Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Folk är lustiga, stackars motor!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Folk är lustiga, stackars motor!

    Var på jobbet som är en bensinstation och ser och HÖR en C70 komma in med tidernas värst tickande motor. Jag säger att jag kan kolla oljan åt honom då det låter illa om motorn. Drar i först en liter, inget utslag. Sedan en liter till och då ser jag eventuellt en antydan till olja lääängst ner på stickan. Vill naturligtvis hälla i mer olja efter att ha försäkrat mig om att den stannar kvar i motorn, men det behövdes visst inte?!?

    Visst att folk har ont om pengar, men har man en C70 borde man ha råd med olja till den. Och har man inte det bör man ha någon som kan renovera en motor billigt rätt snart

    Någon annan med liknande historier?
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    Det går ju tyvärr inte allt för lång tid mellan att man hör och ser B2X5:or som både ryker och tickar utan att ägarna verkar märka något.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    Var på besök hos en polare i Linköping i helgen som var. På lördagen väntade vi vid ett köpcentrum på en bekant till honom.. Hörde ett jävla tickande, sen kom denna person i en V70 av -02ans modell. Jag vek mig av skratt då min polare precis innan sagt att denna person skulle vara väldigt bil-kunnig...

    Frågade bara lite snabbt om bilstackarn hade någon olja, och det skulle väll vara bytt.. trodde han.

    Mvh

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    haha, samma sak med en fd kollega, han var hos brorsan med sin ng900 och den knackade skapligt så brorsan fyllde på ca 2 liter i den tydligen har han kört över 5k mil utan oljebyte.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    Fyndläge på den bilen....

    Enda historian jag har är från SKoda. Dom hade en kund på SKoda i Mölndal med en ekonomisk liten 1,6a som var jättenöjd. Tills han körde på en kant eller nåt med underredet, och oljelampan omedelbart tändes.. Tänkte visst inte vidare på det utan körde glatt vidare, utan en deciliter olja i maskin, för den rann ut. En utbytes-motor gick på nånstans 30k sen tydligen.... Folk fattar verkligen inte ibland alltså....
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 367

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    Med tanke på att man då o då ser folk på motorvägen som glömt stänga av sin blinkers så blir jag inte förvånad om dom inte märker av andra "ljud"

    Blinkers borde väl låta o blinka i mätarhuset på de flesta bilar.

  7. #7
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    Denna historia är från en sommar för ca 20 år sedan. Var ute hos min kompis som bor på landet när granngubben kommer över med gräsklipparen släpandes efter sig och frågar kompisen om han kan slipa knivarna då han tycker den klipper dåligt. Visst, vi skruvar bort knivarna och slipar till dem så gott det går, gubben kör de tydligen över sten som stack upp ur gräsmattan...
    Efter vi återmonterat kniven så får vi ju testa klipparen, startar den och jösses vilket liv den för...frågar gubben om han kollat oljan...Va??? är det olja i sådana dära små maskiner utbrister gubben....vi öppnar oljepåfyllningen och ser bara ett kolsvart hål...vänder den på sidan och ser om det rinner ur någon olja...icke....vi börjar inse varför klipparen är slö...en kombination av sten i gräsmattan och ingen olja i motorn...får säga till honom att motorn är utom räddning...vi slog i olja men konstaterar efter den startat att den är helt slut.
    Vi plockar isär den för skoj skull och hela vevhuset var inklätt i en svart kolliknande sörja...lagren glappade en hel del så att säga...

    Den Briggs & Stratton åkte på tippen...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    Vet en familj som köpt en en sprillans Peugeot kombi och körde den tills den la av på motorvägen.. inte en enda service på 12k mil
    En på jobbet köpte den.. den såg inte allt för roligt ut i tråget. Så fick bli motorbyte
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  9. #9
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Vet en familj som köpt en en sprillans Peugeot kombi och körde den tills den la av på motorvägen.. inte en enda service på 12k mil
    Och det värsta är ju att sen klagar de på bilmärket att det är en skitbil och att de får för dåligt betalt för den vid försäljning eller inbyte...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    Citat Ursprungligen postat av T16_AeRo
    Vet en familj som köpt en en sprillans Peugeot kombi och körde den tills den la av på motorvägen.. inte en enda service på 12k mil
    En på jobbet köpte den.. den såg inte allt för roligt ut i tråget. Så fick bli motorbyte
    Vi hade faktiskt en kund som enligt utsago totalt sett sparade pengar på att inte serva bilen alls för att sedan när motorn rasade byta mot en renoverad. Jag tror det var en Mazda 626 o den höll väl i något liknande, 12-13k mil.
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    733

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    Min moster frågade min bilkunnige far om hjälp då hennes peugeot gick väldigt ryckigt och lät illa från motorn.
    Han hoppade in i bilen och startade, noterade direkt att både oljelampan och kylarvätske lampan lyste.
    Stängde av motorn och kollade, snustorrt i både expantionskärlet till kylarvätskan och på oljestickan, såhär hade hon kört i nästan en vecka med bilen.
    Fyllde på i båda och bilen klarade sig otroligt nog utan men efter denna behandling
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    Jag vet inte hur många sena nätter vid väktar macken man fått hjälpa fruntimmer.
    En hann jag inte hjälpa, hon hällde i spolarvätska koncentrerad i oljepåfyllningen.
    Tror ni hon lyssnade på mitt råd att ringa bärgare? Nee det var för dyrt.
    Så hon tickade iväg.

    Nu var visserligen bilen inte särskilt ny, men den såg fräsch ut.
    Saablös dåre

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    [quote=David Nordberg]
    Citat Ursprungligen postat av "T16_AeRo":hd8bwmoe
    Vet en familj som köpt en en sprillans Peugeot kombi och körde den tills den la av på motorvägen.. inte en enda service på 12k mil
    En på jobbet köpte den.. den såg inte allt för roligt ut i tråget. Så fick bli motorbyte
    Vi hade faktiskt en kund som enligt utsago totalt sett sparade pengar på att inte serva bilen alls för att sedan när motorn rasade byta mot en renoverad. Jag tror det var en Mazda 626 o den höll väl i något liknande, 12-13k mil.[/quote:hd8bwmoe]


    haha ja, vadå 5 oljebyten + filter från biltema för 1500kr så hade han sluppit byta motor. men motor + byte kanske kostade 1000kr

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Folk är lustiga, stackars motor!

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    Citat Ursprungligen postat av David Nordberg

    Vi hade faktiskt en kund som enligt utsago totalt sett sparade pengar på att inte serva bilen alls för att sedan när motorn rasade byta mot en renoverad. Jag tror det var en Mazda 626 o den höll väl i något liknande, 12-13k mil.

    haha ja, vadå 5 oljebyten + filter från biltema för 1500kr så hade han sluppit byta motor. men motor + byte kanske kostade 1000kr
    Tror nog han beräknade mer än 5oljebyten, eller så räknade han med att en verkstad gör det.
    Men vf streja totalt när feltema finns?
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Nykomling med lustiga växellådsfenomen
    Av Stefan W i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-01-09, 03:06
  2. stackars eklund...
    Av marko s i forum Off Topic
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-11-29, 21:00
  3. Stackars motor
    Av Gustav i forum Allmänt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 01:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •