Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lackera Saabs Alufälgar? Grundarbete?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 925

    Lackera Saabs Alufälgar? Grundarbete?

    Jag har 4st 5 ekrade 16tums fälgar med vinterdäck till min 9-5:a. Dessa fälgar har ärgat litegrann så jag tänkte göra iordning dem. Där det har ärgat tänkte jag köra med vinkelslipen med stålborste för att få bort det värsta. Sedan får jag slipa lite med sandpapper. Men hur går jag tillväga sen? Slänga på lite slipgrund och sedan lackera eller vad? Vill ju att det ska hålla ett tag i alla fall.

    Vad tycker ni jag ska ta för färg, silver igen? Färgen på bilen är Hasselnöt.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Re: Lackera Saabs Alufälgar? Grundarbete?

    Vill du att det ska hålla ett tag hade jag nog lämnat iväg den på blästring/pulverlack.
    Lär hålla riktigt bra då, men kostar ju lite mer. Biltemas fälg färg eller liknande har jag bara sett sämre resultat av så jag hade låtit dem vara eller gjort det ordentligt. Kollade upp det för ett tag sedan och jag tror det handlade om kanske 2000kr på rätt ställe. Kolla runt lite och se vad det finns i dina trakter

    MVH
    Owla
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  3. #3
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 985

    Re: Lackera Saabs Alufälgar? Grundarbete?

    Så här jävliga såg mina ut inför förra säsongen!



    Efter att slipat med vinkellslip & diverse andra slippapper!



    Här är det avslutat med en slipduk (3M) vi har på jobbet för att matta ner lacken där jag inte slipat rent som runt fälgkanten tex!



    Precis lagt grundfärgen!



    Färdigt resultat... OBS... ingen riktigt renovering av fälgarna, det är ett slarvjobb så man ser sliprepor & sånt på några ställen! Men på lite håll ser det kanon ut & jag lägger inga stora pengar på vinterfälgarna, dom är skitiga under vintern ändå!



    Nu är där dock några fler märken jag fått lägga i färg eftersom jag efter en del obalans & skit har balanserat om dom hos en polare, det gillade inte lacken jag lagt då den sprack, så nu eftersom jag lagt på nya vinterdäck så fick jag gå på skadorna med en pensel, men som sagt detta är inga fälgar jag lägger pengar på, det ser bättre ut än med plåtisar i alla fall

    Allt är lackat med lack från Biltemas sortiment... prio låg på så lite pengar som möjligt!

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 925

    Re: Lackera Saabs Alufälgar? Grundarbete?

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Så här jävliga såg mina ut inför förra säsongen!
    http://www.geting.se/image.php/201534-DSC00746.JPG

    Efter att slipat med vinkellslip & diverse andra slippapper!

    http://www.geting.se/image.php/201536-DSC00748.JPG]

    Här är det avslutat med en slipduk (3M) vi har på jobbet för att matta ner lacken där jag inte slipat rent som runt fälgkanten tex!

    http://www.geting.se/image.php/201537-DSC00749.JPG
    Precis lagt grundfärgen!

    http://www.geting.se/image.php/201539-DSC00750.JPG
    Färdigt resultat... OBS... ingen riktigt renovering av fälgarna, det är ett slarvjobb så man ser sliprepor & sånt på några ställen! Men på lite håll ser det kanon ut & jag lägger inga stora pengar på vinterfälgarna, dom är skitiga under vintern ändå!

    http://www.geting.se/image.php/201538-DSC00774.JPG
    Nu är där dock några fler märken jag fått lägga i färg eftersom jag efter en del obalans & skit har balanserat om dom hos en polare, det gillade inte lacken jag lagt då den sprack, så nu eftersom jag lagt på nya vinterdäck så fick jag gå på skadorna med en pensel, men som sagt detta är inga fälgar jag lägger pengar på, det ser bättre ut än med plåtisar i alla fall

    Allt är lackat med lack från Biltemas sortiment... prio låg på så lite pengar som möjligt!
    Ser bra ut detta. Jag tror jag kör med slipgrund, täcker repor bättre. Sen blir det nog silver igen.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  5. #5

    Re: Lackera Saabs Alufälgar? Grundarbete?

    Bra gjort. Jag hade dock blästrat allt.(jag har gjort detta antal ggr)
    Men jag hade nog tagit bort gummit från däcken samtidigt.

    Vill bara påpeka att du kunde ha ha tagit klister vikter utvändigt istället.Har aldrig haft vikter på jum jum fälgar som du har på bilden.klister vikterna sätter man inne i fälgen så långt ut som möjligt.Dem som håller på med detta förstår det.

    Nåja bra jobbat
    Saab 9000 CSE 2.3 1995 - RIP-
    Saab 9000 CSE 2.0t 1996 - Bruksbil
    Nissan Stagea Autech RS260 1998 RB26

  6. #6
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Lackera Saabs Alufälgar? Grundarbete?

    Citat Ursprungligen postat av Biohazard77
    Bra gjort. Jag hade dock blästrat allt.(jag har gjort detta antal ggr)
    Men jag hade nog tagit bort gummit från däcken samtidigt.

    Vill bara påpeka att du kunde ha ha tagit klister vikter utvändigt istället.Har aldrig haft vikter på jum jum fälgar som du har på bilden.klister vikterna sätter man inne i fälgen så långt ut som möjligt.Dem som håller på med detta förstår det.

    Nåja bra jobbat

    Håller med, såna vikter hör hemma på plåtfälgar, klistervikterna på insidan varken syns eller gör märken.

    Bra jobbat med fälgarna annars!

    Mvh Marcus

  7. #7
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 985

    Re: Lackera Saabs Alufälgar? Grundarbete?

    Citat Ursprungligen postat av Biohazard77
    Bra gjort. Jag hade dock blästrat allt.(jag har gjort detta antal ggr)
    Men jag hade nog tagit bort gummit från däcken samtidigt.

    Vill bara påpeka att du kunde ha ha tagit klister vikter utvändigt istället.Har aldrig haft vikter på jum jum fälgar som du har på bilden.klister vikterna sätter man inne i fälgen så långt ut som möjligt.Dem som håller på med detta förstår det.

    Nåja bra jobbat
    Som jag skrev så va detta bara en hafsig renovering för att få dom i ett lite bättre skick än dom va!

    Givetvis kunde jag blästrat fälgarna, & tagit bort däcken & satt klistervikter, men det var som jag skrev endast en sak som prioriterades, så lite pengar som möjligt! Ska man då börja kränga av däcken & sen balansera dom så kostar det pengar, har ingen möjlighet att göra det själv, då hade det varit en helt annan sak!

    Hjulen kostade mig nästan ingenting & jag körde på däcken som satt på en säsong, gratis är gott, även om dom bara va nästan gratis! Nu är däcken utbytta & det sitter faktiskt klistervikter på nu!

    Dock är inget annat gjort vid fälgarna för denna säsong, det är vinterfälgar som jag bryr mig mindre om & som är skitiga hela vintern, även om man tvättar bilen var vecka så vet du ju själv hur länge hjulen är rena på vintern!

  8. #8
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: Lackera Saabs Alufälgar? Grundarbete?

    En sak ni inte tänker på är att det faktiskt går att tömma luften ur däcken och pressa ihop dom så kan man lacka hela kanten hela vägen runt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •