Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Trimma V70

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Unhappy Trimma V70

    Hej!

    Jag ställer frågan för en kompis som då har en V70 2.4 -02.
    Förövrigt är det nog den tröttaste bil jag har kört på länge och då inkluderar jag ändå min arbetshäst, en M-B Sprinter...

    Han var på ett trimföretag här i regionen, men de kunde inte hjälpa han för att det inte vara en turbomodell.

    Min fråga är om det går att trimma denna bil på liknande sett som vissa av oss gör med T7suite osv.

    Jag vill helst inte registrera mig på jagrullar...

    Tacksam för svar.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157

    Re: Trimma V70

    http://sv.bsr.se/products/t1562/

    Lite svårt när det ju är sugis men 41 hk till som bsr:s kit tydligen kan ge är ju hur bra som helst! Bara att köpa.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Trimma V70

    Falcy: Say what? Har jag misskött mig så att du inte vill registrera dig hos oss?

    Skämt å sido, du säger inte om det är 140hk eller 170hk han har.

    En sugis är ju i regel mycket svårtrimmad men då detta är i grunden samma motorer och den egentliga enda skillnaden mellan 140hk och 170hk är att gasspjället elektroniskt hindras att öppna fullt (har för mig att det endast är 80%) på den med 140hk så går det att få ut rätt så mycket extraeffekt ur den klenare spisen.

    Men över 80% öppnas inte spjällhuset på en 170 hästare förrän efter 3500rpm så det krävs att man varvar lite för att märka skillnaden.
    Dessa spisar har ju heller inte så speciellt högt vrid, det kommer vid låga varv men är rätt så klent så det krävs ändå rätt höga varv för att få ur lite effekt.

    Trimfirmorna brukar ju dock ge några hk till än 170hästarn så trimfirmorna gör garanterat mer än att plocka bort strypningen på spjällhuset.

    Dom som jag känner som valt att chippa sin 140hk har märkt en väldigt stor skillnad och varit mycket nöjda. Personligen så skulle jag aldrig rekommendera att chippa en 170hk men 140hk tycker jag det kan vara värt att göra det på.

    Någon "hempulsmöjlighet" som t7-suite har jag inte hört talas om.

    mvh
    Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Trimma V70

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Falcy: Say what? Har jag misskött mig så att du inte vill registrera dig hos oss?

    Skämt å sido, du säger inte om det är 140hk eller 170hk han har.

    Han har 140hk.

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    En sugis är ju i regel mycket svårtrimmad men då detta är i grunden samma motorer och den egentliga enda skillnaden mellan 140hk och 170hk är att gasspjället elektroniskt hindras att öppna fullt (har för mig att det endast är 80%) på den med 140hk så går det att få ut rätt så mycket extraeffekt ur den klenare spisen.

    Någon "hempulsmöjlighet" som t7-suite har jag inte hört talas om.

    mvh
    Anders
    Det enda som skiljer är att det elektroniska spjällhuset bara öppnar till 80%.

    Detta låter ju som ett enkelt ingrepp att ändra i "databoxen" via en laptop?
    Menar du att det inte finns lite smidiga program likt det vi har till våra Saabs? Har Volvo konstruerat en så "svår" bil?

    4400:- för detta, av BSR, är ju rena jävla rånet, ursäkta språket.

    Men men, finns det ingen annan väg, får jag ju ge kompisen detta tråkiga besked.

    Edit: Just det, tack båda två för era svar!
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Trimma V70

    PTja, nu ändrar ju bsr som jag skrev antagligen lite mer med eftersom dom ger mer än 170hk.

    Till en 9-5 2.0T tar dom 5900kr, det måste ju vara ett ännu större rån då.

    Men det finns ju billigare firmor att hitta. T.ex. http://www.svenskmotoroptimering.se/?id=produkter
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Trimma V70

    Måste väl ändå vara rätt bra att kunna få mer än 5-10hk vid trimmning av en sugis? Jag skulle hoppat på direkt om jag "led" av den dåliga effekten...

    Personligen har jag upplevt 140hk V70 tokslö men 170hk S60 som ganska trevlig så länge man håller varvet uppe...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. trimma en 900 s
    Av robbe74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 15:08
  2. Trimma 1.8t
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-30, 22:21
  3. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34
  4. trimma hos acc???
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •