Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1 Trasiga drivsteg?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Citat Ursprungligen postat av og900i

    Som jag skrev i första inlägget så har jag även mätt spolarna i magnetventilen och dom ligger bägge på 2,8ohm.
    Jo, jag noterade det, men som du redovisat i dina senare inlägg kan
    man knappast dra några större slutsatser avseende dina mätningar eftersom du inte har nödiga kunskaper för att göra dessa mätningar.
    Skall man gå på dina mätningar tyder det på ngt fel i boxen.
    Nödiga kunskaper för att utföra själva mätningarna har jag då jag inte är ovan att hantera en multimeter. Det är var jag ska mäta som jag är mer osäker på men av det jag kan tyda ut i alla trådar jag läst är att om man ska mäta upp drivstegen via kontakten så ska man göra som jag gjort alltså med säkring 5 ryckt och ohm mäta mellan stiften i kontakten och jord. Där ska då inte finnas någon kontakt vilket det heller inte gör för mig.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1

    I så fall bara att konstatera att det är kortslutning i boxens drivsteg, eftersom du mäter c:a 12V mellan mittstiftet och de yttre stiften i kabelkontakten.
    Det skall vara avbrott och då går det ingen ström och heller inget spänningsfall mellan stiften.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1

    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    I så fall bara att konstatera att det är kortslutning i boxens drivsteg, eftersom du mäter c:a 12V mellan mittstiftet och de yttre stiften i kabelkontakten.
    Det skall vara avbrott och då går det ingen ström och heller inget spänningsfall mellan stiften.
    Den mätningen gjorde jag med tändningen på och som jag fattar det så ska ytterstiften växla mellan jord och avbrott och det kan ju vara trögheten i min multimeter som gör att jag inte ser avbrotten för jag hör ju att ventilen arbetar med en frekvens eftersom den surrar om jag har den inkopplad och har tändningen på.

    Att jag får olika spänning på de båda ytterstiften måste väl bero på att antingen boxen medvetet reglerar mot GLT eller att det är fel på något drivsteg eller tänker jag helt tokigt nu?

    Hursomhelst så ska jag byta ut drivstegen så får jag återkomma med resultatet senare.

    Tack för hjälpen så länge.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1

    Jag läste en mycket informativ tråd på ECUProject om drivstegen nämligen denna:

    http://forum.ecuproject.com/viewtopi...78eb810bdb9f59

    Jag tog bort säkringen och mätte strömmen i säkringshållaren med tändningen på enligt beskrivningen och fick då 0,33A. Tydligen så ska man få 2-4A om drivstegen är kortslutna.

    Att stiften i kontakten till MV:n dessutom inte har kontakt med jord (mätt med ryckt säkring) samt att MV:n surrar och spolarna är hela trots att jag kört med detta fel och magnetventilen inkopplad i nästan en vecka tyder ju även det på att drivstegen skulle vara hela, eller?

    Kan drivstegen vara halvtrasiga och orsaka mitt GLT trots att mätningarna verkar ok eller kan det vara något annat fel i boxen?

    Jag börjar nästan misstänka att det kan vara MV:n som är trasig ändå men garantin går ut på söndag så jag hinner inte skicka in den till speedparts isåfall.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1 Trasiga drivsteg?

    Hej!

    Är det en orginal MV eller en Scantech-kopia?

    Jag råkade ut för en box häromdagen på en 9000 som bara gav GLT. Bytte först MV (hade bråttom och glömde mäta kontaktstycket först ) utan resultat. Ohm-mätte sedan bägge magnetventilerna och de var ok.

    Bytte sen box (samma program i bägge boxarna) och vips så funkade allt som det skulle.

    Är det nån annan som varit med om att ett T5.5-styrdon endast ger GLT trots att drivstegen verkar ok och den inte äter MV?

    Mvh

    Edit: Har tyvärr inte kvar den strulande boxen, men kan få tag på den igen om det finns intresse för lite mätvärden.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1 Trasiga drivsteg?

    Det finns naturligtvis fler komponenter i boxen som kan vara orsak till att regleringen inte fungera korrekt, men det vanligaste är kortslutning i drivstegets
    trissor.
    Det verkar som att ditt drivsteg trots allt är ok och då bör du testa en original MV, för det är vanligt att andra inte fungerar korrekt.

    En gång har jag haft en box där drivsteget och MV var ok och jag fick då svajande laddtryck, inte GLT.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1 Trasiga drivsteg?

    Det är en originalventil som jag har. Jag provade först med två stycken scantech men dom fungerade inte alls med min programvara. Dom gav ömsom GLT ömsom skenande/svajande laddtryck.

    Efter byte till den originalventilen som jag har nu så gick bilen perfekt och har så gjort i snart 6000mil tills nu.

    Jag har försökt få tag i en originalventil att prova med dels genom att efterlysa en i den här tråden och dels genom att fråga på SAAB och dom lokala skrotarna men ingen vill låna ut en till mig så jag vet inte vad jag ska ta mig till.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1 Trasiga drivsteg?

    Kanske det kan vara så att WG-klaffen kärvat och därför inte stänger, kollas lätt genom att rycka W-slangen från MV, skall då tokladda.
    Jag har även haft MV där spolarna var hela men ändå inte fungerade p.g.a. att brickan inte rörde sig lätt, utan kärvade ngt vilket gav GLT.
    Kanske kan du i så fall försöka rengöra MV med 5-56 motsv.och blåsa lätt.
    Har lyckats med detta ng gång.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1 Trasiga drivsteg?

    Jag testade att dränka MV:n i WD40 och blåste ur den men det blev ingen skillnad, fortfarande GLT.

    Då drog jag ur säkringen igen efter att jag stängt av bilen och nästa dag när jag körde iväg så märkte jag att den laddade mer än GLT så brickan hade förmodligen fastnat i nåt halvöppet läge.

    Jag körde så lugnt några mil och stängde sen av bilen och testade sätta i säkringen igen och döm av min förvåning så gick bilen perfekt när jag startade den och drog iväg.

    Tyvärr blev glädjen inte långvarig för när jag sen skulle fara hem från jobbet så gick den återigen på GLT så jag antar att det hela beror på att MV:n kärvar.

    Trist att jag inte kunde konstatera det för en vecka sen när jag fortfarande hade garanti på den men nu kommer jag ALDRIG mer att köpa en ny MV eftersom det tydligen inte är någon garanti för att dom ska funka längre än en begagnad och till det hutlösa priset som den kostar så kan jag ju köpa många begagnade (om jag hittar några).

    Finns det förresten någon i Sundsvallstrakten som kan konvertera till T7 MV? Det vore helt klart det bästa.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1 Trasiga drivsteg?

    Nu har jag bytt MV till en bättre begagnad originalventil och nu går bilen som den ska igen.

    Vi får se hur länge denna håller nu då...

    Vad är det som gör att vissa ventiler slutar funka som min gamla trots att spolarna är hela och det inte kommit in nån olja eller annan smuts i ventilen?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1 Trasiga drivsteg?

    Skumt.

    Provat att rengöra den med förgasarrengöring? Ska göra susen har jag hört (läst).

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    1 093

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1 Trasiga drivsteg?

    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Nu har jag bytt MV till en bättre begagnad originalventil och nu går bilen som den ska igen.

    Vi får se hur länge denna håller nu då...

    Vad är det som gör att vissa ventiler slutar funka som min gamla trots att spolarna är hela och det inte kommit in nån olja eller annan smuts i ventilen?
    det du kan göra är att ta bort den från hållaren och montera den på kylarslangen (eller vad du tycker passar bäst) med dom tre anslutningarna neråt på det sättet så kommer inte olja åt MVoch den håller lite längre....


    //T
    900s-90 & 900T8-87
    9000 2.3T -91 & 9000 2.3T A50 -97
    http://www.garaget.org/?car=36979 varit forumsmedlem sedan 2002

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    242

    Re: Endast GLT 9000 2,0t -98 steg1 Trasiga drivsteg?

    Citat Ursprungligen postat av termos
    Citat Ursprungligen postat av og900i
    Nu har jag bytt MV till en bättre begagnad originalventil och nu går bilen som den ska igen.

    Vi får se hur länge denna håller nu då...

    Vad är det som gör att vissa ventiler slutar funka som min gamla trots att spolarna är hela och det inte kommit in nån olja eller annan smuts i ventilen?
    det du kan göra är att ta bort den från hållaren och montera den på kylarslangen (eller vad du tycker passar bäst) med dom tre anslutningarna neråt på det sättet så kommer inte olja åt MVoch den håller lite längre....


    //T

    Jo jag håller på att modifiera fästet så att den nya kommer hamna i det läget för att minimera den risken.

    Men jag kunde inte se nån smuts eller olja alls i den gamla och det kom inte ut nåt när jag sköljde den med wd40 heller.
    SAAB 9000 A50 2,0t -98

Liknande ämnen

  1. 9-5 -99 2,0T Steg1, Endast grundladd efter trim?
    Av SC1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 16:15
  2. Trasiga drivsteg alt. kabelbrott lambdasond 9000 2,3T -96
    Av AxlSam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 12:41
  3. Trasiga pinnbultar i toppen... 9000 Aero-94
    Av Albin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 23:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •