Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad är det som låter? (Multirem) *Löst*

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    754

    Vad är det som låter? (Multirem) *Löst*

    Hej,

    Har haft ett lagom störigt ljud från multiremssidan på min 9-5 -02 i snart 800mil.
    Remmen byttes vid 11k mila servicen som gjordes vid 10600mil. Ljudet kom ungefär när bilen gått 13000-mil. Spännrulle 1 & 2 byttes inte vid servicen (kan såhär i efterhand tyckas dumt, men så blev det). Bilen hade den långa remmen innan och det byttes till en ny lång rem.

    Ni kan lyssna på ljudet här
    http://www.youtube.com/watch?v=KLOTecn1vXw

    Ett tag trodde jag det var ett vinande oljefilter, varpå jag bytte olja och filter utan att det försvann.

    Därefter rasade turbon och tänkte att det var väl den som lät. Ny turbo sitter nu i. Tråget samt oljesil och intercooler är rengjort. Olja bytt igen (skall byta en extra gång snart för att rensa ut ordentligt). Byttes även till Vevhusvent. modell senaste.

    Nu misstänker jag starkt något som snurrar med multiremmen. Har försökt lokalisera exakt var ifrån det låter men har inte blivit klokare på det. Var ute idag och prövade att spruta 5-56 på remmen i allmänhet (ifall den på något sätt blivit dålig) utan resultat. Jag sprutade även på remhjulen på det jag kom åt uppifrån, servopump, 1:ans spännhjul samt generatorn.

    Inget förändrade ljudet.

    Jag tycker ljudet är starkare kring 1:ans spännhjul men det är en subtil höjning av ljudet. Nästa steg blir väl att hänga av remmen helt och se om ljudet kvarstår vid provstart.

    Vad har ni för teorier? Generator? Spännhjul(är ju iofs billigt att byta)? Vill ogärna byta saker på "måfå" då ekonomin är "lagom" ansträngd efter turbohaveriet...

    MVH
    - Styrman Jansson
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 447

    Re: Vad är det som låter? (Multirem)

    Låter som en spännrulle påstår farsan som jobbat som SAAB-mek i 45år. Men han råder dig att hänga av remmen för att säkert lokalisera felet, alternativt lyssna med en pinne.
    (Men han har just gått i pension så han kanske är gaggig)
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    754

    Re: Vad är det som låter? (Multirem)

    Citat Ursprungligen postat av sOFFe
    Låter som en spännrulle påstår farsan som jobbat som SAAB-mek i 45år.
    (Men han har just gått i pension så han kanske är gaggig)
    Jaså? Ja, kanske lika bra att byta ut 1:an, 2:an samt hjulet på spännaren innan remmen går av vid ett olämpligt tillfälle. Är ju definitivt det billigaste alternativet... (billigast hade varit att bytt rullarna när remmen byttes men det är lätt att vara efterklok)
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  4. #4

    Re: Vad är det som låter? (Multirem)

    Vet inte hur pass du mekar själv men:

    Om du har möjlighet, prova då att montera bort remmen och snurra på de kompenenterna som drivs av remmen medan de är fria. Då hör man varifrån ljudet kommer.

    Dock, har bilen gått så pass långt och rullarna inte är bytta, så är det med stor sannolikhet dem. Byt dem innan rullarna skär ihop, och du blir ståendes. ( Varför inte i korsningen Hornsgatan / liljeholmsbron i rusningstrafik......inte kul, fråga mig inte hur jag vet) .

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    754

    Re: Vad är det som låter? (Multirem)

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Vet inte hur pass du mekar själv men:

    Om du har möjlighet, prova då att montera bort remmen och snurra på de kompenenterna som drivs av remmen medan de är fria. Då hör man varifrån ljudet kommer.

    Dock, har bilen gått så pass långt och rullarna inte är bytta, så är det med stor sannolikhet dem. Byt dem innan rullarna skär ihop, och du blir ståendes. ( Varför inte i korsningen Hornsgatan / liljeholmsbron i rusningstrafik......inte kul, fråga mig inte hur jag vet) .

    mvh
    Jesper
    Jag mekar själv i mån av tid. Vilken verkar saknas både lite här och där. Jag bytte rem och spännare på 9-3:an jag hade innan och det verkar bara marginellt krångligare på 9-5:an. Får bli en beställning från speedparts alt. kanske spännrullarna inte är så dyra på Biva. Bör man byta rem samtidigt? Är ju iofs bara fråga om hundralappar i sammanhanget...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  6. #6

    Re: Vad är det som låter? (Multirem)

    Jag skulle nog har kämpat med mig själv lite grann för att kunna låta bli att byta remmen samtidigt.
    Behövs gör det nog inte egentligen, men kanske värt att göra för "piece of mind"?

    mvh
    Jesper
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 050

    Re: Vad är det som låter? (Multirem)

    Känner igen detta. Fast jag hade endast när den gick på tomgång alt. när den gick ner till tomgångsvarv och jag snurrade på ratten. Det liksom "skvorrrrrrade" till. Fick förklaringen att detta fick ja leva med då De på Aeron tog bort ena spännrullen som höll nere den längsta fria delen av remmen. Denna rulle hade visst tendens att få remmen å hoppa av utan egentlig anledning. Efter 11000-milan så byttes allt(dyrt så in i ....) men "skvorrrrrrrrrrrrrrrandet va kvar.
    Bilen gick för övrigt utmärkt så i det fallet litar jag helt på en verkstad som servat turbosaabar sen tidernas begynnelse.
    Är nästan expert på de äldre maskinerna, men ville pröva dyrleverne när man ändå köpt en så fin bil.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    754

    Re: Vad är det som låter? (Multirem)

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe9KTurboS
    Jag skulle nog har kämpat med mig själv lite grann för att kunna låta bli att byta remmen samtidigt.
    Behövs gör det nog inte egentligen, men kanske värt att göra för "piece of mind"?

    mvh
    Jesper
    Löphjul 1 & 2 samt hjulet till spännaren betällt. Samt en ny rem... Så man kan sova ostört...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 050

    Re: Vad är det som låter? (Multirem)

    Fråga min meck igårkväll, och det vanligaste rullbytet är den räfflade som sitter på remspännaren. Både på ng900-og9-3/9-5. Skiljer lite i utförandet mellan dessa 3.
    Man skulle kunna tro att placeringen högt upp o längst bak gör att den går torr lättare än de som sitter "nere i skiten".

    Men ska man byta en så bör man byta alla. Liten kostnad för din säkerhet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    754

    Re: Vad är det som låter? (Multirem)

    Återkoppling.

    Nu är ljudet borta. Jag bytte spännrulle 1 & 2 samt rem idag och ljudet försvann. Den troligaste boven var rulle 1 som hade ett krasande ljud när man snurrade på den. Värt att notera är att samma rulle(är visst identiskt med en som sitter på 9-3) på min 9-3an jag hade innan gav upp på nästan samma sätt.

    Rulle 2 var lagom trångt att byta och jag lyckades tappa bulten så den ramlade in i subframen(vad nu oddsen är för det)... Så det fick bli ny bult. Några tips på hur man får ut den gamla bulten ur subframen så den inte ligger och skramlar?

    Tänkte byte rullen på spännaren också men jag hade ingen insexnyckel som fick plats så den fick vara. Den rullade på fint och lät inget konstigt.

    Var lite pilligt att få tillbaka älghornet också men löste sig efter en stund.

    Trevligt med en tyst bil igen!
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  11. #11

    Re: Vad är det som låter? (Multirem)

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Känner igen detta. Fast jag hade endast när den gick på tomgång alt. när den gick ner till tomgångsvarv och jag snurrade på ratten. Det liksom "skvorrrrrrade" till. Fick förklaringen att detta fick ja leva med då De på Aeron tog bort ena spännrullen som höll nere den längsta fria delen av remmen. Denna rulle hade visst tendens att få remmen å hoppa av utan egentlig anledning. Efter 11000-milan så byttes allt(dyrt så in i ....) men "skvorrrrrrrrrrrrrrrandet va kvar.
    Bilen gick för övrigt utmärkt så i det fallet litar jag helt på en verkstad som servat turbosaabar sen tidernas begynnelse.
    Är nästan expert på de äldre maskinerna, men ville pröva dyrleverne när man ändå köpt en så fin bil.
    Precis detta fenomen har jag på min 9-5 2.3t 2007.
    Är det någon som vet om konstruktionen fortfarande är sådan att "man får leva" med ljudet. Eller finns det någon bot?
    Har bytt spännare med hjul utan resultat.
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 387
    Medlem#
    6935

    Re: Vad är det som låter? (Multirem)

    Citat Ursprungligen postat av RobbanSthlm
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Känner igen detta. Fast jag hade endast när den gick på tomgång alt. när den gick ner till tomgångsvarv och jag snurrade på ratten. Det liksom "skvorrrrrrade" till. Fick förklaringen att detta fick ja leva med då De på Aeron tog bort ena spännrullen som höll nere den längsta fria delen av remmen. Denna rulle hade visst tendens att få remmen å hoppa av utan egentlig anledning. Efter 11000-milan så byttes allt(dyrt så in i ....) men "skvorrrrrrrrrrrrrrrandet va kvar.
    Bilen gick för övrigt utmärkt så i det fallet litar jag helt på en verkstad som servat turbosaabar sen tidernas begynnelse.
    Är nästan expert på de äldre maskinerna, men ville pröva dyrleverne när man ändå köpt en så fin bil.
    Precis detta fenomen har jag på min 9-5 2.3t 2007.
    Är det någon som vet om konstruktionen fortfarande är sådan att "man får leva" med ljudet. Eller finns det någon bot?
    Har bytt spännare med hjul utan resultat.
    Har samma skorrande på min, vore otroligt tacksam om någon kunde tipsa om en lösning.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. multirem og9-3
    Av classic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-09, 15:53
  2. Multirem av 2 ggr under 4 år....
    Av MrLila i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-04-19, 10:50
  3. Multirem
    Av Wroom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 22:13
  4. Multirem
    Av MrJo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •