Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: "tunnare" spackel?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    123

    "tunnare" spackel?

    Använder just nu biltemas finspackel, och tycker det funkar bra.. Men skulle vilja ha ett spackel som är tunnare, d.v.s. lite mer flytande..

    Går det att använda nån form av förtunning eller liknande för att tunna ut biltemas spackel, eller finns det något annat spackel som har ungefär den egenskapen jag är ute efter?

  2. #2

    Re: "tunnare" spackel?

    Sprutspackel?
    Saablös på okänd framtid

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    960

    Re: "tunnare" spackel?

    Vad är det du ska spackla på?
    Bilteamas produkter är bra ibland men har en väldigt varierande kvalite. om man inte bygger ngt seriöst som man vill ska hålla i flera år, typ ett kjolpaket så funkar bilteam helt ok.

    Jag har testat en hel del olika produkter genom åren på både bilar och båtar och det spackel jag gillar bäst är faktiskt vanligt epoxy som man blandar spackelmedium i. Bara att blanda till valfri tjocklek.
    Finns även färdiga två och tre komponents epoxyspackel som man kan blanda tjockleken själv på.

    Polyester baserade produkter som tex plastick padding och bilteama går helt bort specielt vid gjutning men även spackling.

    Epoxy is da shit. Halva vikten och dubbla styrkan. Man slipper konigheten som polyesterspackel ofta får. Nackdelen när man guter är att man måste använda samahängande väv vilket kan va lite svårare o läga över flera krökta ytor.
    å andra sidan va det lättare att lägga gämt o hålla fast.

    Förra vintern göt ja upp ny akterspegel, spant, durk o fördäck, Spacklade hela båten utvändigt och invändigt med epoxy o medium. Lackade sen alltihop med gelcottop.

    Här kan man handla epoxyprudukter till hyffsade priser och i lite större förpackningar, finns flera andra tillverkare ocskå.:
    www.epoxibutiken.se
    www.batepoxi.se
    Dessa säljer från www.nilsmalmgren.se

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    123

    Re: "tunnare" spackel?

    Citat Ursprungligen postat av HP
    Text
    Håller på med rostlagning på en gammal jänkare, och vissa ställen är det ganska stora ytor som behöver spacklas, vilket kan vara svårt att få jämnt ibland med biltemas spackel..

    Men epoxy är alltså grejen..
    Tittade lite på epoxibutiken, men det var ju inte helt billigt om man jämför med biltemas produkter men det kanske det är värt..
    Men vilken typ ska jag ha? antar att det är Båtepoxi jag ska ha, men "Kompakt", "Lättslipat" eller "Elastiskt"?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: "tunnare" spackel?

    jag förstår inte riktigt problematiken men jag skulle nog köpa spackel av erkänt fabrikat och prova med först..........jag har spacklat och lackat mängder med bilar och har aldrig haft nå problem med vanligt finspackel av bra kvalitet.

    Tycker du att det du lägger på blir porigt eller på vilket sätt fungerar det inte?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    123

    Re: "tunnare" spackel?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    jag förstår inte riktigt problematiken men jag skulle nog köpa spackel av erkänt fabrikat och prova med först..........jag har spacklat och lackat mängder med bilar och har aldrig haft nå problem med vanligt finspackel av bra kvalitet.

    Tycker du att det du lägger på blir porigt eller på vilket sätt fungerar det inte?
    Nu har jag bara testat biltemas spackel, men jag tycker det är hårt och svårarbetat, det vill liksom inte som jag vill.. Vet inte riktigt hur jag ska förklara problemet..

    Sen tänkte jag på en annan sak.. Antar att temperaturen i garaget spelar in på hur lättarbetat spacklet är? Det är ju relativt kallt i vårat garage..
    Kanske skulle testa att värma lite på spacklet så det håller iaf 20-25 grader när man lägger på det..

    Edit: Stefan, Vad är kvalitetsspackel i dina ögon?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927

    Re: "tunnare" spackel?

    om man säger så här, de finns de som tycker Plastic Paddings produkter är bra och använder det till allting men jämför man deras finspackel mot tex Standox eller Spies Heckers egna så är det liksom ljusår emellan........Gå alltså till nån som säljer billack och fråga vad de har för prylar. Kanske betydligt dyrare men mycket mer användbarhet.

    naturligtvis ska man inte spackla om det är kallt, det gör inte saken bättre direkt.

  8. #8

    Re: "tunnare" spackel?

    håller med StefanM här angående spackelfabrikat.

    Du kan jämföra det med att köpa polermedel till bilen av "konsumentkaraktär" eller "proffsgrejer". Viiiiiilken skillnad. Det du förlorar i reda pengar tas oftast igen av dryghet, resultat och att produkten spar tid då den är lättjobbad.

    Detsamma gäller slippapper. Köp inget annat än proffsgrejer. Du slipper byta papper varje minut, och spar tid, pengar och svordomar.

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: "tunnare" spackel?

    När jag renoverade min amerikanare provade jag först Hagmans spackel. Det vär väldigt "hårt" och korvade sig mest när man skulle breda ut det över en stor yta. Åkte till Wurth och köpte på mig en stor burk. Kan verkligen rekommendera det. Spacklet var mjuk och krämigt och väldigt lätt att arbeta med

    Får man fråga va det är för bil som renoveras..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    123

    Re: "tunnare" spackel?

    Tack för era tips
    Testade att värma lite på spacklet innan applicering idag, och det blev mycket bättre..
    Tänkte köra slut på den burken med spackel jag har nu, så får jag se hur jag gör sen..

    T16_Aero: Det är en Buick LeSabre -63


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43
  2. Dölja SS bogser lucka - Bästa "limmet/spackel"
    Av -Rickard- i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-15, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •