Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Rattfrossa vid inbromsning NG900

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Rattfrossa vid inbromsning

    Jomenvisst, fast ändå lite förstärkt av halvslitna hjullager på enskilda exemplar, självklart.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  2. #22

    Re: Rattfrossa vid inbromsning

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Och något som ja tror slättabjörn håller med om; ng900/og9-3 har inte den stadigaste framvagnen direkt. Minsta glapp i bussningar alt flänsmuttern i stötdämparröret kan ge alla möjliga skakningar. Om det skevar skivorna kan inte jag svara på, men det låter generalknas om sånt påverkar skivslitaget.
    Precis. Det är definivt inte den stadigaste framvagnen på denna Saab/Opel.
    Men jag skriver absolut inte att skivorna slits mer beroende på dåliga bussningar.
    - Vad jag däremot påstår är att aldrig så små skevheter, som inte märks på bilar med bra bussningar, förstärks så ini he***e på en ng900/og9-3 med 30k på mätaren och taskiga bussningar.

    Har alla förstått?
    Bytte till vinterdäck i helgen.Såg inget konstigt med skivorna. Trampar jag hårt på bromsen med hjulet av( uppallat), kan jag vrida navet lätt med handen.Alltså ligger dom inte på.Det börjar luta åt renovering framvagn. Har nu svårt att tro att skivorna verkligen e skeva.Dom har ju inte varit speciellt varma. Men den är verkligen vidrig att köra, så mycket är det.Varje gång man skall bromsa måste man trycka till hårt för att slippa wobblandet.

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 074

    Re: Rattfrossa vid inbromsning

    Kan ju vara nåt i bakvagnen också. Ska visst vara lite toe in där fick jag nyss reda på.
    Har nån lyckats handbromssladda in i en kant av nåt slag så kan detta va en felkälla som påverkar hela bilens uppträdande.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404

    Re: Rattfrossa vid inbromsning

    Väldigt små skeva skivor som INTE märks när man drar runt skivorna kan ge ratt frossa o speciellt då på på saab modellen som nämdes.
    Har även sett de på andra bilar o en som kolla upp skiva efter jag sa de såg en väldigt liten skev het i skivan som han bytte i maskin så att säga att de är lätt att se om skivan är skev har fel.
    Små saker förstärkts så jätte mycket av dåliga bussningar.
    Slitna lager ger INTE dessa fenomen.
    Jag har inte så mycket mek erfarenhet men har lärt mig av gamla gubbar i gemet.
    Byt bussningar först o se om de blir bättre.
    Om inte så byt skivor.
    Renhet när de gäller bromsar är allt.
    Är de inte de blir de rattfrossa.
    Räcker med att beläggen inte glider som dom ska!

    MVH
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758

    Re: Rattfrossa vid inbromsning

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Du kanske bromsar hårt några gånger så de blir varma och sen står still med bromsen nedtryckt så beläggen ligger an mot skivorna en stund. Då är risken stor att de blir skeva.
    Det är egentligen inte skivorna som blir skeva normalt sett. Det som händer är att bromsbeläggen lämnar avtryck i form av material (vilken man faktiskt kan se direkt på skivan ibland), och lösningen är enkel. Efter att jag började göra så att jag i princip aldrig bromsade och stod still, utan låter bilen rulla några cm framåt (har automat), med några sekunder mellan, vid stopp (så att man inte låter backarna stå på exakt samma ställe på en varm skiva) så har jag sluppit problemen. Det är inte mycket som behövs.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26

    Re: Rattfrossa vid inbromsning

    Nu e problemet borta! Till slut blev det bara för mycket .Var rädd om framvagnen så man drog sig för att bromsa! Lämnade in den för svarvning av bromskivorna på plats. 690 spänn och bilen e som ny! Inte en antydan till vibrationer, allt är borta!De e bara så gôtt!!

Liknande ämnen

  1. Dör vid inbromsning OG9-5
    Av PukLars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2024-03-17, 20:24
  2. [LÖST] Tuggar i pedalen vid inbromsning NG900
    Av Gant i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 00:37

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •