Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Byta ventiltätningar

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Byta ventiltätningar

    Hej!

    Tror att det börjar bli dags att byta ventiltätningarna på min 9000 -88, och har för mig att jag sett någonstans att det skulle gå att göra detta utan att ta av toppen, med hjälp av något finurligt specialverktyg. Stämmer det eller är det bara att lyfta av toppen?

    /Martin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Byta ventiltätningar

    Hej!

    Verktyg ser ut som en tändstift med anslutning till tryckluft.
    Man trycksätter respektive cylindern man jobbar på.
    Köpställe vet ej. Byggde min egen av en rensad tändstift o svetsade en tryckluftsnippel på den.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Byta ventiltätningar

    Så enkelt när någon ger en svaret

    Jag har ju slangen som går till kompressionsmätaren. Den har ju gänganslutning mot mätaren, så den borde gå att få ihop med någon lämplig luftnippel.

    Vilket lufttryck körde du med, och var det några andra problem att tänka på?

    /Martin

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Byta ventiltätningar

    Vet att jag sett något om detta tidigare någonstans. Frågan är hur man pressar ihop fjädern? Finns det någon speciell "ventilbåge" till detta förfarande, eller är det hemmameck som gäller?

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    883

    Re: Byta ventiltätningar

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Vet att jag sett något om detta tidigare någonstans. Frågan är hur man pressar ihop fjädern? Finns det någon speciell "ventilbåge" till detta förfarande, eller är det hemmameck som gäller?

    Mvh Per-Ola
    Kolla här
    2001 B205E, 2004 B235E, 2006 B235R & 2008 B235E BioPower
    Läs vad jag menar, inte vad jag skriver.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Byta ventiltätningar

    Hemmameck var det jag. Trevlig lösning det där. Det ska fixas.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Byta ventiltätningar

    Har nu läst i Saabs verkstadshandbok och fått lite tips:

    Ventiltryckarna tas bort med en magnet, så man inte skadar dess glidytor.

    De har ett annat verktyg för att få loss knastren/ventilfjädern. Det ser mer ut som en långhylsa med en magnet i. Sedan ska man slå till kraftigt på verktyget så fjädern trycks ihop och magneten drar till sig knastren.

    De har också ett rör som skydd för glidytorna för tryckarna, så man inte repar där av misstag.

    När själva tätningen ska bort så används en lång tång med halvcirkelformade käftar som greppar runt tätningen. Vad jag förstår så går det med en vanlig tång med långa käftar och lite tålamod.

    Vid monteringen av ventilfjädern så använde de ett liknande verktyg som vid demonteringen, fast utan magnet. Tydligen så ska knastren falla ned på plats när man slår till på verktyget. Känns lite osannolikt, men fungerar kanske om man gör rätt. Känns nog som det är lättare med det hemmagjorda verktyget som M.L tillverkat i tråden som Lysmask länkat till.

    Annat att tänka på är att hålla koll på var ventiltryckarna satt så de hamnar på samma ställe.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Byta ventiltätningar

    jag skulle aldrig stå och krångla med tätningarna på plats i bilen om motorn är orörd i övrigt? De flesta toppackningar har en begränsad livslängd så även om du krånglar dit nya tätningar så kanske toppackningen ryker om ett tag...........
    Det är betydligt enklare att göra på bänken iallafall.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Byta ventiltätningar

    Kan inflika att ett VP-rör av den grövre modellen passar utmärkt som skydd för tryckarnas glidytor
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176

    Re: Byta ventiltätningar

    Vill man köpa en luftnippel för tändstiftshålet så har BILTEMA en sådan för 75 kr (art.nr 19-225)

    Per L

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Byta ventiltätningar

    Hej!

    Har nu gjort ett mindre lyckat försök att byta ventiltätningarna. Allt gick bra tills det var dags att trycksätta cylindern. Det hördes tydligt hur det läckte luft någonstans. När man lyssnade så kom det ifrån högersidan av motorn (kedjeshaktet). Det gick väldigt lätt att trycka ner ventilfjädern, men ventilen följde lätt med ner. Jag provade på en cylinder till med samma resultat.

    Jag blev orolig att något var fel, men kompmätning visar normala värden och morotn går perfekt.

    Någon som vet vad detta beror på?

    Vilket tryck brukar ni använda? (det står bara " anslut tryckluften" i verkstadshandboken)

    /Martin

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    492

    Re: Byta ventiltätningar

    Citat Ursprungligen postat av Martin H
    Hej!

    Har nu gjort ett mindre lyckat försök att byta ventiltätningarna. Allt gick bra tills det var dags att trycksätta cylindern. Det hördes tydligt hur det läckte luft någonstans. När man lyssnade så kom det ifrån högersidan av motorn (kedjeshaktet). Det gick väldigt lätt att trycka ner ventilfjädern, men ventilen följde lätt med ner. Jag provade på en cylinder till med samma resultat.

    Jag blev orolig att något var fel, men kompmätning visar normala värden och morotn går perfekt.

    Någon som vet vad detta beror på?

    Vilket tryck brukar ni använda? (det står bara " anslut tryckluften" i verkstadshandboken)

    /Martin
    Hej,

    Det finns ju bara två vägar för luften att läcka ut, antingen neråt förbi kolvringarna eller mer troligt förbi ventilerna..
    Läcker luften ut i "kedjeschaktet" så låter det ju iofs mer som kolvringarna.

    Läcker luften ut så fort du kopplar på trycket?

    Du säger att ventilerna lätt följer med ner när du trycker ihop fjädern.. Den får ju inte följa med ner alls för då pyser ju trycket ut förbi ventilen..
    Viktigt att trycka fjädern rakt ner. Kanske knacka lite lätt samtidigt så knastrena släpper från brickan.

    Ang. trycket så vet jag inte vilka resurser du har, men ca 10bar brukar funka bra.

    Mvh
    Tobbe

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Byta ventiltätningar

    Hej!

    Ska utveckla lite. Läckaget är när jag inte trycker på fjädertallriken. Så fort jag trycker ned ventílen med verktyget så tystnar läckaget, då luften läcker ut via ventilen.

    Precis som du säger så finns ju bara två vägar, eller tre om man räknar med tändstiftshålet, men där hör jag ju att det är tätt. Det var därför som jag blev orolig och gjorde en kompressionsmätning. Om tryckluften går rakt igenom mellan kolv och cylindervägg så borde väl kompet vara uselt eller?

    Jag körde med cirka 10 bars tryck från kompressorn, vilket överslagsmässigt borde ge 50 till 70 kg tryck mot ventiltallriken (10kg/cm2 x 5 cm2= 50 kg). Alltså borde jag inte orka trycka ned den särskilt lätt när den är trycksatt, om inte luften läcker ut.

    För att koppla in tryckluften så använder jag Biltemas verktyg. Det verkar ha någon slags ventil i sig. Jag orkar inte blåsa igenom den med munnen, och det kommer väldigt lite luft igenom det när jag håller det i fria luften. Kanske det är någon strypning inbyggt i den.


    Ja, nu har jag i all fall satt tillbaka alltihop, så jag får se när jag orkar ge mig på det igen.

    /Martin

Liknande ämnen

  1. ventiltätningar saab 9-5
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •