Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: FAQ: Guide för lagerbyte t. AC-pumpens koppling (Bilder tappade) OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Surahammar
    Inlägg
    47

    FAQ: Guide för lagerbyte t. AC-pumpens koppling (Bilder tappade) OG9-3

    Bilen ifråga är en SAAB 9-3 2,0 1998. Principen är dock likartad för många modeller och utföranden.
    Symptomen är ofta oljud i någon form. Om lagret börjar glappa skrapas remskivan emot någonting tex. järnkärnan. Man kan även tänka sig att lagret skär och drivremmen slirar, vilket också låter illa.

    Palla upp bilen och demontera höger framhjul.






    Deaktivera remspännaren och lås den med en borr ed. Häkta av drivremmen från AC-pumpen.



    Lossa de två skruvar som håller plastkåpan. Plastkåpan sitter framför hjulupphängningarna i höger hjulhus.



    Skruva bort muttern som sitter på AC-pumpens axel. Dra av remskivans koppling från den splinsade axeln. Håll reda på shimset som sitter där!



    Ta bort remskivans låsring, och dra av skivan från AC-pumpens nav.



    Lagret sitter fastpressat i remskivans nav. De körnade låsningarna måste tas bort.



    Här används en svarv för att ta bort remskivans axiallåsning. Det finns givetvis andra sätt att ta bort den på. Exempelvis roterande fil i borrmaskinen.



    Det gamla lagret, till vänster, pressas därefter ur skivans nav. Man kan se var felet på det här lagret var, då en del kulor saknas. Anledningen därav berodde på att tätningsringen hade släppt från lagret. Följden blir då att fettet går ut, och smutsen kommer in.
    Till höger visas ett egenhändigt tillverkat pressdon tillämpat för lagret.
    Pressa i det nya lagret. Det är lämpligt att låsa fast det med ramskivans nav med tex. Loctite 243.Den ursprungliga axiallåsningen är ju borta.

    Till sist är det "bara" att montera i omvänd ordning.Momentdra muttern som sitter på AC-pumpens axel till 15-21 Nm.

    Lagrets identitet fastställs genom att läsa data som står på tätningsringen. Här stod det DAC355020DUK. Lagret kostade mig 560SEK hos en kullagerförsäljerska. Ett dyrt lager, men sett till den totala kostnaden är det billigt. En ny magnetkoppling kostar runt 3000SEK. En ny AC-pump går väl på runt 6000SEK. I det sistnämnda fallet tillkommer dessutom läcksökning och fyllning.

    Lycka till!

    Jonas.
    SAAB 9-3 2000, De Tomaso Pantera 1972, Chevrolet Corvette 1964, Ockelbo Ferrari 2016.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens koppling

    Kan lägga till lite info;
    - Den kortare drivremmen för bilar utan AC kan monteras medans man jobbar med remhjulet.
    - Man bör nog tillverka en kort rörbit som avlastar kompressoraxeln då man drar av remhjulet. 3 armad avdragare kan vara svår att få plats med, bäst är nog en liten 2-armad. Ta även bort innerskärm + insugningsljuddämpare för bättre åtkomst.
    - Om man inte har tillgång till press och hittar/svarvar lämpliga pressdon finns nog stor risk att skada både remhjul och lager. Dvs tänk på var ni lägger trycket när lager framförallt pressas ur. Jag värmde remhjulet t 110´C innan jag pressade i lagret och låste både med körnslag (remhjulet är av mjukt mtrl) samt loctite. Likaså lät jag hjul&lager ligga i solen innan jag pressade på det på AC-axeln, även här med lämpligt pressdorn.
    - Rotera (i täby/midsommarkransen) har billigare kullager än ovan, ca 350 om jag minns rätt.
    - På min koppling hade gummibuffertarna torkat/smält varför jag tog bort dem helt. Det verkar fungera bra ändå, möjligen hörs "klicket" lite tydligare. För att slippa att detta händer gissar jag att man ska shimsa om kopplingen så fort man anar att den inte kopplar in som den ska. Det kan kanske även rädda lagret från överhettning så man slipper hela denna operation.

    Har kört i 5 varma veckor och funktionen har varit perfekt efter reparation!

    Tidsåtgång: Det tog rätt många timmar att göra detta, gissar att jag lade ca 2h för demontering och montering av kort rem, 3h för att svarva dorn och pressa i och ur lagret samt 2h för återmontering. Behöver man inte använda bilen och har tillgång till pressdorn som passar och vet hur man demonterar både rem och innerskärmar tror jag att allt går att grejja på < 3h.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens koppling

    Jag tar och petar in en fråga här.
    Min AC låter konstigt ibland, det låter som om det skulle kunna vara ett trasigt lager, men när jag stänger av AC:n eller trycker på econ så försvinner ljudet.
    Skulle det kunna vara lagret till AC-pumpen som är på väg att ge sig då?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens koppling

    lyssna var det låter först - motorfolk använder ofta stetoskop för sådant.

    är det oljud i kupén så kanske 'oljudet' kommer av att det är för lite köldmedie kvar i systemet och det väsnas i expansionsventil mm.


    häng av aggregatremmen, ryck, vrid och känn på kompressorn. kolla även på alla andra spännhjul och aggregats lager (vattenpump, generatorlager, servopump). När kompressorn arbetar så drar den en hel del moment vilket innebär att remmen slackar lite på andra håll och det kan börja slå i slitna lager och ge ljud när remspänningen sjunker över dessa.

  5. #5
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens koppling

    Tack för tipsen, jag ska kika på det!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens koppling

    Det bör väl vara så att om lagerskrammel finns när ACn är frånkopplad är det troligen remhjulslagret (som bytet i tråden visar) som är defekt - när magnetkopplingen drar så avlastas detta lager och därför låter det mindre när ACn går.

    Låter det däremot bara när ACn är tillkopplad (och magnetkopplingen aktiverad) är det mer sannolikt själva kompressorns lager som har gett upp...

    * Genom att snurra kompressorns "inre" hjul som remmen går på (man måste lossa multiremmen) kan man känna om lagret på remskivan är dåligt (det som bytet i tråden avser).

    * Om den yttre delen snurras (kan göras med remmen på) kan man känna om fel föreligger på kompressorn och dess lager - vilka vad jag förstår kräver att kylmedium måste tömmas för att kunna byta.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Demonterade enl. detta mitt remskivelager till kompressorn på min 9,3 2001 i helgen fungerade perfekt enl beskrivningen, lagret fanns att köpa på kullagret.com , (DAC355020DUK ,510:- + frakt)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Surahammar
    Inlägg
    47

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens kopp

    Hej!

    Alltid lika kul läsa att instruktionen kom till nytta.

    Jonas.
    SAAB 9-3 2000, De Tomaso Pantera 1972, Chevrolet Corvette 1964, Ockelbo Ferrari 2016.

  9. #9

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens kopp

    Hej! Skulle det vara nån som behöver byta en sådan koppling så har jag en liggandes. Säljer den för 1000 kr ? nypris 2500 där jag bor. Hör av dig om du är intresserad. Finns i östergötland.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    745

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens kopp

    Hallå!
    Jag håller på med detta nu men jag får f-n inte av rullen.
    Någon som kan rekommendera en avdragare som fungerar till detta?
    Mycket tacksam för svar då det är sambon´s bil och det börjar bli varmt ute.
    (Orkar snart inte med gnället om att jag ska fixa detta)

    //Conny

  11. #11
    Jag demonterade min remskiva förra veckan.

    Jag köpte en tvåarmad avdragare (den minsta dom hade) på Jula.
    Det sitter en segersäkring som håller kvar remhjulet som måste bort innan du drar bort själv skivan.

    När denna säkring var borta var det busenkelt att dra av skivan med avdragaren.

  12. #12

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens kopp

    Jag ska börja montera ihop min ac-remskiva i morgon, är det någon som har något bra tips hur man monterar tillbaka remskivan?

    Vill ju inte gärna bara banka tillbaka den med en stor järnklubba.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Sköllersta
    Inlägg
    745
    kanon tackar!!
    //C

  14. #14

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens kopp

    En SAAB 9-3 -99a
    Något i ACn gick sönder så att drivhjulet fastnade och drivremmen gick av.
    Detta märkte jag genom bränt gummi och hög motortemperatur.

    jag bytte drivrem men startmotorn ville inte dra runt något i motorn.
    Alltså är något i ACn så pass trasigt att hela drivhjulet till ac sitter fast och hindrar remmen från att dra runt.

    Jag misstänker att det inte hjälper att byta magnetkoppling utan det är
    ett lager i ACkompressorn som skurit?

    Jag hade tänkt köpa en begagnad ac-kompressor och byta den själv,
    därefter lämna in för påfyllnad av kylmedia.

    Vad tror ni är trasigt?
    Tänker jag rätt, har ni några tips?
    hittade en guide för byte av magnetkoppling, men inte byte av ac-kompressor?
    Känner ni till någon sådan guide?

    mvh
    Håkan (som vill ha en sval bil i sommar även om det ska bli mkt regn)

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens kopp

    Tvärstopp lär det väl kunna bli om man kör tillräckligt länge med något av lagren helt kass, så det bara blir skrot... Nog tror jag en magnetkoppling kan skära såpass att det blir tvärnit UTAN att kompressorn är skrot, så det kan ju vara värt att ta loss den...

    Borde finnas en annan tråd som behandlar byte av hela aggregatet...

    Annars, kolla bilderna nedan...






    Lycka till!
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens kopp

    Jo, jag är inte helt säker på att en AC firma fyller en bil du bytt kompressor på själv sådär rakt av... Och det är inte så himla snyggt att bara släppa ut köldmediet ut i naturen.

    Köp en kortare rem, så kan du köra med bilen, då kan du ju faktiskt köra till en verkstad som tömmer bilen på kylmedium, så kan du sen byta kompressor på lämplig plats i lugn och ro för att sen åka och få den fylld...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  17. #17

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens kopp

    Tack för svaren!

    Jag vill ju inte köpa varkens magnetkoppling, lager(till magnetkoppling) eller kompressor förrän jag identifierat exakt var det är som är trasigt.

    Okej så jag ska alltså motera av magnetkopplingen så kan jag fastställa var som är trasigt? Avmonteringen har jag ganska klar för mig efter guiden men hur ser jag vad som är trasigt?

    jag har en kortare rem på så det här hände för en tid sen.
    okej jag ska låta en firma tömma innan jag byter komp.. och fylla den efter.

    Tack
    Håkan

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens kopp

    Du kommer garanterat märka vilket lager som är slut, alt om båda är det. Glapp eller tvärstopp...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  19. #19

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens kopp

    Ohh, denne guide är som skänkt från ovan, dock så får jag inte fram några bilder...
    Saab 93 TTID -09

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174

    Re: FAQ: Guide inkl. bilder för lagerbyte t. AC-pumpens kopp

    originalbilderna verkar borta sedan länge, dock är det inte så svårt att lista ut om man tar bort innerskärmen.

    Bra avdragare (liten) samt att tänka på så att man inte har söder nåt genom att lägga kraften på fel ställe behöver man, likaså måste man nog ha tillgång till exvis svarv att ta väck de små nitningarna med, samt press för att få ut gamla lagret och värme/kyla för att få in det nya. Har man inte rätt verktyg för detta så tror jag det inte går alternativt man skadar lager/kompressor/remskiva...

    Men att få bort remskivan och lämna den till nån som kan fixa den är säkert gångbart alternativ. Om man kan betala "med fikabröd".
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

Liknande ämnen

  1. Svar: 27
    Senaste inlägg: 2024-03-26, 15:39
  2. Få loss acc pumpens Hjul?!
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 10:40
  3. Från Vire till hydralisk koppling, Guide?
    Av Amms i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-04, 14:39
  4. Vinande ljud från lådan trots lagerbyte.. Nu med Bilder !!!!
    Av negative i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-19, 12:30
  5. guide med bilder hur man byter larmdiod på saab ng900
    Av frollan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •