Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vilken bränsletrycksregulator?

  1. #1
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Vilken bränsletrycksregulator?

    Undrar vilken "större" btr som passar på min 9000 Aero -96? Sådan som passar på original fuelrailen då. Maptun säljer en 3,5 bars men den passar bara T7 bilar står det.

    Har sett några Audi RS2 btr till salu ibland, som är 3,5 eller 3,8 om jag inte minns fel..? Passar dessa?

    Sen tänkte jag också, jag kommer köra med Siemens 630cc spridare, och det står ju 630cc@3 bar. Kan man köra med sådan btr jag frågar om här ovan då? Eller är det 3 bar som gäller då?

    /Markus Nordenström
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    har en 9000 2.3 topp stående med org fuelrail och på den så är det en btr i fuelrailen som på t7 bilar och inte en slangmonterad på dom lite äldre saabarna så visst ska den passa som dom säljer på maptun om det är en sån du behöver.
    Saab 9-3 tid -05
    superduke 1290R -14

  3. #3
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Okej det verkar ju bra! Jag tänkte när jag såg den att det borde gå, men man vill ju inte köpa en ifall...
    Lite billigare med en sån än typ nuke eller aeromotive:P

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    i slutändan hänger det ju iallafall på programvaran vilka bitar du väljer..........

  5. #5
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    i slutändan hänger det ju iallafall på programvaran vilka bitar du väljer..........
    Har det mesta jag kommer att köra med, bilen ska mappas till våren.
    Därför jag undrar lite om det funkar så med spridare/btr.
    Vill ha överdimensionerat, vilket spridarna kanske redan är iofs, men tänkte bara att om en sådan btr funkar så är det ingen stor utgift.

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Hej !

    NJA, det finns två snarlika bränsletryckregulatorer till 9000 med T5.
    På S-E-N-A-R-E 9000 så passar 9-5 regulatorn, skillnaden ligger i grovleken på "mittenpluppen". En 9000 M/96 fuelrail gillar inte 9-5 regulatorn.

    Brytpunken är under M/1997.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Hej!

    Om man inte redan har ett program för 3,5+ bars BTR så ser jag ingen anledning att gå upp i bränsletryck. Betänk att det frestar på pumpen mer.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    NJA, det finns två snarlika bränsletryckregulatorer till 9000 med T5.
    På S-E-N-A-R-E 9000 så passar 9-5 regulatorn, skillnaden ligger i grovleken på "mittenpluppen". En 9000 M/96 fuelrail gillar inte 9-5 regulatorn.

    Brytpunken är under M/1997.
    Okej, men om jag skaffar en fuelrail från en -97 eller framåt så går det då?
    Iofs så såg jag innan att SP säljer en 3,5 bars som det står ska passa 9000 94-98. Står även att den passar 9-5 så kanske måste ha nyare fuelrailen ändå..?

    Nej har ingen programvara än, utan ska mappas när det är färdigt. Jo jag vet att det frestar lite mer, men har en walbro 255 så den ska väl klara det. Är mest det med spridarna jag funderade på. Dom "följer väl med" om man går upp i tryck..?

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    jo men om spridarna räcker till den trimningsgrad du har så finns det ju ingen anledning att höja bränsletrycket. Du börjar nog lite bakvänt tror jag för se till att mappa bilen med det du har och sen om spridarna bottnar kan man ju trolla lite med ökat tryck och få lite mer men det bästa är ju alltid att gå upp till avsedda större spridare.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Då jag haft en del att göra med Bosch Motorsport genom åren, så länkar jag till denna sida där jag tror många får lite dregel i mungipan....


    http://www.bosch-motorsport.de/content/ ... /index.htm


    Sidan för BTR är ju inte så dum den heller

    http://www.bosch-motorsport.de/content/ ... l/2829.htm


    De har det mesta man behöver, men det är inte gratis....



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Okej, då borde jag nog mappa med dessa först så ser jag hur det blir!

    Men som sagt, det här med spridare. Läste nånstans här på forumet har jag för mig, en massa om spridare, just det här med tryck och kapacitet o.s.v.
    Fick för mig att någon skrev att man ska helst inte kräma ur mer ur spridare än typ 84 eller 87%..?

    Fick för mig att DrBoost var med och skrev lite där...

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 696

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Annars så kan du ju "trycka" din befintliga regulator Dock sisådär tycker jag men har man utrustning för kolla så att den blir "BRA" så lär det ju inte vara nåt problem iaf inte till 3.5 bar då std ligger på ( 3 )
    Lr så köper man direkt en aoeromotive ställbar för framtida trim fasoner

    Jag har fuelrail så vi kan byta lite grejer när du kommer hämtar transmissionen

    Mike
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  13. #13
    Helt original Nordenstroms avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Gnosjö, Småland
    Inlägg
    548
    Medlem#
    7358

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Just det ja, det har jag hört endel som gjort ja.

    Hehe ja man får väl börja göra så, köpa på sig massa overkill grejer, så måste man trimma mer sen

    /Markus
    9000 Aero -96. Supra MKIV -95. Golf MK6 R -10. M3 E46 -03.
    Radical PR06. 1340cc 220hk Hayabusa, 590kg, 49.1 @ Kinnekulle -10.
    Radical SR8 LM, 2.8l V8 DubbelHayabusa 470hk, 750kg...
    Nordenström Racing

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    132

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    sprutbilden på spridarna ändras väl oxå med olika tryck, högre tryck brukar väl dimma ut bättre? (givetvis till viss gräns)
    Kör 9-5aero sc aut -00

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm Västerort
    Inlägg
    80

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Hej!

    Såg att den lilla 3 bars BTR på t ex 900 turbo-98 har ett returhål som är litet jämfört med den äldre typen av BTR som t ex sitter på t ex 9000 turbo-88 som har ett mycket större.

    Om returen är restriktiv så finns det väl en övertrycksventil i bränslepumpen som öppnar vid t ex 3 bar ? Är det så att man utnyttjar den övertrycksventilen när den lilla BTR används eller är det så att det lilla hålet inte är restriktivt?

    Om man bygger något eget så borde man väl använda en BTR med så stort returhål som möjligt...

    MVH / Anders

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm Västerort
    Inlägg
    80

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Hej!

    Den lilla saab 900 turbo-98 BTR jag fått tag på har bosch nr 0280160524, fick tag på flödesdata på den och det var 80 liter/timme vid 3 bar. (ca 0,5 liter bensin per minut per 100 hk går åt så för 80 l/h = 1,3 l/minut får man ut bensin för ca 270hk, sedan tillkommer strömningsförluster i bränslerörsystemet så i realiteten blir det något mindre antal hk..)
    Verkar inte som det lilla hålet är så restriktivt.......

    En BTR 0280160265 (saab nr 756805 på Saab 9000 turbo, med större returhål jmf med hålet i ...524 ovan, flödar bara 40l/h vid 2,8 bar.

    MVH / Anders

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21

    Re: Vilken bränsletrycksregulator?

    Citat Ursprungligen postat av Jimpa
    sprutbilden på spridarna ändras väl oxå med olika tryck, högre tryck brukar väl dimma ut bättre? (givetvis till viss gräns)
    Har tänkt skaffa grönisar för mitt kommande setup (9000 CSE -97 med TD04-18t). Dom är ju optimerade för 3,8 bar. Därför har jag tänkt laborera upp trycket också. På samma gång får jag bätttre dimma och mera i reserv.

    Blev tipsad om detta, men har inte hunnit forska i det ännu
    http://www.amworks.com/eng/index.htm

    mvh
    JMW
    9-5 2,3 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Vilken bränsletrycksregulator till OG900t16-86?
    Av jonaslarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 22:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •