Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Miljökontrollvärden Besiktning, förklaring

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Miljökontrollvärden Besiktning, förklaring

    Har precis varit och besiktat och allt verkar ju bra.

    CO 0,1 (0,3)
    CO 2500 0,1 (0,2)
    HC 007 (100)
    Lambda 1,00 (0,97-1.03)


    Någon som kan förklara lite mer ingående vad värdena betyder?

    Hörde att HC värdet kan indikera lite hur motorn mår och ev. om det kommer upp olja via kolvringarna och förbränns så kan detta värde öka.

    Stämmer det? Finns det något annat man kan läsa ut av det hela?

    Besiktade på 98, hur hade värdena troligtvis ändrats om man kört på E85?
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Miljökontrollvärden Besiktning, förklaring

    Din motor är frisk :P

    CO är koloxid, är det en ofullständig förbränning, mao motorn har för mycket bränsle eller för lite luft så får man höga CO värden.

    CO 2500 är samma sak fast dom ökar varvet till 2500

    HC är oförbränt bränsle/olja? Har man hög HC så kan det hjälpa att byta motoroljan, se över tändstift, tändkablar och sånt. är katalysatorn risig så får man hög HC

    Lambda mäter syrehalten i avgaserna och är ett värde hur bränsleblandningen är till motorn. 1.00 är bästa blandningen för katalysatorn så den fungerar bäst, men motorn går bäst/ekonomiskt/mest effekt om den får gå aningen fetare, dvs en lambda lite mindre än 1.00

    Detta är vad jag har lärt mig, men jag kan ju ha fel :P
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Miljökontrollvärden Besiktning, förklaring

    Mest ekonomiskt går en motor med ett lambda värde på över 1, medans max effekt brukar komma vid lambda 0,85-0,95. För att katalysatorn ska rena CO, HC och NOx krävs dock lambda 1. Ja, egentligen så är medelvärdet lambda 1 medans det faktiskta värdet växlar mellan något över och under lambda 1 för att tömma och fylla på katalysatorns syreförråd.

    Kolväten ger alla bensinmotorer naturligt. En del bränsle är under förbränningen i kontakt med cylinderväggarna, gömmer sig i springan mellan kolven och cylindern eller undkommer förbränningen på annat sätt. Detta bränsle resulterar i kolväteutsläpp.

    Värdena här indikerar att allt är normalt.

  4. #4
    Hur mäter de lambda på bilbesiktningen?
    Jag tänkte ligga på lambda 1 i det registret, sedan magert på landsvägsfart med hjälp av bredbandslambda.
    |Alla frågor gäller Saab 95 Aero MY04 Manuell|

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    De mäter på tomgång, alternativt förhöjd tomgång, det vill säga tomgång vid ett högre varvtal än normalt, oftast ~3000rpm. Rekommenderar inte att konvertera till "lean burn" som lekman. Oftast gör man mer skada än nytta.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Fast man ska ju tänka på att bilprovningen mäter lambda längst bak i avgasröret, det betyder INTE att motorn går med den lambdan, det är ju ett framräknat värde baserat på innehållet i avgaserna, vilket betyder att om det är hål i avgassystemet så drar den in luft där och ger ett felaktigt värde. Jag tror nästan bilprovningen mäter lambdan framförallt för att kunna hitta trasiga avgassystem.

    På min aero ('05) mätte dom dock inte lambda sist, utan jag tror det värdet kom från ODB-II ? ..på gammelsaaben så mätte dom i avgasröret "som vanligt" dock.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag besiktade -05 igår (Besikta) och det mättes vid 2500rpm med mätsonden bak i röret
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Lambdan också ?

    Jag besiktigade aeron hos SBP, och silversaaben hos opus..

    Ska kolla exakt på pappret hur det stod när jag kommer hem sen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast man ska ju tänka på att bilprovningen mäter lambda längst bak i avgasröret, det betyder INTE att motorn går med den lambdan, det är ju ett framräknat värde baserat på innehållet i avgaserna, vilket betyder att om det är hål i avgassystemet så drar den in luft där och ger ett felaktigt värde. Jag tror nästan bilprovningen mäter lambdan framförallt för att kunna hitta trasiga avgassystem.

    På min aero ('05) mätte dom dock inte lambda sist, utan jag tror det värdet kom från ODB-II ? ..på gammelsaaben så mätte dom i avgasröret "som vanligt" dock.
    Här håller jag med fullständigt

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det som också visar sig på bilprovningens mätningar är om lambdasonden börjar bli kass. Den kan då verka svänga runt lambda 1 för styrsystemet men i själva verket vara ganska "off" och då syns det i mätningarna.

  11. #11
    Okej, jag ska göra en besiktningsfil och en körfil. Då blir det rätt för alla
    |Alla frågor gäller Saab 95 Aero MY04 Manuell|

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage och dags för besiktning (Besiktning)
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:26
  2. För höga miljökontrollvärden!
    Av dexer i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 19:06
  3. Förklaring av ord
    Av RzR i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 23:05
  4. Förklaring av katalysatorer
    Av niohundra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •