Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Dum placering av växelpaddlar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    116

    Dum placering av växelpaddlar

    Hej

    Jag har en 95 aero 04 med den 5 växlade automaten och kan bara säga att VAD tänkte Saabs tekniker på när de placerade växelpaddlarna på ratten. Blir hysterisk varje gång jag ska växla manuellt, de sitter för långt ner och sitter INTE där man normalt har händerna (i alla fall jag) när man kör. Har haft funderingar att på något sätt "förlänga" paddlarna eller flytta dem. Någon som tycker som jag? kanske någon som gjort en liknande manöver. Ett alternativ är ju rattbyte till my06 eller nått (om det nu var en så bra placering på my04 så skulle de väl inte bytt plats på dem), men hur blir det då med airbag och övrigt?
    Saab 9-5 Aero 04 Maptun 315 Hkr Etanol
    Saab 9000 CS 93 RIP

  2. #2

    Re: Dum placering av växelpaddlar

    Tycker likadant om min 9-5 Aero från 07. Paddlarna sitter är på tok för små och sitter på fel ställe. Sen att dom inte verkar vilja växla vissa gånger när man trycker gör ju inte saker bättre heller...

    Jag har också funderat på att förlänga dem på nått sätt men det har inte runnit ut i något konstruktivt.

    RadarBoy

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Dum placering av växelpaddlar

    En genrell åsikt om paddlar:
    De flesta sådana är fullkomligt meningslösa annat än möjligen i specifika fall för att spara bensin och då strunt samma var de sitter, man kan lika gärna använda spaken.

    Automatlådorna växlar ju själva i vilket fall som helst, man kan bara påverka i liten omfattning och verkar ju ändå ske när lådan så önskar.

    Slutsats: det är mest en försäljningsgimmick

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    171

    Re: Dum placering av växelpaddlar

    Håler med Bollman fullt ut..aldrig riktigt fattat vitsen med paddeljoxet i en saab, dock annorlunda i de "dyra" bilarna

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Dum placering av växelpaddlar

    Ja, å då får det fan vara dyra bilar. Paddlar i S-klass t.ex. är ju bara fånigt. Inte ens i en CL för 1,8 mille gjorde de någon vettig nytta. I en Ferrari kanske med en låda som är byggd för att växlas på det viset, sure baby, men vanliga automatlådor man kan välja växel på har liksom paddlarna ingen som helst funktion på. Är de stora och i vägen också så är det ju bara ännu dummare.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    171

    Re: Dum placering av växelpaddlar

    Joo jag menade just de små röda vildhingstarna

Liknande ämnen

  1. Koppla in växelpaddlar 9-5 Griffin aut -99??
    Av lilletommy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 22:55
  2. kan man eftermontera växelpaddlar på en 9-3 ss ??
    Av peterkrolle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 17:20
  3. [LÖST] Placering DI/APC box 9000
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 20:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •