Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Multiremmen flög av på saab 9-5, hjälp.

  1. #1

    Multiremmen flög av på saab 9-5, hjälp.

    Hallå.
    Nu vet jag inte vad som skapade vad men när ja var på väg hem från en bekant så började batterilampan lysa o servon försvan.
    Jag stannar såklart bilen och såklart har remmen hoppat av och det översta julet i plast spruckit, är det bara nån form av spännare?

    Nu till frågan, bilen är en 00a, vilken rem och vilket jul ska jag köpa, och hur jävligt är det att byta?
    Finns det nån instruktion nånstans där man kan läsa hur man går till väga?

    Pga olika omständigheter körde jag hem bilskrället i 2 mil, dock var det kallt, men jag hoppas inget gått åt pipan, har inte vågat kolla ännu:P

    Tacksam för svar, tänkte lägga en order på speedparts nu snarast.

    MVH/

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    435

    Re: Multiremmen flög av på saab 9-5, hjälp.

    Hände för mig på min 9-5:a jag hade förut och då hade all kylvätska kokat bort. Risken är att du kan bränna toppen. Jag hade tur, verkstad gjorde komptest och allt var som det skulle även fast kylvätskan kokat bort. För mig var det ett av dessa hjul som skar och då slets remmen sönder.

    mvh
    stefan
    -Saab 9-3 aero TTID SportCombi 08:a SÅLD. ÄR NU BMW 330xd ägare

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Multiremmen flög av på saab 9-5, hjälp.

    Citat Ursprungligen postat av KaptenHaddock
    Nu till frågan, bilen är en 00a, vilken rem och vilket jul ska jag köpa, och hur jävligt är det att byta?
    Finns det nån instruktion nånstans där man kan läsa hur man går till väga?
    http://photo.platonoff.com/Auto/2004...rpentine_belt/

    http://twinsaabs.com/9-5_repair/belt/intro.asp?nsteps=3

    Dock skulle jag nog inte tvärsäkert byta till den kortare remmen. Sök lite mer info om detta innan du bestämmer dig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Multiremmen flög av på saab 9-5, hjälp.

    Nä, korta remmen ska man tydligen inte ha, igen. Det skapar tydligen vibrationer med den varianten. Eftersom jag håller på att bygga motor skulle jag ha nya hjul och rem. Och saab säljer tydligen inte ens den korta remmen längre. Beställde grejjorna på speedparts: tre hjul och remmen, ca 800:- tror jag det blev...
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Multiremmen flög av på saab 9-5, hjälp.

    Jag tvingades byta drivremmen på bilen i min signatur redan vid 9500 mil. (Oljeläckage från kedjesträckare som gjorde att olja kom på remmen som snabbt blev kass)

    Jag frågade vilken typ av rem som skulle monteras och fick till svar att man aldrig någonsin sätter dit den långa remmen vid byte. Den finns tydligen inte kvar i Saab:s lager. (!?) Finns tydligen bara som "piratreservdel" Tyckte det lät lite underligt men accepterade det, enligt honom så blir det ytterst sällan problem med den korta remmen....

    Nåväl, har kört snart 400 mil efter det och inga problem alls, varken vibrationer eller oljud. *peppar, peppar*

    Rembytet inklusive löphjul o.s.v. kostade 1800 kr inkl arbete på en auktoriserad Saab-verkstad.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Multiremmen flög av på saab 9-5, hjälp.

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Jag frågade vilken typ av rem som skulle monteras och fick till svar att man aldrig någonsin sätter dit den långa remmen vid byte. Den finns tydligen inte kvar i Saab:s lager. (!?) Finns tydligen bara som "piratreservdel" Tyckte det lät lite underligt men accepterade det, enligt honom så blir det ytterst sällan problem med den korta remmen.
    Problemen med den kortare remmen märks tydligare på automatbilar. Påstår han att det ytterst sällan blir problem med den korta remmen så är han dåligt påläst. Problemen är inte okända ute på Stallbacka om man säger så.
    Fredrik J

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Multiremmen flög av på saab 9-5, hjälp.

    ....och varför fortsätter i så fall Saab att envisas med den korta remmen? Prestige?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Multiremmen flög av på saab 9-5, hjälp.

    Ok, i flera år så sålde Saab bara den korta remmen, och nu plötsligt är det det långa som gäller igen? Detta var nytt för mig.... Vad är skillnaden på Automatare och Manuella då? Får kolla detta med Svenska bil när jag är ute nästa gång...
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Multiremmen flög av på saab 9-5, hjälp.

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    ....och varför fortsätter i så fall Saab att envisas med den korta remmen? Prestige?
    Ingen aning. Man kanske fyllt sitt reservdelsförråd med korta remmar. Kanske lite prestige.


    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Ok, i flera år så sålde Saab bara den korta remmen, och nu plötsligt är det det långa som gäller igen? Detta var nytt för mig.... Vad är skillnaden på Automatare och Manuella då? Får kolla detta med Svenska bil när jag är ute nästa gång...
    Remmen är den samma på automat och manuell. Men slammret märks mest vid parkeringsmanövrar med mycket vevande med servon och då är motorvarvet i regel lägre på en automatbil. Anliggningsytan mot servohjulet blir betydligt mindre med kort rem...
    Fredrik J

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Multiremmen flög av på saab 9-5, hjälp.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Problemen med den kortare remmen märks tydligare på automatbilar. Påstår han att det ytterst sällan blir problem med den korta remmen så är han dåligt påläst. Problemen är inte okända ute på Stallbacka om man säger så.
    Ja, jag har ju en automat. Kanske därför dom sa att jag skulle ha den långa remmen trots att det varit den korta tidigare. Det var iaf på Björkmans i Västerås dom sa att det skulle vara såhär.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

Liknande ämnen

  1. Motorn lät krig tills jag tog av multiremmen saab 900
    Av Dannewe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 22:29
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •