Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 9-3 SS klick vid start.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95

    9-3 SS klick vid start.

    Kära forumet!
    Min bil klickar några gånger innan den går igån när man vrider på nyckel. Kollade batteriet och den ska vara fullladdat. Någon annan som har något bra tips vad det kan vara?Verkstad säger att det är väldigt känsligt med ström och att man måste se till att stereon är avstängt när man startar osv. Tacksam för några tips.

    MVH
    Saab 9-3 SC

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    Citat Ursprungligen postat av X
    Kära forumet!
    Min bil klickar några gånger innan den går igån när man vrider på nyckel. Kollade batteriet och den ska vara fullladdat. Någon annan som har något bra tips vad det kan vara?Verkstad säger att det är väldigt känsligt med ström och att man måste se till att stereon är avstängt när man startar osv. Tacksam för några tips.

    MVH
    Rent spontant känns det som dit tändningslås har gjort sitt.... enkel att byta och behöver ingen programmering.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    Hej !

    Stereon avstängd... blaha blaha!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    199

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    Det är en M03, eller hur? De var lite struliga och krävde välladdade / fräscha batterier.

    Det fördes in en "snällare" startmotor under M04 som inte ger så höga strömpikar vid tillslag. Det du hör som klickar är startreleät som släpper pga strömpiken.
    En annan åtgärd som faktiskt funkar är att byta kabeln mellan batteri och startmotor från 25mm² till 16mm². Detta fördes också in på vissa varianter som åtgärd.

    Förslaget med tändningslås har jag aldrig hört förr, men kanske ligger det nåt i det?

    //Mr MEP

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    Min bil är just en -04 och tändningslåset är utbyt förra året då det var strul med starten. Sen byte har alltind funkat som det ska men nu de senaste 2 månaderna klickar till några gånger vid starten. Vet inte heller om man kanske köper starkare batterie om det skulle spela någon roll? Sen vill jag också påpeka att det klickar inte alltid, man kan säga 50/50....skumt,,,
    Saab 9-3 SC

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Södetälje
    Inlägg
    11

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    Måste passa på att fråga vilka problem du hade med tändningslåset? hur betedde sig bilen då? fungerade något?

    Jag fick nämligen problem med min bil idag, och ja tror att det kan vara tändningslåset som spökar för mig. Min bil vägrar att starta och beter sig väldigt konstigt när man vrider om nyckeln. Samt detta klick ljud som du beskriver är det enda ja får när ja försöker starta bilen.

    Är väldigt tacksam för svar

    Min bil är en 9-3 ss cab -04
    9-3 cab-04

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    Klickadet fortsätter och häromdan när det var kallt ute startade inte alls bilen, gick bättre med startkablar,,,va gör man?Ringde och pratat med verkstad men de kunde inte säga på rak arm vad det kan vara för skumt,,,något elkunnig som kan hjälpa mig???
    Saab 9-3 SC

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    Jag skulle helt klart testa att byta batteri.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    redan gjort, och generator byt då på verkstad sa de att den laddade för dåligt,,,hjälpte inte. Är det start relän som klickar?Spelar kylan nån roll? När det blir kallare klickar flera gånger, som förra veckan när det var flera minus så fick inte att starta alls, men kablarna hjälpte,,,vet inte vad jag ska tro ängre....
    Saab 9-3 SC

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    03-04 kan pluskablaget till startmotor och generator ärga sönder, vilket leder till att oftast (vad jag varit med om) att tillslaget på starten fungerar perfekt (Högt klick/slagljud) men den roterar ej. Rör man anslutningen på startmotorn så går det att starta den igen. Brukar ibland hjälpa med starthjälp, då troligen pga strömspiken som blir vid ditkopplingen gör att kablaget leder tillräckligt en stund.
    Ersättningskablaget kostar ca 1200Kr, tar ca 1timme att montera.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    Vad är det som klickar/slår till när man vrider på nyckel???någon som har haft samma bekymmer som jag??
    Saab 9-3 SC

  12. #12

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    Citat Ursprungligen postat av Mr MEP
    Det är en M03, eller hur? De var lite struliga och krävde välladdade / fräscha batterier.

    Det fördes in en "snällare" startmotor under M04 som inte ger så höga strömpikar vid tillslag. Det du hör som klickar är startreleät som släpper pga strömpiken.
    En annan åtgärd som faktiskt funkar är att byta kabeln mellan batteri och startmotor från 25mm² till 16mm². Detta fördes också in på vissa varianter som åtgärd.

    Förslaget med tändningslås har jag aldrig hört förr, men kanske ligger det nåt i det?

    //Mr MEP

    Nu menar du la tvärt om?
    Byte från 16 till 25mm²

    Eller?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    95

    Re: 9-3 SS klick vid start.

    problemet löst,,,,dålig jordning i växellådsfäste
    Saab 9-3 SC

Liknande ämnen

  1. Ett klick per hjulvarv.
    Av MagicMike i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 20:13
  2. Låter klick när vindrutetorkarna går!
    Av Arthur i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •