Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

  1. #1

    900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

    Hej.

    Startar jag bilen och har den på tomgång och inte rör gasen låter den som vilken bil som helst.

    Så fort jag varvar upp bilen låt säga 500rpm så börjar det knacka och slå i motorn så det låter som nått ska komma ut i en jävla fart.
    Och låter man den stå på tomgång en stund tystnar det.

    Ny olja och filter, silen rengjord för 500 mil sedan.
    Oljetryck finns.


    Snabba tips vore fint.

    Tack på förhand
    En motor utan Turbo, Suger...

    http://www.garaget.org/Saab_Dahlberg

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790

    Re: 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

    Hej !

    Utan att ha hört ljudet är det svårt (omöjligt) att ge helt korrekta tips.
    MEN, oljesilen....hmmmm.....varför hade du lös den? hur såg det ut?
    Kan det vara så att det sugs in lite luft? Ja, frågorna är många, relevanta svar är kanske färre... Du kan givetvis få massor av tips på vad den kan vara, mer eller mindre detaljerade. Jag ger ett svar som är helt rätt, det är nå't fel i motorn.

    Låt nå'n erfaren lyssna, eller eventuellt försök göra en BRA ljudinspelning. Inspelningar av dålig kvalité är i stort sett värdelösa.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3

    Re: 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

    Jo det är svårt, tänkte mest om nån annan hade varit med om det, låter som en stekross på kedje sidan.

    Vi är flera erfarna som lyssnat, går inte att lokalisera ljudet något närmare.

    Våra funderingfar var om det möjligtvis tar tjuvluft i oljepumpen så den inte orkar hålla rätt tryck.

    Väldigt skumt..
    En motor utan Turbo, Suger...

    http://www.garaget.org/Saab_Dahlberg

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

    Behöver faktiskt inte vara I motorn det låter. Spännrullen som sitter på remspännaren kan föra ett sjuhelvetes liv så man tror att kamkedjan kommer ut genom ventilkåpan när som helst. Och det är busenkelt å byta på din.

    Fast har du frisk rem och fräscha rullar redan kan det va nåt annat som sagt. Det är ju balansaxlar på din också.

    Gällande remfrågan så kan även en sliten sprucken rem i kombo med rullarna föra liv då spännaren slår kraftigt. Sitter i bakkanten på motorn.
    Kolla detta först.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    166

    Re: 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

    Om det inte låter på tomgång men låter vid belastning brukar det va vevlager som gått.

    Mvh
    Ng900 2,0i -94
    Ng900 2,0i -95

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

    Citat Ursprungligen postat av HenkeTIC
    Om det inte låter på tomgång men låter vid belastning brukar det va vevlager som gått.

    Mvh
    De e ju en T5-spis. Ingen J....a T7 som har standardras.
    E de tyst på tomgång är det sällan nåt lager. Är de så slitna att de glappar slår det friskt även på tomgång. Men som sagt. Kamkedja, balansaxelkedja om det är nåt i motorn. Kolla de yttre attiraljerna först, ändå.

    Edit: Min kollega har en AC-pump som låter fan om. han skaffa kortare rem nyss o blev av med det oljudet iaf.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  7. #7

    Re: 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

    Vet inte hur det är på din med T5 systemet. Men hade liknande på min med T7 och det visade sig avara vattenpumpen som hade rasat samman. Vet ju inte om detta är felet fö dej, men ett litet tips kanske?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    166

    Re: 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

    turbosug: Ett vevlager låter väldigt sällan på tomgång när det precis har skurit.

    Här är hur det brukar låta dock på en 200sx www.youtube.com/watch?v=RyP0DMCkegI

    Hur många rasade T5 motorer vill du ha? har 2st liggandes i verkstan och kan nog skrapa ihop 5 till, alla med någon sorts lagerbank.
    Ng900 2,0i -94
    Ng900 2,0i -95

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    239

    Re: 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

    Jag hade ett kasst lager i min motor i somras och då lär det inget alls på tomgång med när man gick upp lite i varv så lät det ILLA!!
    Här är en hygglig film på hur det lät i mitt fall (Jag som har filmat)
    http://www.garaget.org/video/tfgsyjd884la
    http://www.garaget.org/video/m6wn1sq4s78r
    Ett tips är att INTE köra med bilen innan du vet säkert vad det är som låter. Kan lätt bli dyrt annars.

    Mvh Jocke
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 282

    Re: 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Citat Ursprungligen postat av HenkeTIC
    Om det inte låter på tomgång men låter vid belastning brukar det va vevlager som gått.

    Mvh
    De e ju en T5-spis. Ingen J....a T7 som har standardras.
    E de tyst på tomgång är det sällan nåt lager. Är de så slitna att de glappar slår det friskt även på tomgång. Men som sagt. Kamkedja, balansaxelkedja om det är nåt i motorn. Kolla de yttre attiraljerna först, ändå.

    Edit: Min kollega har en AC-pump som låter fan om. han skaffa kortare rem nyss o blev av med det oljudet iaf.
    Vet inte varför T5 har rykte om sig att vara odödliga men det stämmer då rakt inte. Vet högvis med B2x4, även välservade sådana som fått lagerhaveri och då oftast vevlager.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 043

    Re: 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.

    Okaj jag ger mig, men ändå e de vanligare med såna ras på T7. Kollegans 900-96 förde ett jäkla liv om Ac-pumpen fast de skrev ja visst ovan. Försökte va lite positiv att sådant kollas innan man river rovan s.a.s. Har man tur så behöver det inte va det värsta.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Motorn knackar!!
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •