Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    118

    bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    tjena!!!
    blir inte klok på saab f**n.... bilen ha rykt varje gång som den har stått en längra tid typ en arbetsdag....men det ryker bara dom första sekundrarna när jag kör iväg sedan slutar det. jag tycker röken ser vitaktig ut. sen kan jag köra en bra stund för att sedan stampa på då kommer det ibland en liten svart puff.
    bilen drar också ca 1 LITER olja på 100mil
    så jag va till wafb och dom sa att det är 99% turbon....så en NY turbo köptes
    och jag hade även ner tråget och gjorde rent det o silen + dubbla oljebyten...(vevhusventen är bytt till den speedparts säljer)
    va skönt att slippa röken nu tänkte jag.....tills jag startade bilen dagen efter och ser att det ryket lika mycket som innan turbobytet när jag startar den. så nu känns det som ett antal tusen kronor i papperskorgen...så är det någon som
    har en aning om vad det är som gör att bilen ryker???? kan det vara nåt med vevhus venten som spökar ändå??

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    118

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    sorry glömde att skriva att det är en 9-5 aero -00
    och bilen drar inget vatten ....har läst lite om att kolvringarna brukar fastna
    så det kan väl vara en bidragandet faktor till oljeförbrukningen...men det kan ju knappast vara det som gör att den ryker när den har stått.....

    /Robin

  3. #3

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    Hej

    Hade samma problem som du. Bytte turbo, vevhus. Rök fortfarande efter det.
    Testade wd 40 metoden,märkbar skillnad sen dess.
    Sök gärna på "blårök" Du är inte ensam...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    Citat Ursprungligen postat av kruse
    tjena!!!
    så nu känns det som ett antal tusen kronor i papperskorgen...
    Tänkte bara säga att jag INTE tycker det är pengar i papperskorgen. Du har ju en ny och fin turbo! Då du skriver att du har en nio år gammal bil som säkert gått 15-20k mil var det lika bra att turbon byttes, om den nu var hel var det åtminstone sliten och hade kanske tagit slut om 1000 mil. Enligt lagen om alltings jävlighet hade det garanterat blivit ett tokras en fredag kväll mitt ute i obygden!
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    Gjorde du rent intercoolern som man bör göra? Det samlas ju en del olja där, är den inte rengjord tar det ett tag innan det slutar ryka!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    118

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    wd40 metoden är ju om ringarna sitter fast......det borde inte vara det som gör att det ryker när den har stått..men jag ska testa det....jag tycker mer att det verkar som det läcker i ventiltätningarna...rinner på ventilerna o ner på kolven och sedan förbränns när man startar den och sedan slutar.
    GÅR DET ATT BYTA TÄTNINGAR UTAN ATT LYFTA TOPPEN????
    känner att det är lite för avancerat för mig....
    har haft av intercooler slangen och där va det ingen olja...kan säga att det glappade inget mer i den gamla turbon som gått 19100mil mot den nya.

    Mvh Robin

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    461
    Medlem#
    12559

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    Citat Ursprungligen postat av kruse
    wd40 metoden är ju om ringarna sitter fast......det borde inte vara det som gör att det ryker när den har stått..men jag ska testa det....jag tycker mer att det verkar som det läcker i ventiltätningarna...rinner på ventilerna o ner på kolven och sedan förbränns när man startar den och sedan slutar.
    GÅR DET ATT BYTA TÄTNINGAR UTAN ATT LYFTA TOPPEN????känner att det är lite för avancerat för mig....
    har haft av intercooler slangen och där va det ingen olja...kan säga att det glappade inget mer i den gamla turbon som gått 19100mil mot den nya.

    Mvh Robin
    Kolla här. viewtopic.php?f=3&t=268866
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    461
    Medlem#
    12559

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    Ett tips till: Lägg till din bostadsort/län i din profil. Har av egen erfarenhet märkt av en väldig hjälpsamhet här på forumet. Inte osannoligt att nån i din närhet kan hjälpa dej.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    118

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    kollade på tråden lite längre upp....hur gör man med kammarna och kamkedja/drev för att få bort och tillbaks på samma samma ställe??

    /Robin

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    461
    Medlem#
    12559

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    Citat Ursprungligen postat av kruse
    kollade på tråden lite längre upp....hur gör man med kammarna och kamkedja/drev för att få bort och tillbaks på samma samma ställe??

    /Robin
    Dreven sitter 'i spår' på kamaxeln, så dom kan man inte montera fel. En del (alla?) kjedjor är märkta så att man kan se var på drevet dom ska sitta när vevaxeln står i 'ö.d.'. Har du möjlighet att lyfta på ventilkåpan och sedan dra runt motorn så dyker det ev. upp markeringar på kjedjan. På kjedjan som jag precis monterat finns tre gula markeringar. Haynes (?) har ju en del bilder som kan ge vägledning.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    Ovanligt med dålig turbo på en 9-5 Aero kan jag säga. Vi har aldrig bytt någon på vår verkstad. Dock så har vi haft ett antal Aero med koksade ringar, och gasglada som kört med koksade ringar som eldat upp kolven emellan ringarna. Dessa har för övrigt gått riktigt med endast blårök vid kallstart och hög oljeförbrukning.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    118

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    låter precis som min...men varför ryker det när den har stått om det är ringarna?? oljan rinner ju inte uppåt??
    besiktigade även bilen idag och den gick igenom med blankt papper och fina avgasvärden.

    /Robin

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    531

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    Oljeskrapringen klarar inte göra sitt jobb som resulterar i att det är mer olja på cylinderväggarna i samband med uppstart = blårök.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    118

    Re: bytt turbo trots det ryker bilen när den har stått.....

    Citat Ursprungligen postat av Fahrer
    Oljeskrapringen klarar inte göra sitt jobb som resulterar i att det är mer olja på cylinderväggarna i samband med uppstart = blårök.
    Alltså bilen ryker bara när den har stått länge....kör jag 100 meter stänger av startar igen så ryker det inte....så kan någon förklara för jag tycker om det skulle vara ojleskrapringen så ska det ju ryka hela tiden för den blir väl inte bättre bara för jag har startat bilen och kört en bit??? allts borde det ju ryka hele tiden??

    /Robin

Liknande ämnen

  1. hjälp hjälp...bilen ryker när den har stått............
    Av kruse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-10-05, 11:50
  2. [LÖST] Bytt turbo, trots det ojämn gång! OG9-3 Trionic5
    Av Henz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 22:18
  3. Ryker då bilen stått över natten eller ett par timmar.
    Av Rickard93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •