Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: När fläkten startas startar även andra saker :S

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    När fläkten startas startar även andra saker :S

    Hej,

    Har en 9-5 2.3L -98 som inte sköter sig. Den började i somras. Problemet har kommit och gått sedan dess och är nu konstant.

    När jag slår igång styrenheten för fläkt/ac systemet så börjar vindrutetorkarna att veva och likaså sprutar det spolarvätska i pulserande tempot. Fläkten och displayen blinkar och arbetar i takt med spolarvätskan. När jag slår av fläkten via OFF, så slutar alla enheter att gå. Måste få bukt med det hela. Kan inte köra längre utan fläkt pga fukten å kylan.

    Vilken enhet bör kortslutningen sitta i? Vart sitter den enheten?

    Mkt tacksam för all hjälp!

    Hälsningar
    Peter i Nacka

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: När fläkten startas startar även andra saker :S

    Vart felet är törs jag inte gissa men det låter som att det är ett jordfel tycker jag.

    Prova att plocka ur säkringarna för de olika sakerna och se om de andra påverkas för att på så vis kanske lokalisera felet någorlunda.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: När fläkten startas startar även andra saker :S

    Hej sOFFe, följt dina råd. Kom till fläkt säkringen och då slutade torkare å spolarmotorn att gå. Satte tillbaka säkringen. Nu går ej fläkten men slipper ovan nämnda.

    Bytte kol i fläktmotorn förra sommaren. Kan ha lyckats med en kall lödning där som spökar... Lyckades inte å få lossa vindrutetorkarna trots en avdragare jag köpte under em.

    En annan märklig sak var att när jag kör spolarmotorn så tänds även kupelampan svagt vid förargolvet när jag slår igång å när jag slår av spolarmotorn.

    Tack för tipset. Fortsätter imån när ljuset är åter!

    Peter i Nacka

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: När fläkten startas startar även andra saker :S

    Nu dagsljus och jag har pulat vidare. Kopplar jag ur antingen genom säkringen eller genom honan på fläktmotorn så slutar nästan alla problem. Problemet som inte slutar är motorn till spolarvätskan. Den vill gå lite grand, säg på 1/10 kapacitet. (Hittar inte säkringen till den motorn. Läst igenom instruktionsboken om å om igen! Står å drar tjuvström nu pga det...).

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    35

    Re: När fläkten startas startar även andra saker :S

    Låter garanterat som nå knasiga jordefel, kolla upp jordpunkter m.m. så att allt sådant är schysst, lycka till!

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: När fläkten startas startar även andra saker :S

    Tändlåskontakten! Det är rätt mycket som styrs genom denna. Och det finns betydligt nyare exemplar som fått problem av diverse svårfunna sorter. Jag skulle nog börjat i denna ända då spolar och fläktmatning inte ens ligger på samma matningskretsar.
    Jordfel i tändlåskontakt kan ju ge vilka felupplevelser som helst.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: När fläkten startas startar även andra saker :S

    Okej, ja el är jag sämst i världen på så har ingen nytta ens av ett el-schema (Än så länge då. Skall gå en 1 årig utb nu till antingen fordonselektriker eller industrielektriker. Så sedan kan jag hjälpa vissa av er tillbaka!)

    Pillat även på tändningslås kontakten när jag bytte handbromsvajer i våras...

    Skall ut å prova nu. Även prova om fläkten går när jag lägger ström direkt på den. Först iväg å inhandla en ny pannlampa då min försvunnit. Världens tips till alla bilmekare å inhandla en sådan!!!

    På återskrivning

    Peter

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: När fläkten startas startar även andra saker :S

    Hej,

    Provade att guka lite med kontakten till tändningslåset för att få bort ev oxid. Ingen skillnad. Hör även att "motorn för vart fläktluften skall blåsa ut" i kupen hackar lite när bilen stått å blivit kall. Har Hains rep-handbok men där finns inget elschema. Nån som vet vart jorden bör gå i karossen/chassit för dessa komponenter?

    Hälsningar
    Peter i Nacka

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: När fläkten startas startar även andra saker :S

    Nu är man lite små vass på WIS, mkt trevligt program Nåväl, gått igenom alla jordpunkter förutom de två bakom strålkastarlyktorna som jag inte hittar, G30!? En skruv var lite lös på G41P, lossnat ett halvt varv. Där är ju även kupefläktens regulator jordad genom. Så kanske är där det var I motorrumet var det rostigt på de två jordpunkterna närmast batteriet. Gnuggat å sprayat efteråt. De flesta jordpunkter har inte ens oxiderat eller rostat. Kikade inte in tipset om jordpunkten vid

    Slarvade med jordningen till tändningslåskontakten. Såg dock den när jag spände hanbromsvajern lite. Antar det var den jag såg, var inte ärgad eller rostad.

    Kanske skulle väntat med inlägget tills jag fått igång bilen... G41P som nämnts ovan involverar både fläktreglerdonet och vindrutetorkan men inte spolarpumpen :S Så är nog fel ute.


    Dock har jag köpt in ELM327 å pulat med den idag. Drog ur batteriet... (Nån har satt in 100W på mitt hel å halv lyse, blåa oxå...). Så fick inte upp kräm nog att starta bilen för att se vad som händer med fläkten när säkringen är i. Kanske var den som drog ur batteriet :S Fick en söt liten gukka till höger trafikljus med två lampor där båda var röda till slut. Sedan försvann det helt. Körde mest med Scantool_net113 win. Hade visst bandbredden på 9800 en halvtimma. Såg ikväll när jag packade ihop att det stod 38000 i bandbredd. Flyttar sista till ny tråd.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Nacka/Umeå
    Inlägg
    178

    Re: När fläkten startas startar även andra saker :S

    Hej, verkar som det var G41P för nu fungerar allt som det skall (Visserligen lossade jag de till höger om batteriet framifrån sett då de var korriderade, skrapade ytorna å körde 55-6 på dem oxå...)

    Tack för tipsen!

Liknande ämnen

  1. Dåligt laddtryck och andra konstiga saker (9-3 aero og)
    Av Piraten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-18, 23:01
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 13:38
  3. Kortspak i Volvo 140? Nu även andra 140-frågor.
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 15:51
  4. Andra saker som också heter Aero
    Av micka i forum Tidsfördriv
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-15, 07:46
  5. Stolsvärme 9000 -94(Nu även andra stolen lagad, några foton)
    Av Brainy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •