Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lite funderingar kring "tryckstötar"???

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158

    Lite funderingar kring "tryckstötar"???

    Prata här om dagen med en snubbe som vet en del, passade på att nämna för han att jag hade blåst min ic p.g.a. för högt ladd. Han hade en liten annan teori kring det hela, tänk dig att du laddar, låt oss säga 1,5 bar, när du släpper gasen blir det en ganska kraftig tryckstöt som dumpen har för uppgift att släppa ut, men vad händer om inte dumpen klarar av att släppa ut all luft, var tar resten av luften vägen, jo den går bakvägen genom ic´n, nu vet inte jag om det blir tillräckligt för att blåsa ic´n.... vad tror ni, e det nån som har mätt upp det trycket nån gång, alltså mellan ic´n och dumpen??? kanske jag är helt ute och cycklar...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Lite funderingar kring "tryckstötar"???

    Citat Ursprungligen postat av Hosiman
    Prata här om dagen med en snubbe som vet en del, passade på att nämna för han att jag hade blåst min ic p.g.a. för högt ladd. Han hade en liten annan teori kring det hela, tänk dig att du laddar, låt oss säga 1,5 bar, när du släpper gasen blir det en ganska kraftig tryckstöt som dumpen har för uppgift att släppa ut, men vad händer om inte dumpen klarar av att släppa ut all luft, var tar resten av luften vägen, jo den går bakvägen genom ic´n, nu vet inte jag om det blir tillräckligt för att blåsa ic´n.... vad tror ni, e det nån som har mätt upp det trycket nån gång, alltså mellan ic´n och dumpen??? kanske jag är helt ute och cycklar...
    ^


    Ja, det är ju ingen nyhet direkt, då det är en av anledningarna till att en bypassventil finns, för att förhindra för höga tryckstötar som kan skada systemet, i vilket turbo och IC ju ingår........


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    158
    men det hade varit roligt å veta om dumpen klarar av att göra sig av med all luft....

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Hosiman
    men det hade varit roligt å veta om dumpen klarar av att göra sig av med all luft....

    Och hur menar du nu då......?


    I vilka situationer....?


    Otrimmat eller chippat......?

    Är målet att den ska göra sig av med all luft, eller är målet nåt annat.....?


    Kan man utan att ligga sömnlös anta att den ventil som SAAB monterar på sina bilar fyller de behov och krav som föreligger......?



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Om inte orginal bypass klarar dina krav får du investera i en bättre/större eller flera.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

Liknande ämnen

  1. Lite funderingar kring egr-ventilen 9000 2,3i
    Av sweddan82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 10:40
  2. Funderingar kring sk "OBD läsare"
    Av Mickeman_79 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 13:34
  3. Lite funderingar kring T7 motorn
    Av Gerling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 15:59
  4. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •