Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Köpa nya vinterdäck

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    309

    Köpa nya vinterdäck

    Hejj !

    Skall köpa nya vinterdäck och funderar på dubbfritt denna gång.

    Min lokala däckmånglare rekommenderade Yokohama Ice Guard ig30. Nån som har dessa eller vet nåt om dessa ?

    Nått annat däck som nån kan rekommendera ?

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    631

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Jag har slängt på nokian hakkapeliitta rsi i väntan på blaskväder.

    http://www.nokiantyres.se/pressmeddelan ... 004&group=

    Fick betala 1050:- st för 205/55-16

    Har kört Nokian WR innan. Jag är nöjde med både pris och däck.


    MVH M Hjelm

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    169

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Citat Ursprungligen postat av Stefan B
    Hejj !

    Skall köpa nya vinterdäck och funderar på dubbfritt denna gång.

    Min lokala däckmånglare rekommenderade Yokohama Ice Guard ig30. Nån som har dessa eller vet nåt om dessa ?

    Nått annat däck som nån kan rekommendera ?

    /Stefan B
    Om du bor i norra sverige nej..södra kanske bra..själv så vill ja inte vara med i klubben "våga vägra dubb" (komma loss från isig parkering funkar inte med ens automat om de e uppförsbacke)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Ser du väl i sign att han ska ha dem i kuwait. Finns väl lite snö på nån bergtopp där

    Dubbfritt är värdelöst vid halka och farligt dåligt våtgrepp. Samtliga asiatiska ovintergummin fick urusla resultat på de testar som bl.a. oteknikens värld, expesten o aftonbladdret hävt ur sig senaste tiden.(gillar inte medias tester, för de testas aldrig på en saab)
    Ska man riskera sitt eget och andras liv verkar dock Continentals senaste vara enda alternativet, så länge det är normalvinter. Alltså kallt fruset och torra osaltade vägar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    309

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Ok !

    Har nu kommit så långt att jag gjort en "shortlist" på följande däck:

    - Continental ContiWinterContact TS830
    - Michelin X-Ice Xi2
    - Yokohama Ice Guard 30

    Nån som har erfarenhet av eller vet nått om dessa ?

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 530
    Medlem#
    8163

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Continental är nytt för i år och har fått bra kritik, är ett centraleuropeiskt däck. Kör själv på Nokian WR G2 centraleuropeiskt dubbfritt för tredje säsongen och är mycket nöjd med dem. Valde just centraleuropeiskt före nordiskt dubbfritt då jag kör mestadels motorväg Stockholm-Uppsala resp andra europavägar i södra sverige, dvs mestadels vått eller torrt eller modd, men egentligen aldrig snö eller is.
    /Johan

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Pratade med en däckhandlare häromdagen som avrådde från Yokohama Ice Guard p.g.a kort livslängd.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 411
    Medlem#
    3020

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Yokohama? sådana skulle de lura på mig också, visserligen fann jag en test på ic20. men de var inte snälla, Yokohama gör inga bra vinterdäck. Tillverkade i Japan för Sverie?

    Finns 3 däck att välja mellan. Hakka, Gislaved och Continetal om du skall ha dubbfritt.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange

    Finns 3 däck att välja mellan. Hakka, Gislaved och Continetal om du skall ha dubbfritt.

    //MH
    Du nämner inte Michelin i din lista. Jag hade tänkt köpa Michelin X-Ice Xi2. Förutom de tre du listar så har jag även det däcket med i min urvalslista.
    Ska precis handla däck, och det lutar mot Gummihuset då de ligger något under de andra jag hittat i priser

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 264

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Finns 3 däck att välja mellan. Hakka, Gislaved och Continetal om du skall ha dubbfritt.

    //MH
    Instämmer. Det är som att jämföra äpplen och päron att ställa t ex Nokian WR mot RSi eller R. Alltså kör du ett bra dubbdäck t ex Hakka 5 eller Nordfrost av något slag och skall byta till dubbfritt kan du inte satsa på ett centraleuropeiskt vinterdäck och tro att du får det bästa dubbfria marknaden kan erbjuda.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Det conti ni nämnt verkar okej. Ska man tro de tester som gjorts hittills så är det det enda som jag ens skulle överväga att sätta på någon av mina bilar, om jag skulle bli tvungen att använda ovinterdäck.

    Synd att de aldrig testar dessa på riktigt vinterväglag, dvs. saltslask ovanpå underkyld vägbana utan varken sand eller grus. Det är ett typiskt stockholmskt väglag. Då skulle politikerna genast inför förbud mot dubbfritt istället.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    309

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Pratade med en däckhandlare häromdagen som avrådde från Yokohama Ice Guard p.g.a kort livslängd.
    Hmm...

    Just därför borde väl däckhandlarn rekommendera dessa, tyder ju på mjukt gummi = bra grepp, eller ?

    Min "local dealer" rekommenderade just dessa speciellt: "Vi rekommenderar Yokohama, både prisvärt och ett jättebra däck."

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 411
    Medlem#
    3020

    Re: Köpa nya vinterdäck

    [quote=Stefan B]
    Citat Ursprungligen postat av "Styrman_Jansson":4ofgbqj6
    Pratade med en däckhandlare häromdagen som avrådde från Yokohama Ice Guard p.g.a kort livslängd.
    Hmm...

    Just därför borde väl däckhandlarn rekommendera dessa, tyder ju på mjukt gummi = bra grepp, eller ?

    Min "local dealer" rekommenderade just dessa speciellt: "Vi rekommenderar Yokohama, både prisvärt och ett jättebra däck."

    /Stefan B[/quote:4ofgbqj6]


    Förmodligen för han får mest betalt från dom.
    Hade en test på IC20, och det var/är inget bra vinterdäck för svenska förhållande, var riktigt dåligt i det testet, hur skulle denna tillverkare då kunna släppa IC30 och det skulle vara ett bra däck? Finns inte med på tester heller. Låt du Yokohama vara och välj ett däck som är något för svensk vinter.

    Har också en gummikille som pratade vart om dessa däck, och när jag skulle hämta mina så var det gör om gör rätt. De satt IC20 på hjulen och de skulle vara så bra. Han glömde tydligen att jag hade sådana på annan bil och den bilen skulle jag aldrig köra med utanför stan pga riktigt skitdäck. Så där skönk mitt förtroende för denna gummikille för gott.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 977

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Det conti ni nämnt verkar okej. Ska man tro de tester som gjorts hittills så är det det enda som jag ens skulle överväga att sätta på någon av mina bilar, om jag skulle bli tvungen att använda ovinterdäck.
    Om det är Conti TS830 du menar så är ju det som sagt ett europeisk vinterdäck för blöta körbanor. Vad har du emot Continentals friktionsdäck för nordiska marknaden CVC5?
    Jag har en uppsättning på bilen sedan igår och jag tycker det fungerar. Nu har jag bara kört i blöta plusgrader men ändå...
    Fredrik J

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 048

    Re: Köpa nya vinterdäck

    I normalt stockholmskt väglag, där det endast saltas, knappt plogas och all form av sandnig upphört senaste åren, så spelar det egentligen ingen roll vilket friktionsdäck man kör med. I detta saltslask som uppstår är det endast bra dubbdäck som klarar att hålla greppet.
    Testerna görs under ideala halkförhållanden med europeiska bilar som har chassisättning anpassad för körning på autobahn.
    Därför är varenda test missvisande och fabricerade att framhålla dubbfritt/friktionsdäck som det ideala.
    Jag hävdar med bestämdhet motsatsen.
    Men Contis senaste ts eller cv verkar vara det minst osäkra alternativet. Nokian hade en modell för 3-4 år sen som va okej och gamla Bridgestone Blizzak från 99-00 va rätt vassa så länge de var i nyskick. Skiten som säljs nu är för det mesta värdelösa på regnvåt vägbana med stor risk för vattenplaning. Och farliga i saltslask.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 264

    Re: Köpa nya vinterdäck

    turbosug->

    Har du kört samma bil med alla dessa däck du refererar till?? Finns ingen som helst statistik på att dom bilar som krockar eller åker av vägen är större del dubbfria. Har kört dubbfritt i 10 år på olika Saabar i STHLM och det utan att åka av vägen eller krocka. Dom flesta i min bekantskapskrets och sakta men säkert gått över till dubbfritt ingen heller där ångrar sitt val. Att ett dubbat däck skulle klarar slask bättre en ett dubbfritt tror jag inte ett dugg på. Enda gången jag vill ha dubbdäck är på ren vinterväg eftersom man inte behöver kompromissa då. Gjorde en tråd förra året om vädret och väglaget i STHLM under förra vinter. Om du letar på den tråden vill jag att du ärlig svara på vilken som är den bästa kompromissen. Att köra dubbat på torr asfalt i 80 dagar och sen ha "rätt däck" enligt dig dom övriga 20 dagar. Mitt val blir att anpassa min körning ytterligare dom där 20 dagarna. För den delen så drar jag mig inte för att åka till stugan i dalarna på vinter. Hade jag däremot bott någonstans där det erbjuds mer vinterväg en större del av vinteråret skulle nog valet vara ett annat.

    Och som sagts tidigare dra inte alla dubbfria över en kam för det är stor skillnad. Ett däck som är gjort för att klara farter på långt över 160km/h är bra mycket hårdare i stomme och gummibandning än ett med Q-klassning. Hur gummi fungerar tror jag dom flesta vet, inte brukare det bli mjukare när det blir kallare i alla fall. Är däcket dessutom inriktat på att transportera bort vatten som oftast är fallet så blir det inte heller bättre på snö, is eller i modd.

    //Jesper #1873

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    87

    Re: Köpa nya vinterdäck

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Mitt val blir att anpassa min körning
    //Jesper #1873
    Oavsett om man har dubbat eller inte så kommer man inte att kunna köra som om man hade sommardäck och det var barmark. Olika däck har olika egenskaper. Men det viktigaste av allt är att man anpassar sin körning efter gällande omständigheter!

    /thomas
    Saab 9-5 2,3T SportCombi -05 -- Nuvarande projekt
    Volvo S70 GLT -98 -- Såld
    Saab 9000 CSE 2,3i -94 -- Stulen och inbytt

Liknande ämnen

  1. Köpa vinterdäck vilka?
    Av Pumba i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-08-16, 18:01
  2. Snart dags för vinterdäck, ska man köpa dubbat eller odubbat
    Av greger_s i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 21:11
  3. Dax att köpa nya vinterdäck
    Av hucki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 12:29
  4. Var kan köpa bra 18" vinterdäck till bra pris?
    Av -Rickard- i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 09:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •