Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hur ska jag ljudisolera vid mina 6*9 högtalare?

  1. #1

    Hur ska jag ljudisolera vid mina 6*9 högtalare?

    Hej!
    Jag har bytt ut mina orginal 6*9or på min Saab 9-3 årsmodell -03 mot ett par rejälare grejor. Jag har placerat de nya högtalarna på samma plats där orginalhögtalarna satt. Alltså snett bakom baksätet precis intill plåten vid bagaget.
    Vad jag reagerat på nu är att det är väldigt dåligt isolerat där. Det låter alldeles för mycket utanför bilen när jag spelar musik och tycker ljudet inuti bilen är för klent.

    I hålet där högtalaren sitter är det plåt precis bredvid men det är svårt att komma åt och isolera. Man får sticka ner armen genom högtalarhålet helt enkelt. Så hur ska jag isolera? Jag upptäckte att de både fanns nån sorts matta och i sprayform.

    *Vilket alternativ är att föredra? Tänker mig att jag stoppar ner sprayflaskan och sprayar hela karossens insida så mycket jag kommer åt? eller är matta smidigast?

    *Hur fäster jag mattan? Måste man ha gott om plats för att arbeta med den eller är det bara att sätta dit med nävarna som en tejpbit?

    *Hur arbetar man med isoleringsspray? bara att spruta på?

    Mekonomen hade visst isoleringsmatta men var kan man köpa spray?

    Mvh// Jocke
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  2. #2

    Re: Hur ska jag ljudisolera vid mina 6*9 högtalare?

    Kom igen nu, många av er som byggt ljud har väl ljudisolerat?
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    56

    Re: Hur ska jag ljudisolera vid mina 6*9 högtalare?

    Köp dämpmatta, klipp i remsor och klistra fast. Bitumenmatta är billig, men dämpar inte så bra när den blir kall, typ under 10 grader. BRL har en annan dämpmatta med gummi-bitumen som dämpar bättre i förhållande till sin vikt än bitumen och behåller sina dämpande egenskaper även i lägre temperaturer.

    Använder du spray, typ peak-off, så måste du måla flera lager med torktid emellan och det är i mina ögon både dyrt och tidsödande. Jag skulle bara använda spray/pensel om det av någon anledning inte funkade att klistra matta eller om jag var petnoga och ville dämpa skarvar, kanter och hörn extra.

    Lägg på ett lager i taget tills du fått det resultat du vill ha.

    Eftersom placeringen inte är utsatt för fukt skulle du kunna toppa den tunga dämpningen med lättare ljuddämpningsmatta typ skumplast så får du bra dämpning av lite högre frekvenser också utan att det blir så tungt.

    Är bara novis på dämpning, men jag lägger in det här ändå så får de mer rutinerade hugga tillbaks om det är nåt galet...
    Saab 9-5 2.3t sedan -99 st1
    Fiat 2300S Coupé -65

Liknande ämnen

  1. Ljudisolera en NG9-3?
    Av SirMacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 18:03
  2. Vad skall jag ha för slutsteg till mina högtalare
    Av thimy92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 01:03
  3. får inte igång mina led h1 lampor till mina dimljus.
    Av klimpan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 01:47
  4. Är det 6.5" högtalare i mina bakdörrar eller är det 5.2
    Av ScottaN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 23:14
  5. Ljudisolera
    Av mortimer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •