Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: från Remmspännare till SFI uttag

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Rottne
    Inlägg
    25

    från Remmspännare till SFI uttag

    Tjenna. har två raka frågor. SAAB 9000 cse 2.3t -95

    Behövs specialverktyg till att trycka ihop remspennare ?

    SFI uttag så jag kan använda T5 Suite. Var finns det? om man ska in på panelens bus ?
    ----------------------------------------------------------------------------
    The Pedal To The Metal ------>
    Martin Karlsson.. plötsligt händer det.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: från Remmspännare till SFI uttag

    Om jag inte minns helt fel så gör man som på senare modeller. Det finns ett fyrkantigt hål på ovansidan. Man stoppar ner en förlängare och drar framåt, sen spärrar man spännaren i hoptryckt läge genom att föra in en 6mm borr i hålen som finns på baksidan. Låter mysko men jag tror du fattar när du tittar.

    SFI-uttag? Menar du OBD-uttag så sitter det under ratten. När jag programmerar T5-boxar så löder jag in BDM-stift och tar det den vägen. Om man ska programmera "live" så har jag för mig man fick dra egna sladdar. Det där står det mer om på webbsiten som tillhandahåller programmet du talar, vars namn är portat på detta forum

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Rottne
    Inlägg
    25

    Re: från Remmspännare till SFI uttag

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Om jag inte minns helt fel så gör man som på senare modeller. Det finns ett fyrkantigt hål på ovansidan. Man stoppar ner en förlängare och drar framåt, sen spärrar man spännaren i hoptryckt läge genom att föra in en 6mm borr i hålen som finns på baksidan. Låter mysko men jag tror du fattar när du tittar.

    SFI-uttag? Menar du OBD-uttag så sitter det under ratten. När jag programmerar T5-boxar så löder jag in BDM-stift och tar det den vägen. Om man ska programmera "live" så har jag för mig man fick dra egna sladdar. Det där står det mer om på webbsiten som tillhandahåller programmet du talar, vars namn är portat på detta forum

    Jaså det är så. Ja Sorry då :P Ja det är LIve datan jag behöver. ska kolla å se. Tack för hjälpen
    ----------------------------------------------------------------------------
    The Pedal To The Metal ------>
    Martin Karlsson.. plötsligt händer det.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 071

    Re: från Remmspännare till SFI uttag

    SFI brukar betyda Svenska För Invandrare.
    Har vi en sån funktion i våra bilar? Ere därför så få läser i intruktionsböckerna innan de slänger ut en fråga??





    Fick ett litet infall bara. Lycka till.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Re: från Remmspännare till SFI uttag

    Hej!

    Remspännaren spänns antingen m.h.a. att man drar uppåt i remmen samtidigt som man stoppar in ett specialverktyg i två urskålningar på spännarens arm. Har man ingen rem kvar, som i mitt fall, kan man ta en polygrip modell större och försöka trycka ihop den. Det går inte att trycka på det mest uppenbara sättet, men med lite joxande hittar man ett läge där det går att trycka ihop den. Här måste man alltså gå in via hjulhuset och skruva bort innerskärmen.

    Specialverktyget går att tillverka själv, finns en ritning på det i Haynes och jag tror det finns här på forumet också, har tyvärr inte tid att söka upp det just nu.
    Det består av ett plattjärn och två bultar.

    SFI-uttaget sitter på kabelstammen som går från T5-styrdonet, ca 20 cm från handsken (i akvariet alltså) Bara att koppla ihop med sin hemgjorda sladd till CANUSB-adaptern.

    Har lite bråttom just nu, men skulle det vara något som är otydligt så besvarar jag det senare idag.

    //Jens
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

Liknande ämnen

  1. Går det att fixa AUX uttag till kasettbandspelare?
    Av RSC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 17:33
  2. Två uttag till instrument..?
    Av __Jocce__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •