Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 672

    Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Hej jag kollade oljan på min 9-5 biopower årsmodell 06 nyss och upptäckte till min glädje ingen synlig förbrukning på knappt 400 mils körning på 3 månader. Min gamla 9-5 aero kunde lätt ha sörplat i sej mellan 0,5 -1 liter på samma körsträcka och förhållanden.

    Har man fått bukt med oljeförbrukningen på nyare 9-5:or eller har jag bara haft tur och fått tag på ett mindre oljetörstigt exemplar?

    /Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Min drar inget heller.

    Däremot borde ju lite försvinna. Det är säkert etanolen som späder på oljan (och bryter ned den i förtid) så det i alla fall är snyggt på stickan

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    335

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Ja, min drar inte en droppe den heller... Kört 400mil jag också, och det har inte rört sig på stickan

    (2,0t biopower -06)
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Min drar inget heller.

    Däremot borde ju lite försvinna. Det är säkert etanolen som späder på oljan (och bryter ned den i förtid) så det i alla fall är snyggt på stickan

    /Fred
    Hej !

    Jag har fyllt vevhuset med 1 l E85 o sedan kört en måttlig sträcka, slutsats, etanolen dunstar bort (precis som väntat) tämligen fort. (kokpunkt 78 C, oljans temp är vanligtvis kring 100 C).
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Min drar inget heller.

    Däremot borde ju lite försvinna. Det är säkert etanolen som späder på oljan (och bryter ned den i förtid) så det i alla fall är snyggt på stickan

    /Fred
    Hej !

    Jag har fyllt vevhuset med 1 l E85 o sedan kört en måttlig sträcka, slutsats, etanolen dunstar bort (precis som väntat) tämligen fort. (kokpunkt 78 C, oljans temp är vanligtvis kring 100 C).
    Biopowerns mellanservice med oljebyte vid 1500 mil ? Enligt uppgift är det etanolen som bryter ned oljan i förtid. Alltså borde oljan ta ta åt sig av något i etanolen. Med ditt resonemang försvinner den så fort att den inte gör någon skada.

    Vad är det som bryter ned oljan. Det röda färgämnet eller något annan tillsats ?

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Min steg4 trimmade 2,3t 2004 drar inte heller någon märkbar mängd med olja heller, och den går på bensin.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost

    Hej !

    Jag har fyllt vevhuset med 1 l E85 o sedan kört en måttlig sträcka, slutsats, etanolen dunstar bort (precis som väntat) tämligen fort. (kokpunkt 78 C, oljans temp är vanligtvis kring 100 C).
    Biopowerns mellanservice med oljebyte vid 1500 mil ? Enligt uppgift är det etanolen som bryter ned oljan i förtid. Alltså borde oljan ta ta åt sig av något i etanolen. Med ditt resonemang försvinner den så fort att den inte gör någon skada.

    Vad är det som bryter ned oljan. Det röda färgämnet eller något annan tillsats ?

    /Fred
    Hej !

    Nja, du kanske övertolkar mitt lilla rackartyg, vad jag menar är att etanolspädning är inte så stort problem.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Nja, du kanske övertolkar mitt lilla rackartyg, vad jag menar är att etanolspädning är inte så stort problem.
    Hur kommer behovet av detta mellanoljebyte in då ? Är det omsättningsonani på verkstaden för Fikus/V40/V50 efter 1000 mil och på en 9-3/9-5 efter 1500 mil.

    Jag har gammalt förflutet på landsbygden och vet också att etanol dunstar vid 78 grader C

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Jag kollade stickan (som var betydligt bättre i min 9000...) idag vid tankning. Låg på min, 1 liter på 800 mil (om den nu var rätt påfylld vid service). Surt!
    Men antar att det får räknas som "normalt". Skall slå på en skvätt och se hur det rör sig, det är ju 700 mil kvar till nästa mellanservice.
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Hej !

    Nja, kortare intervaller kommer sig av att man vill ha lite marginal för worst case fall, plus lite annat som inte hör hemma här. Ur VISSA synvinklar är det fördel för oljan med E85-drift medan det finns nackdelar.

    Nuno>>
    1 l olja / 8000 km är väl inget att hänga läpp för?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Järna
    Inlägg
    73

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Alla motorer förbrukar motorolja i större eller mindre utsträckning. Stor del av förbrukningen på en motor som är mekaniskt i ordning sker vid cylindersystemet, oljan går då förbi ringarna och in i förbränningen.

    En motor med låg förbrukning över ringarna har i regel högre friktion i cylindersystemet än en motor med högre förbrukning över ringarna. Med andra ord, gör man en s.k lågfriktionsmotor så är det sannolikt att en sådan motor får högre förbrukning än en med högre friktion.

    Saabs motorer har traditionellt haft låg oljeförbrukning, på en helt ok motor är det mycket ovanligt att man måste fylla på olja mellan servicarna.

    När det gäller etanol i oljan, då själva spriten dunstar bort kommer en del av de övriga substanser som hör till bränslet att stanna kvar i oljan.
    Saab 9-5 2007 Aero SC
    Saab 9-3 2006 1.8t SC

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Nuno>>
    1 l olja / 8000 km är väl inget att hänga läpp för?
    Här hängs inga läppar. Tyckte det var surt bara. Olja med rätt klassning är ju billigt numera, så någon större kostnad är det ju inte.
    Doktorn kanske kan upplysa om vad som anses vara en normal förbrukning (inte verkstadsdravel om vad som är acceptabelt...) och när man bör dra öronen åt sig?
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    462

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Hej!
    4 dl på 1500 mil för min del helt ok tycker jag. Dock är det min första SAAB där jag någonsin fyllt på olja mellan service.

    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798

    Re: Oljeförbrukning 9-5 biopower -06. Positivt överraskad :)

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag har fyllt vevhuset med 1 l E85 o sedan kört en måttlig sträcka, slutsats, etanolen dunstar bort (precis som väntat) tämligen fort. (kokpunkt 78 C, oljans temp är vanligtvis kring 100 C).
    Ja, att etanolen inte blir långvarig i vevhuset är väl som förväntat. Bensindelen innehåller ju dock en del kolväten med kokpunkter i intervallet 100-225 grader och framför allt de som ligger uppåt 200 grader är ju svåra eller omöjliga att bli av med. Analyser av vevhusgaser visar ju också att det är dessa tyngre kolväten som i huvudsak tar sig förbi kolvringarna och ned i vevhuset.

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Biopowerns mellanservice med oljebyte vid 1500 mil ? Enligt uppgift är det etanolen som bryter ned oljan i förtid. Alltså borde oljan ta ta åt sig av något i etanolen. Med ditt resonemang försvinner den så fort att den inte gör någon skada.

    Vad är det som bryter ned oljan. Det röda färgämnet eller något annan tillsats ?

    /Fred
    Etanolen i sig lär inte vara något problem eftersom den lätt avdunstar. Men etanolförbränning bildar också acetaldehyd, vilket vidare kan bilda ättiksyra. Ättiksyra är en svag syra som har en kokpunkt på 118 grader celsius. Detta i kombination med andra syror eller syrligheter (ex. salpetersyrlighet som bildas av kväveoxid/kvävedioxid och vatten från förbränningen) kommer att reducera motoroljans ph värde. Oljan har tillsatser som avser att neutralisera dessa syror men de klarar inte hur mycket som helst.

    Vidare bryts oljans tillsatser ned genom normal användning, och metallpartiklar från motorn kan fungera som katalysator till reaktioner i motoroljan.

Liknande ämnen

  1. XL-märkta däck enbart positivt?
    Av Iceman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 12:12
  2. nått positivt?
    Av rillen i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 19:57
  3. Sugen på ny bil - positivt/negativt
    Av Lindgren_021 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 23:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •