Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lång livslängd på batteri

  1. #1

    Lång livslängd på batteri

    På min gamla saligen insommnade 900 -87 höll orginalbatteriet i 11 år. Batteriet varav finsk tillverkning, bra batterikvalite o en generator som var snäll mot batteriet bör ligga bakom den långa hållbarheten

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Lång livslängd på batteri

    Och?

    På gamla bilar som inte är fullmatade med diverse elektronik o andra strömförbrukare, samt gamla blybatterier som man underhåller på rätt sätt kan ju hålla ännu längre med lite tur. Ingen ovanlig historia, men inte applicerbar på 9000, 9-3 o 9-5 tyvärr 3-5 år får man räkna med som max livslängd numera. Med tur lite längre.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923

    Re: Lång livslängd på batteri

    men det kan ju vara falsk hållbarhet också om bilen alltid startar på första snurren............skulle man vara tvungen att nöta nå sekunder till så kanske det faller pladask..........

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Lång livslängd på batteri

    Tack jag vet. Det svindyra "saab original 70Ah" batteriet som förra ägaren kostade på typ 2300:- på, höll inte alls. Generatorn kraschade, alt gett lite dåligt ladd ett par veckor. Tog mig hem 4 kilometer med laddlampan lysande. Satte batteriet på laddning direkt, vilket jag gjorde några dagar innan också men nu var det avbrott/kortis i batteriet o ja trodde laddaren skulle sprängas. Ett batteri ska klara ca 400 urladdningar/uppladdningar men det var det inte frågan om här. Hade tyvärr inte fått med kvittot på batteriet när ja köpte åket, o saab kunde inte hjälpa mig trots att det var 9 månader gammalt bara. Urrk.
    Hitta ett Excide 72Ah på skroten i nyskick för 200:- o de sitter där nu. Har inte gett några som helst tendenser till svagheter och behöver jag nämna att generatorn är bytt?
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlskrona
    Inlägg
    449

    Re: Lång livslängd på batteri

    min far har haft tur med att hans batteri på visslingen på en ford focus :P men det är original batteri och bilen är ju nio år gammal. på min saab vet jag inte hur gammalt det är men är det inte längre hållbarhet än 3 till 4 år? jag har original batteri som är köpt på saab.
    kör just nu ingen saab =( körde innan en saab 9-5

    har läs och skriv problem så viss missuppfattning kan ske och skriv fel.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Lång livslängd på batteri

    Skrev ju har man tur håller det lite längre. Har också haft Saabbatterier som hållit så länge jag haft bilen, men det verkar som de som såldes eller satt i original då var en bättre kvalisort än det som säljs idag. finns ju inte så många tillverkare och det kan va flera olika fabrikat som fått saab-märket på sig. Tyckte jag såg nåt om tudor innan ja skickade det i sopstationens behållare.
    Vi har slutat använda tudor på våra lätta lastbilar sen nåt år tillbaka. Kör endast Banner typ P10044 nu. O vi har 18 bilar som går på dessa. utan strul.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Lång livslängd på batteri

    Köpte nytt startbatteri på Batterilagret igår, Nordström Silver 80A/700CCA, 1195:- och 2 års garanti. Har köpt Nordströmbatterier tidigare och alltid varit nöjd, och ett motsvarande Varta/Tudor/Bosch går på runt 2000:- så hittills är jag nöjd!
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. AAA batteri med lång livslängd?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-18, 00:10
  2. Xenon livslängd...
    Av m2949 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 00:53
  3. Hur lång livslängd på turbo
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •