en solklar favorit redan!

    Jag kommer akta mig noga för att ens röra en silikontub igen.. idag sitter jag på kontoret med ömma fingrar...
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-04 klockan 12:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    10
    Fråga, har/fick du bilen torr efter att du tätade kupefilterhållaren? Eller rättare sagt, fick du den tät?

    Har samma problem att jag får in vatten i min 9-3x som du beskriver. Vet inte vart jag ska felsöka längre.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-04 klockan 12:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #28
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Hamnat i samma med min 9-3X. Regnade ju inget hela sommaren, så nu när det smällde till med skurar i augusti så verkar det som allt kom på en gång. Sög nog ut 2-3 liter minst förra helgen med avfuktare, kupévärmare och disktrasa från skumgummit i golvmattan. Började droppa in igen när jag körde på motorvägen i en störtskur igår. Enbart passagerarsida fram och bak, fram från den lilla skumgummidamasken under och till vänster om handskfacket (AC:ns dräneringsrör?) och bak från utblåsen under höger framstol.

    Dräneringarna i akvariet är så rena de kan bli, både vänster och höger. Tätlisten runt kupéfläktshållaren såg väl lite nött ut i underkant, men inte farligt för att vara en sju år gammal 9-3NG. Testade att hälla vatten på rutan och låta det rinna rätt ner ovanpå plasthållaren till filtret, men rann inte in något i fläkten. Tänkte ändå byta tätlisten så får vi se.

    De två alternativ jag kan tänka mig är 1) dräneringsröret till AC:n som sitter hedniskt jobbigt till, men vid test med fullt AC-blås och samtliga spjäll stängda (som går att stänga) så droppade det fint från den gummislangen. Eller 2) underkanten på plastlisten som öppnas med två clips för att byta kupéfilter, den ser lite väl nedsvängd ut i mitten så kanske droppar in vatten där som sen rinner genom filtret vid körning i regn och hög hastighet. Men jag tycker att regnskyddet aka plastskivan som ligger över alltihop borde dirigera bort vatten som tar sig ner där...

    Ska bolla't med Stemeck när bilen servas om några veckor, för detta blir jag inte klok på.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-04 klockan 12:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  9. #29
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 623
    Medlem#
    10853
    Det finns en servicebulletin/technical advice daterad februari 2007 (TA855-0706) som gäller bristande applicering av fogmassa på höger in- och utsida framme vid torpedväggen.
    Skall vara uppe vid gångjärnet till huven. Man kan ju tycka att 9-3X som kom många år senare inte borde ha problemet men det kan vara värt att kolla.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    182
    Jag hadde samma problem på min 9-3 '08. Vatten rinner in av högre dörr fram, når jag körde i regn.
    Först kollade jag kupefilter läckage teorin, men upptäckte då här på STCS en tråd om att vattnet rinner inn genom dörren! Det beror på att plastfolien i dörren har brist. Då rinner vattnet som kommer inn vid fönstret på fel sida av plasten och hamnar i kupén framför att rinna ut av dräneringen i botten av dörren. Du måste ta av dörklädsen och då reparera plasten eller byta den. Jag valde at bytte då mit var ituskuren (och igen-tejpad) efter att jag hade ljudisolerad dörrarna. Efteråt är bilen igen tätt.

  11. #31
    Sugmotor Sonnergards avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    47
    Medlem#
    11491
    Kan ju bara återkomma med att det verkar ha löst sig, för närvarande i alla fall. Vid de två tillfällen som bägge golv på höger sida var blöta så hade vi sett vatten rinna från den vita skumgummidamasken bakom mittkonsolen, vid främre passagerarens vänsterfot. Blev aldrig klok på om det var regn eller kondensvatten, lutar mer åt det förstnämnda. Tätlisten runt kupéfilterhållaren såg som sagt fräsch ut, men bytte ut den mot en ny gummilist och drog fast hållaren med två muttrar, förutom plastklämmorna som håller den på plats mot torpeden. Lyckades också komma in med en plasttråd i dräneringspipen för AC:ns kondensvatten och jocklade runt en del, men såg inte att jag fick ut nån smuts direkt.

    Men sen dess har golvet hållit sig torrt som sagt. Det verkar inte vara vatten via dörren i mitt fall som du beskriver, kesr. Enda jag har märkt vid nåt tillfälle är enstaka droppar på sätet höger bak som letat sig in från dörrens övre gummilist. Läste nån tråd om att gummilisten mot bilen på NG9-3 5D var för hårt spänd och att man kan justera den, men har inte kommit så långt.
    9-3X BioPower Griffin MY12, Diamond Silver

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -

    Ng9-3, läcker in vatten på 2st ställen

    Efter en biltvätt idag så märkte jag att mattan på passagerarsidan fram va fuktig, som att något droppat från under handskfacket.
    Efter lite forskning på Google etc så kom jag fram till att något kanske blivit fel när jag böt kupefilter härom veckan.

    Demonterade dom två skyddande plastbitarna, kollade dräneringen om det va stopp, men den verkade prima.
    Tog bort kupefiltret samt själva hållaren för filtret och såg att packningen på baksidan mot torpedväggen va snustorr.
    Jag tror detta kan vara boven, men vad kan jag använda som ersättning för den gamla trasiga packningen/listen?

    Nästa läckage har jag ignorerat i snart 4år, men passade på att kolla.
    Det har läckt in vatten i nedre kant utav vänster bakdörr så att mattan bakom förarstolen kan ha en liten pöl vid regn.
    Skruvade av dörrsidan och såg ett par revor i den grå plasten, samt att plasten nedtill hade lossnat och såg lite sliten ut.
    Stoppade in handen och kände efter i dräneringshålen i botten, dom va rena och fina.
    Räcker det att jag tejpar ihop denna lite snyggt samt fäster nedtill för att undvika att det läcker in?
    Vad kan annars vara boven i detta fall?

    Ng9-3 sc 2006

    Tack på förhand

  13. #33
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171
    Finns nån plastbricka man sätter över luftintaget för att förhindra att vatten läcker in vid störtskur eller biltvätt...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    36
    Medlem#
    -
    Om det är en sådan här du menar, 12765989 så finns det redan en sådan
    Senast redigerat av Moderator den 2021-05-13 klockan 23:14. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •